رفتن به محتوا رفتن به فوتر

کلنل پسیان و قیام خراسان/ در حاشیه کتاب تازه نشر ماهی/ حمید رضا امیدی سرور

4 نظر

  • یوسف متولی حقیقی
    ارسال شده 15 نوامبر 2015 در 10:14 ق.ظ

    بر خلاف اطلاعات نویسنده این مقاله در مورد کلنل پسیان کتاب های فراوانی نوشته شده است از جمله شرح حال کلنل پسیان به قلم جمعی از دوستانش. کلنل پسیان به روایت اسناد. ( جلد پنجم حرکت تاریخی کر به خراسان) کلیم الله توحدی، در باره قیام ژاندارمری خراسان مهرداد بهار، انقلاب خراسان کاوه بیات، قیام کلنل پسیان بر اساس اسناد کنسولگری انگلستان غلامحسین میرزا صالح و…… در تعجبم از نویسنده محترم مقاله که با این اطلاعات ضعیف به نقد مطالب و کتاب ها می پردازند!

  • مخاطب
    ارسال شده 15 نوامبر 2015 در 12:40 ب.ظ

    دوست عزیز و پر اطلاعات یوسف متولی حقیقی مطمعنا آنچه شما دیده اید دیگران هم دیده اند.کتاب شرح حال کلنل پسیان به قلم جمعی از دوستانش که اندک زمانی بعد از مرگ کلنل در آلمان منتشر شده به صورت پی دی اف در فضای مجازی موجود است. همچنین این دو کتاب در باره قیام ژاندارمری خراسان مهرداد بهار،قیام کلنل پسیان بر اساس اسناد کنسولگری انگلستان غلامحسین میرزا صالح در هر کتابخانه ای که بدیهی ترین کتابها را در مورد تاریخ ایران داشته باشند دیده می شود
    بحث نویسنده این است که شخصیت کلنل با توجه به اهمیتش مورد توجه قرار نگرفته کتابهایی هم که جنابعالی نام برده اید با آنها که نام نبرده اید مثل کتاب آقای علی آذری و کتاب کوچکی که یک دهه پیش در مشهد منتشر شده و… سرجمع به اندازه تعداد انگشتان دو دست نمی رسند. پس می بینید تحقیقات متمرکز جدی درباره کلنل اندک بوده کما اینکه بعضی از همین کتابها نه مثل یادبود دوستانش در آلمان که کتاب صد صفحه ای کوچکی ست تحقیق و پژوهش در مورد شخص کلنل محسوب نمی شود.
    با همه این احوال کم اطلاعاتی ما را به پر اطلاعاتی خود ببخشید و شما قلم بدست بگیرید. باور کنید اما ما جماعت بی اطلاع و کم سواد ببینیم کسان مطلع تری هستند کم کم میدان را خالی کرده و به آنان تحویل می دهیم. جولان دادن ما بی سوادان از گوشه نشینی کردن شما مطلعان است. پس خواهش می کنم وارد گود شوید ما خود پژوهش های شما را بر برگ زر منتشر می کنیم. کما اینکه از قدیم گفته اند دیکته ننوشته بیست است.
    ارادتمند
    قلم بدستان کم سواد

  • یوسف متولی حقیقی
    ارسال شده 12 اکتبر 2016 در 10:15 ب.ظ

    مخاطب محترم ناشناس .فکر می کردم ظرفیت نقد دارید که نکاتی را قبلاً یادآور شدم.اگر فکر می کردم تا این اندازه به نقد حساس هستید همان چند سطر را هم نمی نوشتم. استفاده از کلمات و عباراتی کنایه دار و سخیف از جانب شما نشانگر این است که باید آستانه تحملتان را بالا برده و به جای استفاده از آن کلمات و عبارات، نقد علمی را جایگزین آن کنید.البته که آنچه من در مورد کلنل دیده ام خیلی ها و از جمله شما ندیده اید. مجموعه نامه ها و عکس های کلنل پسیان که مجموعه بی نظیری است و در دست یکی از بازماندگانش قرار دارد.اما در جامعه ما که اهل قلم از نوع مستقل آن جایگاهی و حمایتگری ندارند زخم زبان های دور از اخلاق کسانی چون شما دیگر انگیزه ای برای اهل تحقیق و پژوهش نمی گذارد. خیلی دلم می خواست اسناد و عکس های جدیدی از کلنل را با تحلیل های متفاوت در این جا و جاهای دیگر ارائه کنم اما نوع برخوردهای شما و امثال شما دیگر رمقی نمی گذارد که دست به قلم ببرم.

  • آذری
    ارسال شده 1 نوامبر 2016 در 2:14 ب.ظ

    سلام و احترام
    نکته قابل عرض اینکه دکتر متولی حقیقی یکی از پژوهشگران و اساتید برجسته تاریخ هستند و مقالات متعدد و کتابی مستقل در ارتباط با کلنل محمد تقی خان پسیان نوشته اند. کتاب از تبریز تا مشهد پژوهش پیرامون زندگی و قیام کلنل محمد تقی خان پسیان/ یوسف متولی حقیقی.- مشهد: بانک قلم، ‎۱۳۸۰.
    دیگر آثار نویسنده عبارتند از:
    * تاریخ معاصر مشهد: پژوهشی پیرامون تاریخ تحولات سیاسی ـ اجتماعی مشهد از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی/ مولف: یوسف متولی حقیقی؛ به کوشش: مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مشهد.- مشهد: شورای اسلامی شهر مشهد، مرکز پژوهش‌ها، ‎۱۳۹۲.
    * خراسان شمالی: پژوهشی پیرامون تاریخ تحولات سیاسی شهرهای خراسان شمالی از آغاز تا انقلاب اسلامی/ یوسف متولی حقیقی.- تهران: آهنگ قلم، ‎۱۳۸۷.
    * تاریخچه آموزش و پرورش نوین خراسان از آغاز تا انقلاب اسلامی/ یوسف متولی حقیقی.- مشهد: مرندیز، ‎۱۳۸۴.
    * وزیر تاریخ‌نگار: پژوهشی پیرامون زندگانی، آثار و شیوه تاریخ نگاری حسن‌خان اعتمادالسلطنه/ یوسف متولی حقیقی.- مشهد: محقق، ‎۱۳۸۱.
    * افغانستان و ایران: پژوهشی پیرامون روابط سیاسی و چالشهای مرزی از احمدشاه درانی تا احمدشاه قاجار/ یوسف متولی حقیقی؛ ویراسته جلال قیامی میرحسینی.- مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامی، ‎۱۳۸۳.

ارسال نظر

0.0/5