رفتن به محتوا رفتن به نوار کناری رفتن به فوتر

بایگانی ماهانه: اکتبر 2011

حضور آنجلینا جولی در فیلم مسعود ده نمکی جدی شد!

تیتر: ده‎نمکی پیشنهاد بازی آنجلینا جولی در فیلمش را نپذیرفت بعد از رؤیت این تیتر در خبرگزاری فارس، مرغ خیال به پرواز درمی‎آید و یک شب بارانی را در ذهن مجسم می‎کند. در این شب بارانی آنجلینا جولی که دارد توی آشپزخانه برای خودش و برَد و بچه‎‎ها ماکارونی درست می‎کند، ناگهان تلفن را برداشته…

ادامه مطلب

نگاهی به داستان «رقص یک متری یک سیاه» نوشته آیت دولتشاه (خویش خانه)

مجموعه داستان خویش خانه شامل یازده داستان به نامهای: قرارگاه متروکه، خویش خانه، ناشنیده‎‎های درخواب، خیره به ماه پنجره پنجره‎ای، از ورای کنگره‎ها، حکم، نقش جنازه نبیه، لکه‎‎های آتش، اورکت آمریکایی، پایان کابوس‎ها، آخرین روز‎های ناصح، رقص یک متری یک سیاه، گم شده عمو، کاش این خیابان تا ابد ادامه پیدا کند، آخرین دلنوشته استاد…

ادامه مطلب

ضرورت تعامل ادبیات داستانی و سینما

در سال‎هاي اخير ضرورت و اهمیت تعامل ادبيات داستانی و سينما، به اشکال مختلف مطرح شده است و متاسفانه با وجود اذعان اکثریت قریب به اتفاق صاحب‎نظران به تاثیرات مثبت دوسویه آن، همچنان در ورطه بی‎توجهی افتاده و مغفول مانده است. این در حالی‎ست كه در ديگر كشورها، ادبيات به عنوان منبعي غني براي سينما…

ادامه مطلب

گفتگو نویسی در خدمت داستان

27- استفاده از گفتگو برای آماده سازی برای آماده سازی اغلب از گفتگو استفاده می کنند. شخصیتها معمولاً برای ایجاد ارتباط، بیان خویشتن و قانع کردن دیگران، حرف می زنند. به علاوه می توانند نهال داستان و روابط احتمالی آینده را در عمل داستانی زمان حال بکارند. مثال: دو قاتل مشغول صحبت اند: «انگار کولاک…

ادامه مطلب

نگاهی به رمان «خانه کوچک» اثر محمد علی علومی

رمان خانه کوچک، پرونده زندگی شخصی‎ست درگیر اعتیاد. پرونده‎ای که محور اصلی‎اش پسر قهرمانی است. مردی که همه به او افتخار می‎کنند و الگوی همه است. امیری که مرام و مسلک عیاران را دارد. قهرمانی که نیرومند است و قوی. در کنار امیر آدم‎‎های دیگری هم در کتاب هستند. خانواده‎اش. خانواده‎ای سنتی و از طبقه…

ادامه مطلب

مخاطبان نقد چه کسانی هستند؟

«به حرف‎های منتقدین گوش ندهید؛ تاكنون تندیس هیچ منتقدی ساخته نشده است.» ژان سیبلیوس (آهنگساز فنلاندی) شاید جملاتی نظیر آنچه در بالا آمد، به اشكال گوناگون و درحوزه‎هایی مختلف، پیش از این نیز بارها شنیده باشید. سخنانی كه شاید در نگاه نخست پربیراه هم به نظر نر‎سند. به راستی كدام‌یك از ما تاكنون تندیس ساخته…

ادامه مطلب

نامه ها (۲): نامه ابراهیم گلستان به نادر ابراهیمی

حرفها و نقطه نظرات ابراهیم گلستان در سال های دور و نزدیک پر حاشیه و البته از سوی برخی با واکنش همراه بوده، مخصوصا در این چند سال اخیر و با انتشار گفتگوهایی طولانی با او (و از همه مهمتر در کتاب نوشتن با دوربین). صرف نظر از اینکه چقدر اظهار نظرهای صرح و بی…

ادامه مطلب

ضرورت آسیب شناسی نقد ادبی امروز

نقد و به‎ویژه نقد ادبی از دیرباز در این دیار اوضاع چندان به سامانی نداشته و متاسفانه هرچه به لحاظ زمانی پیش آمده‎ایم، همپای رشد كمی آنچه در تصور عمومی نقد نامیده می‌شود، رشد كیفی خاصی مشاهده نمی‌شود و آنچه تحت عنوان نقد ادبی جدی، در گذشته در برخی از ماهنامه‎ها یا فصلنامه‎های وزین ادبی…

ادامه مطلب

جاودانه ها (۱۴): «داستان‎های شگفت‎انگیز» اثر ادگار الن پو

داستان‎های شگفت‎انگیز [Histories Extraordinaires]. داستان‎های کوتاه ادگار الن پو (1) (1809-1849)، نویسنده امریکایی، معمولا به این نام شناخته شده است. این داستانها، پس از انتشار یافتن در مجله‎‎های مختلف، در دو جلد گردآوری شد: داستان‎های عجیب و غریب (2) (فیلادلفیا، 1840) و داستان‎ها (3) (نیویورک، 1845). این داستانها، ‎ که بودلر (4) آن‎ها را پس…

ادامه مطلب

برای کودک بودن دیر نیست!

هر بار كه نویسنده تازه‎ای را كشف می‎كنی، انگار جهان را دوباره كشف كرده‎ای؛ این لااقل احساسی بوده كه همواره من در چنین شرایطی داشته‎ام. نمی‎دانم شاید دیگران با توجه به تجربه‎ها و ذهنیت خویش، دریافت و احساس دیگری نسبت به آن داشته باشند. این كه می‎گویم كشف نویسنده، مرادم آشنایی با نام و آثار…

ادامه مطلب

بازخوانی داستان (۴): «داس» اثر ری برادبری

جاده که مانند سایر جاده‌های از وسط دره و بین زمین‌های سنگلاخ و لم یزرع، درختان بلوط و از نزدیک گندم‌زاری وحشی و تک افتاده می‌‌گذشت پس از عبور از کنار خانه سفید کوچکی که در میان گندم‌زار بود چنان‌ که گوئی ادامه‌اش بی‌فایده است ناگهان به پایان رسید. اهمیت نداشت چون آخرین قطره بنزین…

ادامه مطلب

نامه ها (۱): دو نامه غلامحسین ساعدی به بدری لنکرانی

انتشار نامه‎های خصوصی (دوستانه و یا عاشقانه) چهره های نامدار و کنجکاوی برانگیز دو سه دهه‎ای بیشتر نیست که در ایران دیده می‎شود؛ تازه نهم با کلی اگر و اما و البته اظهار نظرهای موافق و مخالف درباره این کار. این مسأله بیش از هرچیز ناشی از آن تعصبی‎ست که همواره در کشور ما نسبت…

ادامه مطلب

با دست‎های خالی…

چندی پیش هفته‎نامه چلچراغ در تدارک پرونده‎ای در رابطه با وب‎سایت‎های ادبی، از من خواست تا درباره مسائل و مشکلات این حوزه بنویسم. جالب اینکه در آستانه یک‎سالگی «مد و مه» بودیم و از قضا مدتی بود در فکر تهییه مطالبی ویژه برای این منظور بودم. اما این فکر زیاد در ذهنم دوام نیاورد، ترسیدم…

ادامه مطلب

افتتاحییه رمان را چگونه باید نوشت؟

هدف کلی آماده سازی از شیوه آماده‎سازی در وضعیتی در زمان حال استفاده می‎کنند تا به واقعه‎ای که در آینده رخ خواهد داد اشاره کنند. آماده‎سازی شگرد محافظ و نوعی مقدمه چینی عمدی نویسنده است تا خواننده را آماده پذیرش و باور کردن تغییر‎های آینده روابط، اشخاص، طرح و حوادث کند. آماده‎سازی ظریف، مشخص یا…

ادامه مطلب

نگاهی به «به‎خاطر بلیندا» اثر شارل اگزبرایا، ترجمه عباس آگاهی

«به‎خاطر بلیندا» نخستین رمانی‎ست كه از شارل اگزبرایا به فارسی در آمده، آن هم با ترجمه‎ای شایسته از عباس آگاهی، مترجم پركار و علاقه‌مند به ادبیات پلیسی جنایی كه ظرف دو سه سال اخیر، قریب به دوازه عنوان رمان در این ژانر به علاقه‌مندان عرضه كرده است. شاید نتوان برای اگزبرایا در كنار بزرگان ادبیات…

ادامه مطلب

افق (۲): «چقد مونده به ساعت ۵» از مریم محمدی

- " شنونده‎ای سئوال کردند که همسرشون اجازه نمیدن خانم برای دیدن مادر و پدرشون برن، چه باید بکنند؟! " - " خب زن نباید کاری رو بی‎اذن شوهرش... " شیر آب سرد باز گیر کرده. آخه تو که بلد نیستی برا چی دست می‎زنی؟! همش ادعا! همش خودشیفتگی! من خوبم حرف ندارم! دو دستی…

ادامه مطلب

آینه‎های دردار و هویّت‎های انعطاف یافته شخصیت‌های گلشیری

با آينه‌هاي در دار به سادگي نمي‌‌شود خو گرفت، امكاناتش به سادگي خود را عرضه نمي‌كنند و به همين خاطر بارِ اول خواندنش  چندان واکنش مثبتي در خواننده ايجاد نمي‌كند. در واقع، قرائت اول بيشتر نكاتي منفي به ذهن مي‌آورد. انگشت گذاشتن بر اين نكات «منفي» از اهميتي اساسي برخوردار زيرا بسيارشان، وقتي ساختار تكنيكي…

ادامه مطلب

نگاهی به کتاب «ذن در هنر نویسندگی» اثر ری برادبری ترجمه پرویز دوایی

سالهای سال است که در آن‎سوی دنیا، گوشه‎ای دور از وطن زندگی می‎کند، اما با این حال  نه وطن را فراموش کرده و نه زبان مادری را. به فارسی می‎اندیشد و به فارسی می‎نویسد و با خاطره سالهایی که در این دیار زیسته، روزگار می‎گذراند، خاصه یادگارهای عزیز دوران کودکی. روزگاری پرویز دوایی تنها در…

ادامه مطلب

جاودانه ها (۱۳): «تهوع» اثر ژان پل سارتر

آنتوان روکانتن،‌ مردی عزب و تقریباً سی و پنج‌ساله،‌ در شهر خیالی بوویل تنها زندگی می‌کند. این شهر بندر بزرگی است بسیار شبیه لوهاور که سارتر قبلاً در آن زیسته است. تهوع[La Nausee].رمانی از ژان پل سارتر (1905-1980)،‌ نویسنده و فیلسوف فرانسوی، ‌که در 1938 منتشر شد. سارتر در هستی و نیستی درباره آگاهی جسم…

ادامه مطلب

«نامه ها و مسئله هدایت» نوشته ای از محمدعلی همایون کاتوزیان

انتشار این هشتاد دو نامه (*) کار مهمی است و امیدوارم اهمیت آن با آنچه در زیر خواهد آمد تا اندازه ای روشن شود. کوشش دکتر ناصر پاکدامن در یافتن و انتشار این نامه ها ارزنده و در خور اعتناست، حتّی در خور ستایش. او با دقّت و-گاهی می توان گفت- وسواسِ معمول خود نامه…

ادامه مطلب

«پیرمرد و دریا» از نگاه «ماریو بارگاس یوسا»

«پیرمرد و دریا» داستان ساده‌ای دارد: پس از گذشت هشتاد و چهار روز جان کندن بی‌حاصل، ماهیگیر پیر موفق می‌شود بعد از دو روز و نیم تلاش بی‌وقفه ماهی بزرگی صید کند. ماهی را به کرجی اش می‌بندد، اما روز بعد در نبردی که چیزی کم از یک جنگ درست و حسابی ندارد، آن را…

ادامه مطلب

گمنامی مهلک زندگی انسان (در جهان آثار کافکا)

در نوشته های کافکاست که به معنایی جامعه شناختی در عام ترین و نزدیک ترین مفهوم آن برمی خوریم. رمان های او با ساختار بنیادی جامعه و نیز با تغییر اجتماعی از آغاز قرن بیستم تاکنون سروکار دارند؛ اگر این فرض ر ا بپذیریم که در تمدن غربی هنوز انقلاب اجتماعی به راستی رادیکالی رخ…

ادامه مطلب

بازخوانی داستان (۳): «کنار دریا» اثر آلن رب گریه

سه بچه دارند کنار دریا راه می‌روند. دست همدیگر را گرفته‌اند و در کنار هم پیش می‌روند. تقریباً هم قداند، شاید هم سن باشند: حدود دوازده. ولی بچه وسطی کمی‌از آن دوتای دیگر کوچک‌تر است. غیر از این بچه‌ها هیچ کس در کنار دریا نیست. ساحل نوار نسبتاً پهنی است که نه سنگ‌های پراکنده‌ای در آن…

ادامه مطلب

کیمیای نوشتن!

23-  داستان تدوینی داستان تدوینی یکی از مشکلترین اشکال داستان نویسی است، و نوشتن آن نیاز به تسلط و تمرکز و هوشی خاص در پیوند دادن داستانها، خط طرحها، خاطرات: رجوعهای به گذشته و زاویه دیدهای متفاوت دارد. در حقیقت شکلی از داستان است که جدول معمایی از شخصیتها دارد و خواننده باید آنها را…

ادامه مطلب

جاودانه ها (۱۲):«گتسبی بزرگ» اثر فرانسیس اسکات فیتز جرالد

هنگامى كه اسكات فيتز جرالد (۱۹۴۰-۱۸۹۶) گتسبى بزرگ را منتشر مى كند، تازه بيست و نه سال دارد و با اين حال در قله خلاقيت هنرى خويش ايستاده است. او آمريكا را كاملاً درك كرده و همان طور كه شرايط نشان مى دهد، آمريكا در مقابل پاهايش برخاك افتاده است. او با زيباترين دختر نيويورك…

ادامه مطلب

یادی از پاتوق های صادق هدایت در گوشه و کنار تهران قدیم

گفته شده هدایت  شمع محفل جمع‎های دوستانه بود، شحصیتی جذاب و به نوعی کاریزماتیک داشت چنان‎که به هریک از پاتوق‎هایش قدم می‎گذاشت، گروهی از سر علاقه خود را به دور او می‎رساندند، گاه ساعتی را به انتظار می‎نشستند که فرصتی فراهم شود برای همکلام شدن با او و حتی روایت است که وقتی از پاتوقی…

ادامه مطلب