رفتن به محتوا رفتن به فوتر

آغاز نمایش عمومی «گذشته» و نظر منتقدان درباره فیلم اصغر فرهادی

4 نظر

  • حسن
    ارسال شده 26 ژوئن 2013 در 4:47 ب.ظ

    ما رفتیم دیدیم از سایر دوستان هم دعوت می کنم بروند و ببینند

  • شبنم
    ارسال شده 7 اکتبر 2013 در 4:39 ب.ظ

    بدترین فیلمی بود که دیدم. ضعیف و غرب گرا.داریم خودمون رو چطور به جهان معرفی میکنیم.مرد ایرانی تا جایی که من میدونم غیرت داره حتی اگر زنش خارجی باشه. طلاق نگرفته از یکی دیگه حاملست مرده هیچی نمیگه چه جالب.

  • امید
    ارسال شده 25 اکتبر 2013 در 6:46 ب.ظ

    بسیار فیلم خوبی بود خانوادگی و بسیار پرمحتوا ازرلحاظ اجتماعی
    احسنت به فرهادی با ساختن چنین فیلمی،جدایی مسایل ایران را میگوید و گذشته مسایل غرب
    مسئولین فرهادی رو از دست ندین؟”

  • علی
    ارسال شده 11 دسامبر 2013 در 9:21 ق.ظ

    فیلم بسیار بدی بود. استیل فیلم های فرهادی رئال اجتماعی است که چرک نشان دادان جامعه است . مخصوصا با آن قابهای بسته و دوربین روی دست در جدایی که جو خفقان را می رساند تا چهره ایران را عصبی و سیاه نشان دهد.
    اما در فیلم “گذشته” رئال رمانتیک بود که بخاطر فرانسوی بودن کار است تا از فرانسه حس بدی پیدا نکنیم. شات های پایین شهر آنان بسیار سرسبز با قاب دختری در بالکن بسیار رومانتیک بود.(ماریا و لوسی در بالکن)
    دادگاه های ما شلوغ پر از ضجه و یک قاضی عصبی ولی دادگاه های آنان شیک با قاضی های با شخصیت و قانونی.
    اینها با رئال اجتماعی فاصله دارد و نشان از چشم پوشی از وقایع است. یادمان نرود در آلمان که قدرمطلق اروپا است یک زن محجبه را در دادگاه با چاقو کشتند.
    احمد نماینده جریان سبز در چهار سال پیش است که نتوانست انجام شود، یک کتک خورده احمق است که دربرابر خیانت های ماریا فقط باید معذرت بخواهد. هرجا احمد حضور داشته باشد به رنگ سبز است و هرجا سمیر باشد خردلی هست.(رنگ زدن خانه)
    زن در سینمای غرب یعنی سرزمین. ماریا یعنی فرانسه که مادر انقلاب ها است. از انقلاب ایران سال ۵۷ (اوایل فیلم: در آجری و سبز ورودی به باغ و سردر شبیه نوفل لوشاتو) تا جریان سبز ۴ سال پیش(احمد) که نشد تا انقلاب های جدید عربی (بچه تو شکم سمیر) . فواد بچه بزرگ سمیر که از زن قبلیش هست نماینده سلفی هاست عصبی و خشن که اون هم مال فرانسه(زن قبلی) هست. لوسی نماینده نسل جدید ناسیونال فرنسه است که نمی خواهد مادر انقلابها باشد و در فیلم محکوم میشود.(اشکال فیلمنامه ای: چرا اول فیلم لوسی از مادر و سمیر بدش میاد درحالی که خودش گناه کار بوده ) نعیما یک عرب غیرقانونی است و همه تقصیرها گردن او می افتد نماینده عرب های دور از کعبه فرانسه هست. (اشکال فیلمنامه ای: اگر عمل سمیر و ماریا اونقدر در جامعه فرانسه بد هست که گفتنش به همسر قبلیش باعث خودکشیش شده چرا متهم فیلم سمیر و ماریا نباشند که هردو خائنند اما متهم فیلم نعیما و احمد احمق است.)
    کدام ایرانی وقتی زنش خیانت میکنه بیخیال و سیب زمینی هست و بعدش بیاد کمکش کنه آشپزی کنه مشکلات زندگی از فاضلاب خونه مادر انقلاب را درست کنه تا از رقبیش حمایت کنه تا از لوسی.
    چرا اگر مردی دو همسر داشته باشد آنقدر بد است که به پوارو بازی های احمد نیاز میشود اما دو شوهر داشتن یک زن در یک زمان اشکالی ندارد و تیپ روشنفکری نشان داده می شود.
    این فیلم بسیار نژادپرستانه بود و ماریا همیشه در فیلم حق بجانب بود بدلیل اینکه فرانسوی بود. اینها سبک فرهادیه. چون فرانسوی بودن باید کوتاه اومد و تعظیم کرد. همچنین سلین زن قبلی سمیر هم نقش مثبت فیلم است. متاسفم که این فیلم به عنوان یک فیلم ایرانی معرفی میشود. این فیلم یک تعریف بزرگ از فرانسه بود و این که کشورهای جهان سوم باید به خدمت فرانسه باشند.مثل سمیر و احمد در خدمت ماریا.
    خیلی جالبه اونجا که احمد بعد کلی دوندگی به ماریا میگه برو طناب بیار ساکمو ببندم میگه ساک قبلیت تو انباریه خودت برو وردار. ببین اینها حقارت ایرانیه. اینکه تو ایرانی همیشه متهمی حتی اگر من ماریا خیانت کنم و بچه تو شکمم باشه. تو باید تعظیم کنی به فرانسه. سمیر تو هم آخر فیلم خوردت میکنم تو هم باید تعظیم کنی. اینا رئال اجتماعیه یا وادادگیه اصغر آقا.
    ماریا: “احمد چهار سال پیش یادت نیست چه حالی داشتی. می خواستی خودکشی کنی؟” منظور : فرانسه خطاب به جریان سبز ایران: دوره شما گذشت همین که نیم نگاهی بهتون کردیم بسه برای شما. چهار سال پیش باید موفق می شدید. حالا با انقلاب عربها هستیم. بخاطر همین به لیبی و سوریه نیرو فرستادیم.
    آقای فرهادی تو ایرانی هستی. فکر میکنی میتونی ایرانی را خورد کنی. فحش بدی به ایرانی تا بهت جایزه بدن. عمرا.

ارسال نظر

0.0/5