رفتن به محتوا رفتن به فوتر

نقد و بررسی فیلم برف روی کاج‌ها اثر پیمان معادی

48 نظر

  • Mahaa
    ارسال شده 15 می 2013 در 2:45 ب.ظ

    با سلام این فیلم هیچ چیز برای گفتن نداشت .

  • امیر
    ارسال شده 17 می 2013 در 11:34 ق.ظ

    فیلم واقعا حرفی برای گفتن نداشت
    داستان هیچ جذایتی ندارد و سیاه و سفید کردن و تیکه پرانی های اجتماعی اش هم توجیه نمی شود. مگر اینکه من و شما بنشینیم دور هم و از خودمان تفسیر های مختلف دربیاوریم

  • مژگان
    ارسال شده 19 می 2013 در 1:22 ب.ظ

    این فیلم و دوست داشتم, با یکنواختی زندگی زن نقش اول ,زندگی کردم.با تنهاییش تنها شدم,با اون با دروغا و لاپوشونی آدماکنار اومدم,آخرشم مزه هیجان عشق و تنوع و چشیدم,همه اینا ینی از دیدن فیلم لذت بردم

  • شیما
    ارسال شده 26 می 2013 در 4:39 ق.ظ

    این فیلم از نظر من عالی بود و نقد خوبی هم براش نوشتین ، یک نکته جالب دیگه هم در فیلم وجود داشت ، اینکه خیلی قشنگ به تصویر کشیده بود نقش اول فیلم برای فرار از رابطه قبلی و شاید هم فرار از تنهایی به سرعت به کسی رو میاره که در واقع هیچی نداره! برای کارش باید زیاد بره سفره، یه ماشین فکستنی داره و خودش هم که یه آدم بی عرضه هست….. ولی به دلیل اینکه مدت کوتاهی از طلاقش گذشته و هنوز مساله طلاقش براش حل نشده به این آدم رو میاره….

  • صالح
    ارسال شده 26 می 2013 در 9:54 ق.ظ

    افشار ترکونده بود اصن ازش توقع نداشتم اینجوری بازی کنه.. سکانس اول و ارتباطش با سرنوشت رویاو دیالوگی که به دوستش تو کنسرت گفت:(حقمه که بدونم..) هم باحال یود

  • خاطره
    ارسال شده 10 ژوئن 2013 در 6:18 ق.ظ

    دیشب این فیلمو دیدم… و دروغ چرا واقعاً ازش لذت بردم. خیلی روان و آروم پیش میرفت و با وجود بی حادثه بودنِ نسبیش، اصلا حوصله ی آدمو سر نمیبرد. مهناز افشارم که تازه به همه نشون داد که واقعاً بازیگره….

  • علیرضا
    ارسال شده 12 ژوئن 2013 در 6:53 ب.ظ

    افشار نقش یک معلم موسیقی آروم رو خیلی خوب بازی کرد

  • زهرا
    ارسال شده 21 ژوئن 2013 در 7:21 ب.ظ

    در نگاه کلی، می تونم بگم تقریبا فیلم خوبی بود.
    بازی خانم مهناز افشار در قالب یک فرد کم و بیش آروم، خیلی خوب بود. همینطور حس کردم تو فیلم، سعی شده که جریان اصلی، داخل بدنه ای از جنس زندگی روزمره همه آدما گنجونده بشه که صمیمیت مخاطب رو با زندگی «رویا» بیشتر می کرد.
    اما به نظر من؛ قضاوت و تصمیم گیری راجع به احساسات و کشمکش های درونی رویا بیش از حد بر عهده مخاطبه.. یه کم بروز بیشتر احساسات در قالب اتفاقات مختلف، می تونست فیلمو داغتر و پربارتر کنه..
    از نظر من؛ یه مقدار از صحنه های فیلم زاید و اضافه بود. اظهار پشیمانی ناگهانی شوهر رویا هم موضوع مبهمی بود. هیچ دلیلی هم برای سیاه و سفید بودن فیلم نمی بینم؛ به خصوص اینکه داستان غالبا در فضای بسته و ساده ای سپری میشه. خود فیلم می تونست مناسبت بیشتری با اسمش داشته باشه. سیاه و سفید بودنش هم به نظرم چندان جالب نبود.
    در کل؛ بازی طبیعی بازیگرها تحسین برانگیز بود.

  • شهرزاد
    ارسال شده 1 جولای 2013 در 4:07 ب.ظ

    فیلم جالبی بود. حس رویا بهم منتقل شد. تنهاییش. افسردگیش. کرختی ای که مدتها بود خودشم متوجه نشده. اما توی فیلم یه چیزی کم بود… شاید یکم حس مردانه

  • سام
    ارسال شده 25 آگوست 2013 در 3:36 ب.ظ

    از صابر ابر که بهترین بازیگر مرد ایرانه بعیده تو یه فیلم اینجوری بازی کنه……اقای ابر از تو بعید بود…

  • فرهاد
    ارسال شده 25 اکتبر 2013 در 2:08 ق.ظ

    فیلم فوق العاده ای بود از هر لحاظ!بازیگری….فیلمنامه…فیلمبرداری.
    و مخالفین هم به نظر من یک مشت بی سوادند. همین!
    نقد شما هم خوب بود.دستتون درست

  • شهرام
    ارسال شده 27 اکتبر 2013 در 7:24 ق.ظ

    نقد جالب و خوبی نوشتید
    نکته اول مثبت فیلم بازیگری است! بهرحال از زیر مجموعه اصغر فرهادی باید هم همچین چیزی از آب در بیاد … پیمان معادی در چند فیلم مهم ایشون بازی کرده و من اصلا تعجب نمیکردم اگر میگفتند مثلا فرهادی کارگردان این فیلم بوده! (فقط شاید میگفتم ازش توقع بیشتری داشتم)
    بهرحال تجربه اول معادی قابل قبول هستش و خیلی هم داستان خوبی بود
    با اینکه ساده بود اما حوصله ت سر نمی رفت .
    بازی خوبی افشار هم تحسین برانگیز بود و خوشحالم که راه خودشو توی بازیگری پیدا کرده و مثل برخی خانوم های دیگه سینما دنبال مسائل جلف و سبک نیست .

  • فاطمه
    ارسال شده 2 نوامبر 2013 در 3:52 ب.ظ

    به نظر من این فیلم بسیار معنادار و زیبا بود

  • دلدار
    ارسال شده 3 نوامبر 2013 در 7:35 ب.ظ

    این فیلم یک چیزو خوب ثابت می کنه که آقای معادی هیچ نقشی در ساخت فیلم های اصغر فرهادی نداشته است چون در فیلم خودش برف روی کاج ها نه فیلم نامه خوبی نوشته ونه کارگردانی خوبی انجام دادهف مثلا شخصیت دکتر دندانپزشک ، مادر رویا ،کارگر افغانی ، دوست پسر آن دخترک (پیانیست)هیچ کمکی به فیلم نمی کند و بعضی از فصل های فیلم هم زائد به نظر می رسند . کلا به نظر می رسد که برخی خانم های مطلقه از سر احساس با فیلم رابطه بر قرار می کنند رابطه ای که بیشتر به درونیات خود آنها برمی گردد.

  • صوری
    ارسال شده 10 نوامبر 2013 در 6:26 ق.ظ

    ممنون .خیلی از فیلم لذت بردم .عالی بود .به نظر من اوج فیلم قسمت پایانی اش بود که رویا به علی گفت لازم دونستم بهت بگم که با یه آقایی آشنا شدم و…
    عالی بود .همیشه این مردها نیستن که هر کاری که دلشون خواست انجام بدن و زنها هم زانوی غم بغل بگیرن نه زنها هم می تونن.عالی بود

  • یه نفر
    ارسال شده 10 نوامبر 2013 در 2:32 ب.ظ

    واقعا!!!آخه بازی اقای پاکدل چی بود که میگین هر چی تجربه داشته گذاشته وسط…شایدم مزاح کردین میخواین بگیر بیچاره هیچ تجربه ای نداشته….اصلا با پاکدل نمیشد ارتباط برقرار کرد …اصلا ایشون بدرد بازیگری نمیخوره قیافشون…بدرد مجری برنامه های معنوی و مشاعره تلوزیون میخوره…

  • نیما
    ارسال شده 10 نوامبر 2013 در 4:13 ب.ظ

    به نظر من فیلم خیلی خوبی بود.جامعه ای رو نشون داد که چندین ساله با وجود همه ی مشکلاتی که داره
    حریم عاطفی و امنش به هم خورده و موضوع اصلی بسیاری از فیلمها شده.
    حتی فیلمی که مریم (ویشکا آسایش) برای تست میره
    هم درباره ی خیانته.
    و فکر میکنم بی دلیل نیست که بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شده.
    مردم خودشونو تو این فیلم میتونن ببینن.

  • arash
    ارسال شده 14 نوامبر 2013 در 4:13 ب.ظ

    برای کسی که اولین فیلمشه بد نبود اما خیلیم قابل تحسین نیس

  • نسیم
    ارسال شده 15 نوامبر 2013 در 10:36 ب.ظ

    فوق العاده بود..سه باردیدم ولذت بردم..چرا به این نکته توجه نکنیم که سیاه وسفید بودن فیلم به محتوای فیلم ربط داشته باشه حتما دلیلی داشته که خواستن فیلمشون رنگی نباشه ..

  • مهسا
    ارسال شده 22 نوامبر 2013 در 4:57 ب.ظ

    این فیلم واقعا عالی بود.به خصوص بازی خوب مهناز افشار

  • عرفان
    ارسال شده 22 نوامبر 2013 در 6:18 ب.ظ

    واسه من بعد از شب یلدای پور احمد و درباره ی الی فرهادی سومین فیلم مورد علاقم در سینمای ایران بود. مهناز افشار بی نظیر بود. خیلی فکر شده بازی کرد. چیزی که باید بود, نه کم گذاشته بود نه اضافی. صابر ابر هم که مثل همیشه حسی رو که باید انتقال داد. ولی کسی که ندیدم توی نظرات دوستان بهش اشاره شده باشه حسن معجونی بود. به نظر من فوق العاده بود. از یک دید دیگه معادی یه جورایی خط قرمز سینمای ایران رو رد کرد. تا حالا تو سینمای ما هر وقت زن جامعه با خیانت شوهر رو برو میشد, از فرداش اگه مانتویی بود با چادر میرفت بیرون و ماهی یه بار از خونه ی پدریش بیرون میرفت اونم با حاج خانم (مادرش) میرفت سفره ابوالفضل. ولی در برف روی کاج ها دیدیم که یک زن جامعه ی ایرانی بعد از طلاق مثل همه مردم دنیا یک رابطه ی احساسی رو شروع کرد و بدون هیچ الم شنگه و جیغ و دادی همسر سابقش رو کنار گذاشت. سکانس کنسرت بهترین سکانس فیلم بود, چشم های مهناز افشار خیلی حرف برای گفتن داشت, و درون آشفته ی رویا رو با جمله ی مرد جلویی که گفت خانم میشه انقدر پاتونو به صندلی نکوبید میشد فهمید. صدای سالار عقیلی هم بغض شکن بود. ending فیلم هم بسیار زیبا بود.

  • تنها
    ارسال شده 22 نوامبر 2013 در 6:38 ب.ظ

    علت ممنوعیت دیدن این فیلم برای زیر۱۵سال برای من مشخص نیست.

  • اشکان
    ارسال شده 22 نوامبر 2013 در 9:10 ب.ظ

    من از نقد زیبای شما
    همین امروز با سایت اشنا شدم
    خوشحالم نواندیشان و متفکران و اندیشمندان در این سایت کنار هم جمع شده اند
    زنده باد ازادی ، حقوق بشر و دمکراسی

  • شیرین
    ارسال شده 29 نوامبر 2013 در 4:03 ب.ظ

    چرا فیلم +۱۵ بود ؟

  • النا
    ارسال شده 3 دسامبر 2013 در 9:02 ق.ظ

    معرکه بود. بهترین بازی افشار بود. فیلم سیاه و سفید بود چون فیلم های سیاه و سفید ضعف کمتری داره. فیلم های رنگی نقاط ضعف بیشتری دارن.

  • سجاد
    ارسال شده 3 دسامبر 2013 در 3:06 ب.ظ

    فیلم مشکل شخصیت پردازی داره از نظر فیلمنامه نویسی کلاسیک هم بهش ایراد وارده که نقطه عطف ۲ واوج نداره و البته کپی کردن کار فرهادی در نگفتن اصل ماجرا به شدت تو ذوق میزنه یا جواب دادن به کار فرهادی که دروغ نگفتن را نشانه می گیرد و معادی می خواهد از جبر نگفتن بگویید. مهناز افشار تمام تلاشش رو میکنه اما مشکل از فیلمنامه است که البته با توجه به کارهایی مثل آواز قو و شعاری بودن وبی طرف نبودن فیلمنامه نویس قابل پیش بینی بود بهتر بود برای اولین فیلم معادی سراغ فیلم ساده تر و با شناخت بهتر میرفت.

  • کیانا
    ارسال شده 4 دسامبر 2013 در 1:01 ب.ظ

    وااااااقعا حیف وقت که برای فیلم گذاشتم.. از صابر ابر بعید بود چنین فیلم سطحی و بی محتوایی بازی کنه.متاسفم..

  • فرزانه
    ارسال شده 4 دسامبر 2013 در 11:02 ب.ظ

    به نظر منم خیلی خوب بود. رویا زن امروزی که پیانو می زنه ولی در عین حال اهل خیانت نیست. دو جا از فیلم یکی قبل از این که بفهمه شوهرش بهش خیانت کرده با صابرابر خیلی رسمی برخورد میکنه که این نشانه ی وفاداریش بوده و یه جا کارگر خونه می خواد بیاد روسری سرش نبود مادرش بهش می گه صبر کن کارگر بره بعد بیا. پس خیلی خانم های ثروتمند و تحصیل کرده و خوش پوش هم پاک دامن هستند. یه نکته ی دیگه فکر نکنیم خیانت مال آدم های خیلی بده …یه جا از فیلم شوهررویا تلفنی بهش میگه فکر نمی کردم خیانت کنم … تا واست پیش نیاد متوچه نمیشی… و می بیتم که واسه رویا هم پیش میاد و در شرایطی قرار میگیره که با صابرابر دلش میلرزه…. خلاصه به نظر من خیلی خیلی خوب بود

  • لیدا
    ارسال شده 6 دسامبر 2013 در 12:30 ق.ظ

    کجا دلش می لرزه؟ وقتی شوهرش بهش خیانت کرده و گذاشته رفته. فرق آدم‌ها(لااقل آدم های این فیلم) وقتیه که دلشون می‌لرزه و چه عکس العملی دارن؟

    برای رویا قبل از جدا شدن از همسرش هم پیش می‌یاد و به قول شما چقد رسمی بوده. ولی بعد از جدایی که دیگه خیانت نیست!
    *

    از اولشم به مهناز افشار امیدوار بودم. از همون فیلم انعکاس می دونستم بازیگر سینمای بدنه نمی مونه.دوست داشتم فیلمو. فمنیستی بود؟

    ولی یه چیزی رو نفهمیدم؟ یه جایی از فیلم به انعکاس اشاره می‌شه. مهناز افشار به ویشکا آسایش می‌گه شوهرت بعد دو سال هنوز به زن دیگه‌ای نگاه نمی‌کنه ویشکا آسایش می‌گه مگه من نگاه کردم؟ ولی در زندگی مهناز افشار با وجود وفاداریش شوهرش بهش خیانت می‌کنه. اینو نفهمیدم؟ از نظر درون مایه فیلم برام تناقض داشت؟

    و البته دوست دارم با کسی که

  • shahin
    ارسال شده 8 دسامبر 2013 در 8:31 ق.ظ

    انصافا فیلم خوبی بود من که خوشم اومد بخصوص از بازی خانم افشار که واقعا عالی بود

  • نیلوفر
    ارسال شده 8 دسامبر 2013 در 8:53 ب.ظ

    کیانا جان بنظرم بعد درباره الی بهترین فیلمی که صابر ابر بازی کرده همین فیلم بود ..چقد صحنه های مقابل مهناز افشارشم قشنگ دراومده بود ادم لذت میبرد..خدایی ازدرباره الی هم این فیلم روبیشتردوست داشتم ..خیلی بهم حس خوبی منتقل کرد..علت اشاره شدن به بالای پونزده سال هم شاید اون قضایای خونه بردن دختره و کلید گرفتن که بهش رک اشاره شده بودبرخلاف فیلمهای دیگه ویکی ازنقاط قوت این فیلم هم همین چیزاش بود خداییش تو جامعه ما زیادشده این مسائل

  • امیر حامد
    ارسال شده 8 دسامبر 2013 در 9:36 ب.ظ

    من فکر نمیکنم برف نماد معصومیت باشد!!! به نظر من برف نماد سردی و جمودیت است. همان بی حرکتی که در زندگی شخصیت اصلی زن و باقی شخصیت ها وجود دارد. در داستان های کوتاه هم چنین چیزی قابل برداشت است. به عنوان نمونه، در داستان “شکارچیان در برف” اثر توبیاس وولف. برف و سیاه و سفید بودن فیلم رابطه ای موازی دارند.

  • عادله
    ارسال شده 12 دسامبر 2013 در 4:49 ب.ظ

    فیلم خوبی بود من که از دیدنش لذت بردم ..اونم تو این زمانی که سینمای ما پر شده از فیلم های بی محتوا و یک عده نابازیگر….صابر ابر مثل همیشه عالی بود ..

  • سعیده
    ارسال شده 1 ژانویه 2014 در 10:25 ق.ظ

    شخصیت مهناز افشاررو دوست داشتم/و اون تیکه فیلم که حالتی طنز داشت خیلی جالب بود/در کل فیلمش فیلم بوددددد

  • محمد
    ارسال شده 20 ژانویه 2014 در 3:55 ب.ظ

    فیلم خوبی بود من تا حالا ۴ دفه نگاه کردم هر دفه انگار یه چیز جدید میبینم و میشنوم در کل عالی بود مرسی از پیمان معدی

  • محمد
    ارسال شده 20 ژانویه 2014 در 3:58 ب.ظ

    در کل به اون دسته از کسایی که میگن موضوع تکراری بود میگم موضوع مهمه ولی مهمتر از اون اینه که کارگردان چه جوری با استفاده از فضاودیالوگ و برخوردها وحرکات بدن و…اون موضوع رو نشون بده

  • باران
    ارسال شده 3 فوریه 2014 در 9:00 ب.ظ

    فیلم جالبی نبود اصلا نمیشد باهاش رابطه برقرار کرد.بازی های مصنوعی وازاردهنده بجزصابرابر.ریتم کند وخسته کننده…

  • بکا
    ارسال شده 4 فوریه 2014 در 7:48 ب.ظ

    واقعن زیبا بود… واقعن عالی بود… هم فیلم هم نقدر موشکافانه ی جنابعالی

  • AµiR
    ارسال شده 12 فوریه 2014 در 12:22 ب.ظ

    بدون تردید، این فیلم تجلیگر بخش دیگه ای از سینمای ایران بود که احساس میکنم تا به امروز به این وضوح به نمایش در نیومده بود.
    ضمن اینکه نمیشه از توانایی هنرمندانی چون سرکار خانم مهناز افشار، استاد بزرگوار جناب آقای پاکدل و صابر نازنین چشم پوشی کرد.
    همچنین زکاوت و تیز هوشی پیمان عزیز در انتخاب زانیار خسروی با هدف جلب توجه قشر جوون تر جامعه قابل تقدیر ِ.

    ممنون از جناب بیگ‌آقا ی عزیز.

  • sara
    ارسال شده 21 فوریه 2014 در 3:33 ب.ظ

    ممنونم،نقد خوبی بود،از نظر من فیلم چیز متفاوتی نبود ولی واقعا خوب ساخته شده و با وجود فضای سرد و بدون رنگ و لعابش برای من که خیلی جذاب بود

  • الهام
    ارسال شده 21 فوریه 2014 در 6:59 ب.ظ

    در این فیلم شاهد یکی از اسیبهای اجتماعی و خانوادگی زنان هستیم یعنی حیانت که البته در فیلم این رخداد با ارامش و دور از تشنج وکنتاکت اتفاق افتاد دیالوگ اخر فیلم هم پیامدبدیهی قضیه را بوضوح نشان داد

  • zosi
    ارسال شده 22 فوریه 2014 در 2:32 ب.ظ

    خانم اناهیتا افشاری خیلی خیلی در تقلید بازی گلشیفته فراهانی بودند حتی نوع لحن هم در اثر تقلید باعث شده بود که حتی حس کنیم که صدای خانم بازیگر . صدای دوبله شده گلشیفته فراهانی است واقعا متاسفم برای این بازیگر خانوم

  • نیلو
    ارسال شده 26 فوریه 2014 در 10:54 ب.ظ

    فیلم آروم و پرمعنایی بود …
    حداقل از یه سری فیلمای جشنواره امسال بهتر بود !!

  • منصور اردشیری
    ارسال شده 3 مارس 2014 در 5:55 ق.ظ

    به نظر من برای نقد یک فیلم چند چیز اهمیت داره یکی اینکه ما چقدر تا حالا فیلم دیدیم یکی دیگه که مهمتره اینه که ما چه فلسفه ای رو پذیرفتیم برای زندگی کردن نوع نگاه ما به واقعیت چه جوریه و دنیای آرمانیمون چه جوریه یکی دیگه اینکه ازنظرما چه اتفاقاتی داره واقعا برای جامعه مون میفته و اگه چه جوری بشه بهتر از وضع موجوده و….
    در مورد این فیلم نمیشه مثل شیوه پخشش سیاه و سفیدی برخورد کرد، تحلیل باید با نگاه خاکستری رقم زده بشه …یک خانواده ای ازهم فرو پاشیده ایا همه تقصیر گردن علی بوده ? یا مقصر دختری بوده که نامزد هم داشته و به اون پشت کرده(نسیم)پس هم به رویا رودست زده شده وهم به مردفیلم(نامزد نسیم).و…

  • ana
    ارسال شده 7 مارس 2014 در 5:37 ب.ظ

    فیلم بسیار زیبایی بود،من از دیدنش لذت بردم با تشکر از پیمان معادی عزیز

  • پویا
    ارسال شده 17 می 2014 در 11:06 ب.ظ

    از بازی خوب مهناز افشار که بگذریم، ملودرام بی رمقی بیش نبود که در سینمای جهان بهتر از آن بارها دیده شده. شخصیت های زاید و غیر موثر دارد و اساسن شکافتن شخصیت و نشان دادن انگیزه کاراکتر شوهر خیانت کار به کلی فراموش شده و به جای آن به شخصیت زاید اندر زاید مریم با بازی ویشکا آسایش پرداخته شده. فیلم نامه تک بعدی است و موضوع فرعی آشنایی رویا با جوان همسایه بر اصل موضوع رابطه در حال اتمام و دلایل آن سایه انداخته. قابل دیدن است ولی قابل اعتنا نه. اوجی به شمار نمی رود. البته به جز بازی مهناز که به دل می چسبد و قابل تحملش می کند. از بازی او در سعادت آباد خشمگین شده بودم و این جا جبران شد.

  • دذاریوش مهرآئین
    ارسال شده 11 ژوئن 2014 در 1:36 ب.ظ

    ساده-آروم،مثل یه قهوه خونه قدیمی تویه عصرسردبارونی

  • مانیا
    ارسال شده 21 آگوست 2014 در 9:06 ب.ظ

    خیلی خوب بود و از دیدنش لذت بردم مرسی آقای معادی….

ارسال نظر

0.0/5