رفتن به محتوا رفتن به فوتر

نقد و بررسی فیلم «نگار» به کارگردانی رامبد جوان

25 نظر

  • احسان
    ارسال شده 8 سپتامبر 2017 در 8:06 ب.ظ

    حیف از وقت و چشم و گوش آدم برای چنین فیلمی. هیچی نداشت.

  • همایون
    ارسال شده 10 سپتامبر 2017 در 9:14 ق.ظ

    سلام و تشکر از شما بابت سایت خوبتون
    فیلم خوش ساختی بود ولی فیلم نامه ش دارای مشکلاتی بود. مثلا معلوم نشد که اون چک از کجا به دست نگار رسیده بود، یا رمز گاوصندوق رو چه جوری بلد بود، یا سوال اخر فروتن از نگار که ازش پرسید چه جوری فهمیدی بی جواب موند؟!!
    معمولا فیلم های این مدلی یه کد هایی واسه بیننده میذاره تا با کمک اون بشه رویدادها رو تفسیر کرد ولی تو این فیلم کد چندانی موجود نبود، حالا اگه موضوع کشته شدن رعنا رو کد در نظر بگیریم( که من تصور میکنم یه کد شانسی بود) بقیه اتفاقات داستان رو نگار از روی وهم پدرش متوجه شده؟!!
    خواب هایی گه نگتر هم میدید اندکی با نظریه خواب های فروید و دیگرا ن در تضاد بود، برای این جور فیلمهایی بهتره یه مشاور روانشناس در کنار نویسنده باشه، ایشالا که حضور داشتن
    و کلام اخر اینکه تشکر میکنم از رامبد جوان بابت جسارتش برای ساخت این فیلم و این نقد کلی رو هم دارم بهشون که برای داشتن یه فیلم خوب تنها جسارت کافی نیست، یه فیلمنامه قوی هم لازمه

  • الي
    ارسال شده 10 سپتامبر 2017 در 8:49 ب.ظ

    این فیلم را اگر بخواهیم به شدت خوشبینانه قضاوت کنیم باید بگیم جسارت و نو آوری ولی فارغ از اون فیلم بسیار بی منطق بی محتوا و اعصاب خردکن و شلخته ایی است که برای مخاطب بعد از اتمام فیلم خستگی و بیهودگی به ارمغان میآورد.

  • مرتضی
    ارسال شده 12 سپتامبر 2017 در 6:31 ب.ظ

    باسلام
    بنظرم بسیار. فیلم عالی بود. و برخلاف انتقاداتی که سده که محتوا نداشت بسیار فیلم پرنکته بود. بنظر. من نگار. شخصیتی با هوش بسیار. بالا بود. که با کنار. هم گذاشتن تیکه های پازل کنار. همدیگه تونست معمای قتل پدرش رو حل کنه همونطور که تمام صحنه های فیلم در. دو دنیای رویایی و واقعی اتفاق می افتاد پیداشدن چک نیز میتونسته یک رویا باشه و حتی لای کتاب پیداشده باشه و با بوجوداوردن سوالات بیشمار. در. ذهن نگار اونها رو به پاسخ رسونده باشه حضور مادر. و حتی کتاب خوندن نگار. درنقش پدرش برای مادر. میتونسته کدی باشه که نگار رو به حل معما نزدیک کرده و اقای جوان با حذف سکانسهای بدیهی ژانر. مرموز رمزگشایی معما رو خوب هدایت کردند
    من خودم بشخصه وقتی با معمای پیچیده ای روبرو. میشم از تمام تخیلات خودم و جایگزینی خودم بجای شخصیتهای مختلف میتونم اون رو حل کنم و احساس میکنم نگار. چنین شخصیتی داشت و اقای جوان به زیبایی بتصویر. کشیدند

  • مرتضی
    ارسال شده 12 سپتامبر 2017 در 6:35 ب.ظ

    البته حضور. اقای فروتن با شخصیتی نظیر. فیلم قرمز زود. مقصر. بودنش رو در. فیلم لو داد

  • آذین
    ارسال شده 12 سپتامبر 2017 در 10:41 ب.ظ

    سلام
    کارگردانی و فیلمبرداری این فیلم برخلاف انتظارم عالی بود، اما داستان و فیلمنامه خیلی افتضاح بود، البته جاهاییش هم بود که با احساسات بیننده بازی می کرد و قابل لمس بود اما جاهایی هم بود که واقعا مضحک و بیخود بود، به دلیل مشکل فیلمنامه و ابلهانه بودن دلیل های بعضی اتفاقای فیلم. در کل باید منطق رو کاملا کنار میذاشتی تا بتونی از این فیلم لذت ببری.
    اگه داستان افتضاح و بعضی دیالوگای آقای فروتن رو در نظر نگیریم میشه به فیلمبرداری، کارگردانی و تدوین و بازی خانم جواهریان عزیز امتیاز بالایی داد❤

  • محمود
    ارسال شده 13 سپتامبر 2017 در 8:21 ق.ظ

    این فیلم با تمام ضعفها از فیلمهای مسخره.حوصله بر و بی معنایی که تا به حال اکران شدن مث رگ خواب سقف دودی سارا وایدا و … یه سروگردن بالاتره

  • حامد
    ارسال شده 13 سپتامبر 2017 در 8:25 ق.ظ

    امروز اخر فیلم تماشاگرا برای این فیلم دست زدند همین که کمی متفاوت بوده کافی.فروش این فیلم تا حالا فوق العاده بوده

  • رسول
    ارسال شده 14 سپتامبر 2017 در 7:38 ق.ظ

    به نظر من «نگار» سینمای ایران رو به جلو میبره چون مخاطب ایرانی از نظر سینمایی دچار سوء تغذیه است و این فیلم حداقل کمی ذائقه‌ی ما را بهتر می‌کند و آماده می شویم برای آن فیلم ایده‌آلی که آقایون انتظار دارند. چه اشکالی دارد که در فیلم ایرانی صحنه های پر هیجان و خوش ساخت ببینیم حتی اگر مثل فیلم های تارانتینو باشد. مشخص است که فیلم داستان خیلی خوبی ندارد ولی خلاقیت های زیادی در فرم دارد که جایگاهی بالاتر از همه ی فیلم های این روزهای سینمای ایران دارد. سینمای ایران به چنین فیلم‌هایی نیاز دارد چون مرزهای سینما را گسترش میدهد. متاسفانه اکثر فیلم های این روزها نمایش بدبختی و فلاکت برای مخاطبیه که خودش بهتر معنای بدبختی و فلاکت رو چشیده. فیلم «نگار» حداقل حس سینما دیدن رو به من میده نه اینکه بدبختیام رو یادم بیاره.

  • سلام (به حامد)
    ارسال شده 14 سپتامبر 2017 در 6:41 ب.ظ

    اگر فیلم فروش بالایی داشته باشه دلیل بر خوب بودن فیلم نیست فراموش نکنید که مدتها است اقای جوان با سوء استفاده از تریبون خندوانه در حال تبلیغات شدید برای فیلم شخصی و خانوادگی شون هستن!!!!!

  • هانی
    ارسال شده 14 سپتامبر 2017 در 10:08 ب.ظ

    فیلم به شدت بی در و پیکر بود، مزخرف به معنای اخص کلمه
    تنها مورد مثبتی که در فیلم بود و من خوشم اومد صحنه ای بود که نگار در آخر فیلم رفته بود محل قتل پدرش و از ماشین میخواست پیاده بشه که یهو بین شبو روز گیر کرد، همین

  • شبنم
    ارسال شده 16 سپتامبر 2017 در 5:00 ب.ظ

    من فیلم ایرانی نمیبینم چون فک میکنم ۹۹ درصدشون مضخرفن اما از این فیلم خوشم اومد
    اگه این فیلم ساخت امریکا بود انقد خوشم نمیومد ازش اما باتوجه ب این ک ساخت ایرانه خیلی خوب بود
    نوآوری رامبد تویه انتخاب ژانر قابل تحسینه من تا ب حال همچین فیلمی از سینمایه ایران ندیدم
    و اینکه کی گفته فیلم باید با منطق جلو بره؟اون واقعیته این فیلمه…مثلا شما فیلم “قوی سیاه” هم ببینین هم همین نظرها ر میدین؟ ک منطق توش نیس؟ البته قوی سیاه با این فیلم قابل مقایسه نیس اما این روزا سینما داره ب این سمت میره ماهم باید ذهن هام بیشتر از اینا ر بفهمه…چرا تو سینما ی مشت بچه ریخته بودن ک هیچ درکی از سینما ندارن و ب امید کمدی اومده بودن هر هر میخندیدن؟ وقتی کسی فیلم ر متوجه نمیشه نمیتونه بگه بده چون من متوجه نمیشم هوم؟!
    درهر حال ب نظر من با وجود اینکه فیلم کلی جا برایه بهتر شدن داشت اما درکل برایه سینمایه ایران پیشرفت خیلی خوبی بود و من لذت بردم

  • حمید
    ارسال شده 20 سپتامبر 2017 در 4:11 ق.ظ

    به نظر من “همنهشتی” نگار با روح پدرش ایده ی خوبیه که فیلم با استفاده از همین ایده، تعلیق و هیجان قابل توجهی ایجاد کرده بود. اما چون ما با فضای ماورائی سر و کار داریم دلیل نمیشه که بعضی اتفاقات اساسا بی منطق باشه. کارگردانی و تکنیک عالی بود. به جز شخصیت نگار، سایر کاراکترها در واقع شخصیت نبودن ، تیپهای تکراری یا ناقص بودن. بازی خانم جواهریان عالی بود.

  • ناشناس
    ارسال شده 20 سپتامبر 2017 در 8:52 ب.ظ

    آخه چرا وقتی قراره داستان رو لو بدین بالای متن اخطار نمی دین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • یوسف
    ارسال شده 25 سپتامبر 2017 در 6:45 ب.ظ

    فیلم ماقبل نقده

  • حسن
    ارسال شده 25 سپتامبر 2017 در 6:48 ب.ظ

    فقط آدمای دوقطبی و متوهم،ازین فیلما خوششون میاد،مثل طرفدارهای لینچ و تارانتینو که همشون یه مشکل روحی عمیقی دارند،و یا بنگی و زنگی هستند.

  • کریم بنزما
    ارسال شده 25 سپتامبر 2017 در 6:52 ب.ظ

    کسیکه ثبات شخصیتی داشته باشه،وقتشو با این فیلمای بی سروته تلف نمیکنه،میره سراغ یه کتاب و فیلم کلاسیک،بقول فراستی،یه فیلم کلاسیک بد از یه فیلم خوب مدرن یه سروگردن بالاتره.تندرست و ورزشکار باشید

  • سایه
    ارسال شده 27 سپتامبر 2017 در 10:06 ق.ظ

    من از درگیر بودن میان وهم و واقعیت خوشم اومد، انتخاب جثه ظریف و زنانه ای مثل نگار جواهریان بر ایاین نقش اثر پذیری اون رو چند برابر می کرد، اما اکثر شخصیت های دیگه دقیقا با کلیشه های شناخته شده از خودشون انتخاب شده ، محمدرضا فروتن، مانی حقیقی و حتی اشکان خطیبی نقش های تکراری ای رو داشتن… قسمت هایی که مربوط به اسب و رعنا و شعر و ماورا بود خیلی جذاب کنار هم قرار گرفته بودن…و در کل فیلم رو پسندیدم

  • میثم
    ارسال شده 28 سپتامبر 2017 در 3:24 ب.ظ

    به نظر فیلم فقط جسارت داشت و دیگر هیچ.

  • قربانی
    ارسال شده 28 سپتامبر 2017 در 3:28 ب.ظ

    چرا فیلم سازان ما روی فیلمنامه بیشتر کار نمی کند ؟؟؟

  • ادم
    ارسال شده 28 سپتامبر 2017 در 7:14 ب.ظ

    مزخرفترین فیلم عمرم بود کجاش معمایی بود کجاش نگار باهوش بود تمام فیلم با توهمات یک دختر دیوانه حل شد معما و هوش نگار کجا بوده نگار توسط توهم فهمید که پدرشو کشتن خدایی الکی حرف نزنین فیلمو درست ببینین بعد نظر بدین خواهشااا…..

  • عاطفه
    ارسال شده 10 اکتبر 2017 در 4:29 ق.ظ

    محتوای فیلم در کل خیلی بد بود .هرکی عزیزش رو کشتن بره اسلحه بخره و همه رو بکشه!!!!!!!!!!
    بنظرم فیلمنامه خیلی میخاسته سعی کنه داستان رو پیچیده کنه ولی اصلا نتونسته بود .توی سینما که همه از توهمات نگار داشتن میخندیدن.من فقط بخاطر بازیهای قبل خانم جواهریان رفتم سینما و پشیمون شدم

  • علي
    ارسال شده 11 اکتبر 2017 در 10:53 ق.ظ

    به جز تلف کردن وقت چیز دیگه ای نداشت. مثل خیلی از فیلم های دیگر رو پرده. اکثریت تماشاچیان هم راضی نبودند و به جز عده ای معدود، بقیه حتی دست نزدند.

  • کامران
    ارسال شده 17 مارس 2018 در 12:07 ق.ظ

    به نظر من جالب بود اما جالب تر از همه اینکه با این نقد کلا ده تا نقد راجع به فیلم خوندم و فقط توی دو تا از نقدها به این اشاره شد که روح پدر نگار درش حلول می کنه و بقیه بنیاد نقد رو بر خیالی بودن این رابطه گذاشتن و بعد تاغار نجاست رو دست گرفتن و پاشیدن به فیلم ! یه سری بحث هارو قبول دارم مثلا اینکه نگار که یه دختر معمولیه نه یه شخصیت کلیشه ای از جنس زنان حرفه ای و آدم کش هالیوود چطور یهو اینقدر فردین میشه و شیشلول بند.یا مثلا بازی ضعیف مانی حقیقی که کم بهش اشاره شده ولی من یکی رو واقعا شوکه کرد که این آقا چطور کارگردانی می کنه ! و بازیگراش رو تفهیم می کنه .انتظارم هم از خانوم جواهریان بیشتر از این بود.مثلا جایی که باخالش دعوا می کنه یا مادرش یا طلبکار پدرش بازیش خیلی معمولیه (فوق العاده خانوم جواهریان رو قبول دارم) .اما به نظر من داستان سیر منطقی داشت .خشونت ونفرت گام به گام تو نگار شکل می گیره .هر چه قدر داستان براش بیشتر رو میشه بیشتر پوست میندازه و جری تر میشه .اگه جای نگار یه مرد این نقش رو بازی می کرد رابطه روحی بین پدر و پسر و عشقشون به اندازه رابطه دختر و پدر قوی نبود و منطقی هم .پل و کلید اصلی این رابطه همین دختر و پدر بودنه. نگار قهرمان ماجرا نیست .خودش هم میگه چیزی نمونده .حتی رعنا ،یه اسب رو هم از دست داده .نمادی از کار و عشق پدرش.مادرش بر عکس ادعاهای عاشقانه تسلیم حرفهای مفت خواهرش و اطرافیانه و به قولی به فکر خویشه.خاله و شوهر خالش هم تکلیفشون معلومه.در اثر تنهایی در حالیکه چهار سال به پیمان نه گفته بهش ابراز علاقه می کنه.دیالوگ خوبی که پیمان داره و میگه این کثافتای دور و برت ،دوست معمولین؟ چین ؟ الان کجان ؟ نگار تنهاست و تنهاییش سکانس به سکانس بیشتر و باور پذیر تره میشه برامون. پس خشن شدنش هم قابل قبوله و مردن روح دخترونش .نگاه گیج و مبهوتش به آسمون تو سکانس پایانی و اسبی که میفته روی چهرش یعنی چی ؟ هیچ اسب بازنده ای رو تو اسطبل با اسب برنده نمی بندن.نگار در انتهای فیلم هم چیزی به دست نمیاره .لبخند فاتحانه نداره.پدرش ،اعضای خانوادش و مردی که مدعی بود عاشقشه و خونش و رعناش رو از دست داده.قاتل شده و چیزی براش نمونده .کسی براش دست نمیزنه و کسی هم نیست که نگار بهش لبخند بزنه.تلخ و رک و کاملا واقعی .این رو هم بگم که خیلی از بازی فروتن تو این فیلم انتقاد شده .اما به نظر من تو چند سکانش اول که انگار یه چیزی گوشه دهنش گیر کرده و معلوم نیست چرا قورتش نمیده بقیه سکانس ها بازیش و دیالوگ هاش خوب بود و خیلی به فیلم کمک کرد .در کل خوب بود و فیلم بود و کاش باز هم از این فیلم ها ساخته بشه.

  • آسمان
    ارسال شده 12 ژوئن 2018 در 8:38 ب.ظ

    تجربه نشون داده برای این که بتونی از فیلمی که می بینی یا رمانی که میخونی لذت ببری باید سعی کنی با منطقش یا حتی با بی منطقیش کنار بیای!
    چهارچوب ذهنتو عوض کنی
    یه جور دیگه نگاه کنی
    تا درکش کنی
    آدما گاهی همینجوری میشن
    و همینجوری باید درکشون کرد
    حتی گاهی زندگیم همینجوریه!
    یا حداقل اینجوری به نظر می رسه
    مثل همین فیلم
    و باید برای لذت بردن ازش
    نگاهتو عوض کنی
    هر چند که برای پذیرفتنش مجبور باشی خیلی از استاندارد های ذهنتو تغییر بدی!

    با این حااااال ،
    من شخصا آخرای فیلم دیگه واقعا خنده م گرفته بود
    حتی توی جدی ترین صحنه هاش! به خصوص صحنه ی بکش بکشش!
    و همش حس می کردم الان آقای جوان با یکی از اون خنده های معروفش روی صفحه ظاهر میشه و میگه :
    دیدین چه قشنگگ سرکارتون گذاشتم!!
    بعد همه گروه با هم دیگه میگن
    ما خیلی باحالیم !
    بعد مردم حاضر در سینما هم میگن خیلییی!¡

ارسال نظر

0.0/5