رفتن به محتوا رفتن به فوتر

دموکراسی ادبی یا فاشیسم ادبی؟ / آریامن احمدی

8 نظر

  • ناشناس
    ارسال شده 16 فوریه 2019 در 7:33 ب.ظ

    شما میگید جایزه های ادبی هم یک انتخاب هستند خوب مکه کسی انها را قبول دارد . جایزه هاانقدر برای نویسنده هابی ارزش است که حتی کسی دلش نمیاید یک کامنت خرجش کند وبگه بی ارزشه . برای کی مهمه که انها رو مثال میزنید .جایزه ها یک دکانه که کسانی میخوان از ان سود کنند .دبیر جایزه وداور وباندهایی که میخوان بر ادبیات تسلط خوشون رو حفظ کنن فقط دنبال جایزه هستند .تمام جایزه ها دولتیه این رو دیگه هر بچه ی ۵ ساله ای میدانه .اگه میخواهید برای توجیه کارتون مثال بزنید یه چیز دیگه مثال بزنید که کسی اقلا قبولش داشته باشه نه جایز ه های باندی ومحفلی که فقط برای برگزار کننده ها ارزش داره . بدام نمیاید عوض این شعارها بگین هدف واقعی کسانی که لیست کتاب میدهن چیه و غیر خود بزرگ بینی انها چی رو این لیست ها ثابت میکنه .

  • زهره .م ل
    ارسال شده 16 فوریه 2019 در 8:24 ب.ظ

    سال هاست باندی مثل بختک روی ادبیات ما افتاده ودارد آنرا خفه میکند .اینها تمام جایزه های خصوصی را تعطیل کردند تا جایزه های خو دشان را راه بیندازند که راه انداختند .این باند تمام سایت های ادبی را با هزار کلک به تعطیلی کشاند که فقط سایت وکانال های خودشان بمانند وتعین کننده باشند وبعد باج خواهی کنند از نویسند ه ها و ناشر ها و منتقدان که همین کار را هم دارند میکنند.همه ناشرها و نویسنده ها الان دارند به آنها باج میدهند تا کتابشان بفروشد .همین سایت مد ومه را زور میزنند تعطیل کنند چون موی دماغشان شده است .اینها مو جودیت شان را در فاشیسم ادبی میبینند .همه میدانند اینها چقدر ظلم میکنند و باند باز هستند و برای منافع شان لطمه به ادبیات میزنند .سوال من اینجاست آیا برای نابودی تباهی وفاشیسم ادبی باید ما هم مثل این نابخردان بشویم ومثل آنها عمل کنیم و در نهایت آنها را کنار بزنیم و خودمان جای آنها بنشینیم وظلم کنیم وباندی عمل کنیم .کاش به این سوال جواب میدادید .

  • ب. ا.م
    ارسال شده 16 فوریه 2019 در 11:01 ب.ظ

    آقای احمدی به جای توهین لطفا توضیح دهید تا من هم بدانم مثلا حسین سناپور یا آقای بیروتی یا مهسا محبلی در زمینه داستان کوتاه چه کار بزرگی کرده اند که ما بی سوادها خبر نداریم وشما با سواد خبر داری که اسمشان دوجا هم در رمان هم مجموعه داستان باید بیاید .هچکس اینها را به عنوان داستاه کوتاه نویس قبول حتی ندارد .شما جواب ندارید بدهید فحش میدهید تا ما ساکت شویم وشما کار خودتان را بکنید .شما دیکتا تور هستید نه ما .

  • حمید رحمانی
    ارسال شده 16 فوریه 2019 در 11:28 ب.ظ

    دموکراسی را ما بد فهمیده ایم .دموکراسی به این معنی نیست که هرکسی بگوید هرچه من میگویم درست است ومن اجازه دارم در ساحت اجتماع هر رایی بدهم بی دلیل وبی منطق .دموکراسی یعنی رفتن به سوی رای جمع واکثریت .حالا باید شما زحمت بکشید وثابت کنید حرف شما اکثریت است .باید بتوانید دلیل بیاورید که همه ی اسمهایی که آورده اید بالاتر از حذف شده ها هستند .در ضمینه ی رمان بخش زیادی ازانتخاب شما کاملا درست است وکسی به آن اعتراض ندارد .اعتراض به کسانی است که همه میدانند در حد بقیه نبوده اندو شما به دلایل شخصی یا رفاقت یا دلایل سیاسی یا باج دادن به جریانی بی خود بزرگشان کرده اید واسمشان را آورده اید

  • ناشناس
    ارسال شده 17 فوریه 2019 در 12:37 ق.ظ

    بدی داوران وبر گزار کنندگان جشنواره های داستانی ومنتقدان و خبر گزاری ها ولیست صادر کن ها ونویسنده گنده کن ها و هیا هو کنندگان ادبی این است که نویسنده ها و مخاطب ها را خر فرض میکنند وفکر میکنند با هیا هو کردن ومصاحبه دایمی کردن وبرنده کردن نویسندهای ضعیف واین دست کارها و…میتوانند جریان سازی کنند وگنجشک را رنگ کنند وجای قناری به همه بفروشند .نه عزیر دل برادر همه میدانند چه کاری خوب است وحقش است برنده شود و دیده شود وچه کاری حقش نیست وبد است .شما ما را اینقدر کودن واحمق فرض نکنید ما میبینیم چه اتفاقی در صحنه دارد می افتد ومیخندیم به فکر های احمقانه ی شما .کی شما می خواهید بفهمید وباور کنید که نویسنده ها وحتی مخاطبان ادبیات را که از خواص جامعه هستند با این حقه بازی ها و هیاهو ها نمیتوانیدگول بزنید .شاید در کوتاه مدت موفق شوید اما مطمئن باشید در دراز مدت شکست خواهید خورد. سند وگواه حرف من تاریخ ادبیات ایران وجهان است که پیش روی ماست .فقط کارهای خوب خواهند ماند وهیاهو ها بزودی می روند وحقیقت می ماندو تمام تلاش های ناحق شماد دود می شود وبه هوا می رود

  • بهزاد صادقی
    ارسال شده 17 فوریه 2019 در 6:26 ب.ظ

    بعضی ها همیشه آماده هستند که همه چیز را رد و حذف کنند. تکان بخوری می گویند چرا تکان می خوری و تکان نخوری می گویند چرا تکان نخوردی.
    جوایز ادبی اگر باشند بد هستند و اگر نباشند میگویند چرا در غرب هست و در اینجا نیست.
    به نظر من انتشار فهرست و باز انتشار آن در اینجا بسیار کار زیبایی بود و هرکسی دیگری که در هرجای بهتر ادبیات ایستاده فهرست دیگری منتشر کند.

  • ناشناس
    ارسال شده 17 فوریه 2019 در 7:27 ب.ظ

    خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیامک گلشیری: بارها و بارها و بارها در این سال‌ها چه از جانب خبرنگاران و چه از جانب کسانی که با هم سرکلاس‌ها کار می‌کرده‌ایم و چه از طرف بعضی از دوستان با این سؤال مواجه شده‌ام که آیا آثاری که اینجا جایزه گرفته‌اند و یا وارد لیست‌های این و آن روزنامه شده‌اند، واقعاً استحقاق آن را داشته‌اند.

    بارها و بارها شنیده‌ام که گاهی کسی فلان کتاب را که جایزه گرفته، دست گرفته و شروع کرده‌ به خواندن و نتوانسته‌ حتی چند صفحه جلو برود. دوستی می‌گفت گاهی حتی به خودمان قبولانده‌ایم که حتماً کتاب یک چیزی داشته که جایزه گرفته و یا وارد فلان لیست شده و با هر جان‌کندنی که بوده، تا آخرش رفته‌ایم. و این‌قدر این روند ادامه پیدا کرده که بسیاری از داستان ایرانی ناامید شده‌اند. من قبلاً همیشه فکر می‌کردم داریم دوران نوزادی جوایز را پشت سر می‌گذاریم.

    اما انگار این نگاه غیر علمی که تک‌تک آدم‌ها را با حب و بغض از هم جدا می‌کند، قرار نیست دست از سر ادبیات هم بردارد. رمان یا داستان هرگاه خلق شد و از زیر دست نویسنده بیرون آمد، باید آن را با میزان‌های کاملاً علمی برآورد کرد، نه با معیارهایی که سلیقه در آنها نقش اصلی را بازی می‌کند.

    در این سال‌ها من تنها به اندک کسانی برخورده‌ام که دانش کافی برای تعیین معیارهای ادبی به‌طور کاملاً علمی داشته‌اند. متولیان و داوران بسیاری از این جوایز چه در حوزه‌ ادبیات کودک و نوجوان و چه ادبیات بزرگسال مطلقاً دانش کافی و صلاحیت برای تعیین معیارهای علمی اثر را ندارند.

    بر این اساس حالا بعد از این همه سال فقط یک جواب دارم که به سؤال اول بحثم بدهم. هرگز فریب این جوایز را نخورید. هرگز فریفته‌ این لیست‌ها نشوید. تا زمانی که عصر منتقدین راستین فرا نرسیده، هرگز حرف‌شان را در باره‌ آثار راستین ادبیات ایران،‌ حتی در باره‌ بعضی از نام‌ها که بارها شنیده‌اید، باور نکنید و به خودتان اعتماد کنید. آنها آثاری را به شما تحمیل می‌کنند که هیچ بویی از جنبه‌های زیبایی‌شناسانه نبرده‌اند. در آنها هیچ خبری از شخصیت‌های ماندگار نیست. فاقد دیالوگ‌های عمیق هستند و از همه مهم‌تر در بسیاری موارد فاقد قصه‌ای هستند که شما را تا آخر دنبال خودشان بکشانند و بسیاری موارد دیگر.

    هرگز فریب جوایز رنگارنگی را نخورد که در تمام این سال‌ها نثرِ پرطمطراقِ رمانی را همراه با کلمات قلنبه و سلمبه‌ نویسنده‌اش به شما تحمیل کرده! هرگز فریفته‌ جوایز و لیست‌هایی نشوید که هذیان‌های مالیخولیایی‌وار نویسنده‌ای را تبلیغ می‌کنند! هرگز فریب جوایزی را نخورید که آدم‌ها را براساس گزینش‌های کاملاً غیرعلمی تقسیم‌بندی کرده! هرگز شیفته‌ جوایزی نشوید که توصیف‌های انشاوار نویسنده‌ای را تبلیغ می‌کنند که تنها قصد مرعوب کردن خواننده‌اش را دارد! آنها شعور شما را بسیار دست کم می‌گیرند. آنها خیال می‌کنند باید برای کودک و‌ نوجوان و برای بزرگسال نسخه پیچید. به خودتان ایمان داشته باشید و بدانید انتخابتان درست است. آرزو می کنم تا زمانی که عصر منتقدان جدی ادبیات در ایران فرا نرسیده، جوایزی شکل بگیرند که خود مردم داوران راستین آن باشند، چون در حال حاضر آنها تنها معیار و ملاک قابل قبول جامعه‌ ما هستند.

  • شاعر شیرین سخن
    ارسال شده 18 فوریه 2019 در 3:50 ق.ظ

    برای اینکه بفهمید اقای احمدی چه لیست خوبی را در روزنامه ارمان داده یک سر بروید لیست فاجعه امیز و محفلی نشر شهزستان ادب را ببینید انوقت میفهمید چرا ادبیات ما به این روز افتاده و چرا عدالت گم شده ی ما ایرانی هاست .اگر قرار باشد هر ناشری در تایید خودش ومدیریت مدیر خودش از کارمنداش وکسانی که با هاش کار میکنندلیست بگیرد و لیست کتاب منتخب صادر کندکه دیگر سنگ روی سنگ وا نمی ایسته

ارسال نظر

0.0/5