رفتن به محتوا رفتن به فوتر

نقد رمان «شاگرد قصاب» اثر پاتریک مک کیب / نشر چشمه

7 نظر

  • حسین شهیدی
    ارسال شده 30 مارس 2017 در 7:28 ب.ظ

    نقد خوبی بود.
    لازم میدونم به کسایی که علاقه دارند کتاب رو بخرن بگم چند نکته رو تذکر بدم :
    ۱- شاگر قصاب ملال آور است چراکه چند فصل ندارد و یه فرنسی یه نفس صحبت میکند.
    ۲- برخی مسائل که در کتاب زیاد هم تکرار میشود برای ما مبهم است مثل کامیک بوکها.
    ۳- رشد شخصیت اول که روانی است در قصه خوب است ولی انتظار مخاطب را برآورده نمیکند. یک روانی باید دیوانه تر از این حرفا باشد.
    ۴- من فقط یک بار قصه رو خوندم. شاید اگر بیشتر مطالعه کنم نظرم تغییر کنه اما تا اینجای کار باید بگم تعریفها و تمجیدهای زیادی که درباره شاگرد قصاب میشه یکم مبالغه آمیز هست. رمان های بهتر از این کم نیستن.
    امیدوارم مفید بوده باشه.

  • ناشناس
    ارسال شده 12 اکتبر 2017 در 10:09 ق.ظ

    به نظرم تو نقد فقط به این اشاره شده که فرانسی یک دیوانه هست بدون اینکه به لایه های اجتماعی جامعه ای که باعث عسیان و دیوانگی پسر بچه شده باشه اشاره کنه، به نظر من که راوی داستان دیوانه نیست ، او فقط مانند یک آدم لال هست که درون شکمش سیاه چاله دارد (برگرفته از متن کتاب)

  • ناشناس
    ارسال شده 13 مارس 2019 در 1:55 ق.ظ

    با کامنت حسین شهیدی موافقم. این کتاب میتونه ملال آور باشه و اونقدرها که ازش تعریف میشه ارزشِ “اولویت” برای خواندن نداره…

  • رویا
    ارسال شده 21 مارس 2020 در 10:45 ب.ظ

    به نظرم کتاب جالبی بودوتوجه به این مهم که یک کلام چطورمیتونه درشرایط بد.مسیرزندگی یک شخص روتغییربده.تحقیروتوهینی که ابتدای کتاب به این کودک وخانواده نسبت داده شد.سبب فروپاشی اخلاقی ورفتارهای ناپسندشدکه به این مسئله نابسامانی های خانوادگی نیزدامن زدودرآخرجداشدن از برادری که تمام آرامش وآسایششش رودرکناراومیدیدوفروپاشی کاخ آرزوهایش.عمق دردروبی پرده به تصویرکشیدن وایجادحس همذات پنداری درعین گناهکاربودن وبه نوعی ریشه های دردرایافتن.به شکل عجیبی دراین کتاب نهفته بود.من شخصاارتباط برقرارکردم.وذهنم درگیرکتاب شد

  • شهرام
    ارسال شده 12 می 2020 در 4:44 ب.ظ

    کتاب خوبی بود. باید از نگاه یک رمان خاص بهش نگاه کرد. شخصیت پردازی فوق‌العاده افراد به طوریکه ما میدونیم شخصیت های اصلی داستان، به طور کلی چه چیزهایی براشون مهمه و چطور ممکنه در طول زمان تغییر کنن، برام جالب بود. علاقه زیاد فرنسی به جو ،تو این کتاب خیلی برام جالب بود و اینکه با از دست دادن جو، فرنسی هویت خودش رو کاملا در خطر میدید. به نظرم کتاب سطح بالایی هست.

  • عرفان
    ارسال شده 28 ژوئن 2020 در 10:10 ق.ظ

    از نظر من این کتاب در نوع خودش یک شاهکار هستش. فرنسی برادی در خانواده ای بزرگ میشه که همه چیز رو فراهم میکنه که به جنون کشیده شه. فرنسی بد جور به دوستش حساسه و بهش وابستس و کوچکترین چیز هایی که برای هیچکس اهمیت نداره برای فرنسی بشدت اهمیت داره (مثل ماهی قرمز). فرنسی بشدت کینه ای هستش و خاطرات بدی که داره همیشه جلو چشماشه و در مورد انها رویاپردازی میکنه.از نظر من متن کتاب تکراری نیست و نویسنده سعی کرده با فراز و نشیب های ناگهانی داستان رو جذاب کنه.

  • MIM
    ارسال شده 1 فوریه 2021 در 10:25 ب.ظ

    رمان جالبی بود ، فرنسی فقط وقتی که مادر و پدرشو از دست داد، حرفشنو شد تازه … مثلا اونجا که فهمید دیگه پدری نداره کاری شد و رفت شاگرد قصاب شد و چند هفته با جسد باباش سر کرد. اصلن از مشکلات و غماش حرف نمیزد و تو رمان میدیدی یهویی مثلا رفته سراغ نوجنتا که حسابشونو برسه ، اینش جالب بود برام سیر صعود و نزول داستان همینجاهاش بود. تنهایی عمیق و اون طرد شدگی که تو رمانم به خوبی حس میشه ، دلیل تموم رفتارای فرنسی بود بنظرم.
    اون جملات عمیق وسط داستانم چالب بود( انگار که فرنسی افسرده و غمگین یجاهایی از رمان میخواد خودشو به جای فرنسی روان گسیخته به مخاطب نشون بده ) .. در کل ترجمه خوبی داشت و اینکه کتابم به نظرم شیوه روایت متفاوتش جذابش کرده بود..

ارسال نظر

0.0/5