این مقاله را به اشتراک بگذارید
همه ما عاشق نکات حاشیهای و به ظاهر بیاهمیت هستیم و وقتی صحبت از جوایز اسکار میشود، شاید این نکات جذابیت بیشتری داشته باشد.هشتاد و پنجمین دوره جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی ۲۴ فوریه (دوشنبه هفتم اسفند به وقت ایران) در هالیوود اند هایلند سنتر در لس آنجلس برگزار میشود. در فاصله چند روز به برگزاری جوایز اسکار ذکر ۵۰ نکته جالب درمورد پرزرق و برقترین جوایز سینمایی دنیا بیمناسبت نیست.
***
۱- در میان ۹ نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم، «لینکلن» ساخته استیون اسپیلبرگ با ۱۸۰ میلیون دلار بیشترین فروش را در آمریکای شمالی داشته، اما در سطح جهانی (فروش بازار آمریکای شمالی به اضافه فروش بازار بینالمللی) فیلم «زندگی پی» به کارگردانی آنگ لی با ۵۷۶ میلیون دلار پرفروشترین فیلم است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که اکران «زندگی پی» همچنان ادامه دارد. اگر «زندگی پی» برنده شود، بدون در نظر گرفتن نرخ تورم پس از «فارست گامپ»، «ارباب حلقهها: بازگشت پادشاه» و «تایتانیک» چهارمین فیلم پرفروش برنده اسکار بهترین فیلم میشود. ضمن اینکه «زندگی پی» سیزدهمین فیلم پرفروش نامزد اسکار بهترین فیلم است.
۲- ۹ فیلم نامزد اسکار بهترین فیلم درمجموع ۹۱۸ میلیون دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط ۱۰۲ میلیون دلار) و ۲٫۰۳۵ میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط ۲۲۶ میلیون دلار) فروختهاند. چه کسی میگوید با کار باکیفیت نمیتوان پول درآورد؟
۳- مجموع فروش فیلمهایی که امسال نامزد اسکار بهترین فیلم هستند، در مقایسه با پارسال که ۹ فیلم نامزد این جایزه درمجموع ۶۲۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط ۶۹ میلیون دلار) و ۱٫۲۴۵ میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط ۱۳۹ میلیون دلار) فروختند، بیشتر است، اما در مقایسه با سال ۲۰۱۰ که ۱۰ نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم درمجموع ۱٫۳۵۵ میلیارد دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط ۱۳۵ میلیون دلار) و ۳٫۳۴۲ میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط ۳۳۴ میلیون دلار) فروختند و سال ۲۰۰۹ که فیلمها درمجموع ۱٫۷ میلیارد دلار در آمریکای شمالی (هر فیلم به طور متوسط ۱۷۰ میلیون دلار) و ۴٫۶۸ میلیارد دلار در سطح جهانی (هر فیلم به طور متوسط ۴۶۸ میلیون دلار) فروختند، کمتر است.
۴- اگر جرج کلونی به عنوان یکی از تهیهکنندگان «آرگو» جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کند، دومین نفری است که هم برای بازیگری و هم برای تهیهکنندگی اسکار گرفته است. مایکل داگلاس اولین نفر بود که به این موفقیت دست پیدا کرد. او در ۱۹۸۸ برای «وال استریت» اسکار بهترین بازیگر مرد را گرفت و در ۱۹۷۶ برای «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» برنده اسکار بهترین فیلم شد.
۵- نامزدی کلونی برای «آرگو» یک رکورد هم برای او به همراه داشت. او تنها فردی است که در بیشتر بخشهای فردی جوایز اسکار نامزد شده است: بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر مرد مکمل، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و در این دوره بهترین فیلم. وارن بیتی، جان هیوستن و کنت برانا همگی در پنج بخش نامزد اسکار شده بودند، هرچند برانا هیچوقت برنده اسکار نشد.
۶- تنها فیلمی که امسال بخت دریافت «پنج بزرگ» (فیلم، کارگردان، بازیگر مرد، بازیگر زن و فیلمنامه) را دارد، «کتاب بارقه امید» به کارگردانی دیوید ا. راسل است. پیش از این تنها سه فیلم به این موفقیت دست پیدا کردند: «یک شب اتفاق افتاد»، «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» و «سکوت برهها»
۷- «آرگو» در میان نامزدهای اسکار بهترین فیلم بیشترین بخت را برای دریافت جایزه این بخش دارد و اگر این اتفاق بیفتد، پس از «رانندگی برای خانم دیزی» در ۱۹۹۰ اولین فیلمی است که بدون نامزد شدن در بخش کارگردانی موفق به دریافت این جایزه شده است.
۸- برعکس، از دومین دوره جوایز اسکار در ۱۹۳۰ که فرانک لوید برای «The Divine Lady» برنده اسکار بهترین کارگردانی شد، هیچ فیلمی بدون نامزد شدن در بخش اسکار بهترین فیلم، جایزه کارگردانی را نبرده است.
۹- اگر استیون اسپیلبرگ برای «لینکلن» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بگیرد، به همراه ویلیام وایلر و فرانک کاپرا دومین فیلمسازی میشود که بیشترین اسکار این بخش را گرفته است. جان فورد با چهار جایزه اسکار (از تنها پنج نامزدی) رکورددار است.
۱۰- اسپیلبرگ همچنین در حال حاضر سومین فردی است که بیشترین نامزدی را در بخش کارگردانی داشته است. او به همراه مارتین اسکورسیزی، وودی آلن، فرد زینهمان و دیوید لین درمجموع هفت بار نامزد اسکار بهترین کارگردانی بوده است. بیلی وایلدر با هشت نامزدی در رده دوم و ویلیام وایلر با ۱۲ نامزدی رکورددار است.
۱۱- اگر میشائل هانکه برای «عشق» برنده اسکار بهترین کارگردانی شود، تنها کارگردانی است که برای یک فیلم کاملا غیرانگلیسیزبان جایزه این بخش را برده است.
۱۲- هانکه همچنین پس از فرد زینهمان در ۱۹۷۸ (برای «جولیا») اولین کارگردان اتریشی است که نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده است. زینهمان برخلاف هانکه تبعه آمریکا بود.
۱۳- اگر آنگ لی دوشنبه صبح جایزه اسکار بهترین کارگردانی را بگیرد، دومین کارگردان آسیاییتبار است که جایزه این بخش را دریافت کرده است. اولی هم خود بود که سال ۲۰۰۶ برای «کوهستان بروکبک» برنده این جایزه شد.
۱۴- بن زیتلین («جانوران محیط وحش جنوب») با ۳۰ سال سن هفتمین جوانترین نامزد بخش کارگردانی است (تنها جان سینگلتن، اورسن ولز، کنت برانا، کلود للوش، ام. نایت شیامالان و جرج لوکاس از او جوانتر بودند). اگر زیتلین برنده اسکار کارگردانی شود، سه سال از کارگردانی که در حال حاضر رکورد را در اختیار دارد، جوانتر است: نورمن تاروگ که در ۱۹۳۱ برای «اسکیپی» برنده اسکار کارگردانی شد.
۱۵- برعکس، اگر میشائل هانکه برنده شود، دومین پیرترین برنده بخش کارگردانی در تاریخ برگزاری جوایز اسکار میشود. تنها کلینت ایستوود که برای «عزیز میلیون دلاری» برنده جایزه این بخش شد، از او پیرتر است.
۱۶- هیچ فیلم استیون اسپیلبرگ از ۱۵ سال پیش که «نجات سرباز رایان» برنده اسکار شد، اسکار دریافت نکرده است.
۱۷- به گزارش لس آنجلس تایمز، استودیوهای برادران وارنر و دیزنی در کمپین اسکار هر یک حداقل ۱۰ میلیون دلار به ترتیب برای فیلمهای «آرگو» و «لینکلن» خرج کردهاند، اما در شرایطی که فقط هزینه تبلیغ در صفحه اول نشریه ورایتی رقمی درحدود ۸۰ هزار دلار است، این رقم خیلی غافلگیرکننده نیست. در همین حال، استودیو یونیورسال برای تبلیغ «بینوایان» برای هر یک از رایدهندگان جوایز انتخاب منتقدان یک آیپاد با ساندترک این فیلم فرستاد.
۱۸- اگر دانیل دی- لوییس برای «لینکلن» برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شود، اولین فردی است که برای بازی در نقش یکی از روسای جمهور آمریکا اسکار برده است.
۱۹- یک بازیگر دیگر هم برای بازی در نقش آبراهام لینکلن نامزد اسکار شده است – ریموند مسی برای «ایب لینکلن در ایلینویز» در ۱۹۴۰٫ او جایزه را به جیمز استیوارت در «داستان فیلادلفیا» باخت.
۲۰- دی- لوییس همچنین اولین بازیگری خواهد شد که برای فیلمی از استیون اسپیلبرگ اسکار میبرد (تامی لی جونز یا سالی فیلد هم میتوانند امسال این کار را انجام بدهند).
۲۱- دی- لوییس در عین حال در صورت پیروزی اولین بازیگری میشود که برنده سه اسکار بهترین بازیگر مرد شده است. جک نیکلسن و والتر برنان هم هر یک سه اسکار گرفتهاند، اما یکی از جوایز نیکلسن در بخش مرد مکمل و هر سه جایزه برنان در بخش مرد مکمل بود.
۲۲- رابرت دنیرو، سالی فیلد و دنزل واشنگتن هم اگر امسال برنده شوند، به باشگاه سه اسکاریها میپیوندند. در حال حاضر تنها پنج بازیگر این افتخار را دارند: کاترین هپبرن (با چهار جایزه اسکار)، نیکلسن، برنان، اینگرید برگمن و مریل استریپ که پارسال به این باشگاه پیوست.
۲۳- هر پنج نامزد بخش بهترین بازیگر مرد مکمل (آلن آرکین، دنیرو، فیلیپ سیمور هافمن، جونز و کریستوف والتس) پیش از این برنده اسکار شدهاند. فیلیپ سیمور هافمن تنها بازیگری است که در این بخش اسکار نگرفته است.
۲۴- دنزل واشنگتن در «پرواز» نقش یک خلبان الکلی را بازی میکند. او نوزدهمین بازیگری است که برای بازی در نقش یک دائمالخمر نامزد اسکار شده است.
۲۵- در ۱۹۸۳ هر پنج نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد (مایکل کین در «تعلیم دادن ریتا»، رابرت دووال در «بخشایش مهرآمیز»، تام کونتی در «روبن روبن» و تام کورتنی و آلبرت فینی در «دستیار لباس») نقش شخصیتهای الکلی را بازی کردند.
۲۶- «کتاب بارقه امید» اولین فیلم پس از «سرخها» در ۱۹۸۱ است که در هر چهار بخش بازیگری نامزد اسکار شده است. آن سال تنها مورین استپلتن جایزه اسکار را به خانه برد.
۲۷- تنها دو فیلم در سه بخش بازیگری برنده اسکار شدهاند – «تراموایی به نام هوس» و «شبکه». هیچ فیلمی در چهار بخش بازیگری پیروز نشده است.
۲۸- پیش از هیو جکمن، تنها یک بازیگر در ۳۰ سال گذشته برای بازی در یک موزیکال در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد اسکار شده است – جانی دپ در «سوئینی تاد» (آخرین نفر پیش از او روی شایدر در فیلم «All That Jazz» بود). و از ۱۹۶۴ که رکس هریسن برای «بانوی زیبای من» برنده اسکار شد، هیچ بازیگری برای یک موزیکال اسکار بهترین بازیگر مرد را نگرفته است.
۲۹- تنها یک بازیگر در یک سال برای بازی در یک نقش هم در بخش بهترین بازیگر مرد و هم در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد شده است – بری فیتزجرالد برای «راه خودم را میروم» در ۱۹۴۴ (او جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را گرفت، در حالی که بینگ کرازبی برای همین فیلم برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شد). دو بازیگر – آل پاچینو و جیمی فاکس – در یک سال هم در بخش بهترین بازیگر مرد و هم در بخش بهترین بازیگر مرد مکمل، اما در نقشهای متفاوت نامزد اسکار شدهاند. هر دو جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کردند.
۳۰- هیچ یک از پنج نامزد اسکار بهترین بازیگر زن پیش از این اسکار نگرفتهاند. این تنها بخشی است که امسال هیچ یک از نامزدهای آن سابقه دریافت جایزه اسکار را ندارند.
۳۱- اگر کوونژانی والیس برای «جانوران محیط وحش جنوب» برنده اسکار بهترین بازیگر زن شود، ششمین نفری میشود که برای اولین نقشآفرینی خود این جایزه را میگیرد. شرلی بوت برای «برگرد، شبا کوچولو» در ۱۹۵۲، اودری هپبرن برای «تعطیلات رمی» در ۱۹۵۳، جولی اندروز برای «مری پاپینز» در ۱۹۶۴، باربارا استرایسند برای «دختر بامزه» در ۱۹۶۸ و مارلی ماتلین برای «بچههای یک خدای کهتر» در ۱۹۸۶ تنها کسانی هستند که قبلا این کار را انجام دادهاند.
۳۲- به همین شکل، اگر بن زیتلین برای «جانوران محیط وحش جنوب» اسکار بهترین کارگردانی را ببرد، هفتمین فیلمساز اول میشود که برای اولین فیلم بلند داستانی خود به موفقیت دست پیدا میکند. دلبرت مان برای «مارتی» در ۱۹۵۵، جروم رابینز برای «داستان وست ساید» در ۱۹۶۱، رابرت ردفورد برای «مردم عادی» در ۱۹۸۰، جیمز ال. بروکس برای «مهرورزی» در ۱۹۸۳، کوین کاستنر برای «با گرگها میرقصد» در ۱۹۹۰ و سام مندس برای «زیبایی آمریکایی» در ۱۹۹۹ پیش از او این کار را انجام دادهاند.
۳۳- کوونژانی والیس (Quvenzhane Wallis) اولین نامزد بخش بازیگری تاریخ جوایز اسکار است که نام او حرف Q دارد.
۳۴- او در عین حال با ۹ سال سن جوانترین بازیگری است که تاکنون نامزد بخش بهترین بازیگر زن شده است.
۳۵- امائول ریوا («عشق») با ۸۵ سال سن پیرترین بازیگری است که تاکنون نامزد بخش بهترین بازیگر زن شده است.
۳۶- ریوا متولد ۲۴ فوریه است، یعنی او هشتاد و ششمین سال تولد خود را در مراسم اسکار جشن میگیرد.
۳۷- به این ترتیب، ریوا دقیقا یک سال از جوایز اسکار بزرگتر است.
۳۸- ایمی آدامز («مرشد») امسال برای چهارمین بار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن مکمل شده است. سه بار قبلی او پیروز نبوده است. آدامز از این جهت پس از تلما ریتر قرار میگیرد که در این بخش شش بار نامزد شد، اما هیچ وقت برنده نشد.
۳۹- جسیکا چاستین تنها نامزد بخش بازیگری است که پارسال هم نامزد دریافت اسکار بود. او برای شکستن رکورد مشترک بت دیویس و گریر گارسن راه درازی در پیش دارد. آنها هر یک پنج بار پشت سر هم نامزد اسکار شدند؛ دیویس از ۱۹۳۸ تا ۱۹۴۲ و گارسن از ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵٫
۴۰- نامزدی جان ویلیامز برای موسیقی «لینکلن» چهل و هشتمین نامزدی اسکار اوست. هیچ فرد زندهای به اندازه او نامزد اسکار نبوده است.
۴۱- تامس نیومن آهنگساز «اسکایفال» ۱۱ بار نامزد اسکار بوده و هیچوقت جایزه نگرفته است. راجر دیکینز فیلمبردار این فیلم هم ۱۰ نامزدی اسکار در کارنامه دارد، بیآنکه جایزه برده باشد. این دو اولین بار برای یک فیلم مشترک نامزد اسکار شدند: «رهایی از شاوشنک» در ۱۹۹۴
۴۲- ترانه «اسکایفال» ادل اولین ترانه یک فیلم جیمز باند است که پس از «فقط به خاطر چشمهای تو» در ۱۹۸۱ نامزد اسکار بهترین ترانه شده و اگر برنده شود اولین ترانه فیلمی از باند است که اسکار میگیرد.
۴۳- ترانه «اسکایفال» همچنین اولین ترانه فیلمی از باند است که در فهرست ۱۰ ترانه پرفروش بیلبورد قرار گرفت.
۴۴- «اسکایفال» با نامزدی در پنج بخش رکورد «جاسوسهای که مرا دوست داشت» (که در سه بخش نامزد بود) را شکست و بیشترین نامزدی اسکار فیلمی از باند را به نام خود ثبت کرد. فیلمهای باند در مجموع دو اسکار گرفتهاند (صدا برای «گلدفینگر» و جلوههای ویژه برای «تندربال») و ۱۲ بار دیگر نامزد اسکار بودهاند.
۴۵- جی. رالف برای ترانه «Before My Time» از فیلم مستند «در جستجوی یخ» نامزد اسکار بهترین ترانه است. پیش از این تنها مستندی که در بخش ترانه نامزد شد، «یک حقیقت ناراحتکننده» بود.
۴۶- «شوالیه تاریکی برمیخیزد» کریستوفر نولان حتی در یک بخش هم نامزد اسکار نشد. درمجموع، سهگانه بتمن نولان دو بار برنده اسکار (هر دو برای «شوالیه تاریکی») و ۹ بار نامزد اسکار («بتمن آغاز میکند» تنها در یک بخش نامزد شد) شد. «انتقامجویان» هم تنها در بخش جلوههای ویژه نامزد شده است. فیلمهای استودیو مارول در مجموع چهار بار نامزد شدهاند و هیچ جایزهای نگرفتهاند.
۴۷- «نه» ساخته پابلو لارین که برای دریافت جایزه بهترین فیلم خارجیزبان رقابت میکند، اولین فیلم شیلیایی است که در تاریخ برگزاری جوایز آکادمی نامزد اسکار شده است.
۴۸- ظاهرا حضور جان گودمن در یک فیلم برای آن فیلم خوششانسی میآورد. او پارسال در فیلم صامت و سیاه و سفید «هنرمند» بازی کرد که برنده اسکار بهترین فیلم شد و امسال هم در «آرگو» بازی کرده که احتمالا اسکار بهترین فیلم را میگیرد. در چند سال اخیر دو بار دیگر این اتفاق افتاده است. گای پیرس در هر دو فیلم برنده اسکار «قفسه درد» و «گفتار پادشاه» بازی کرد و قبل از او هم راسل کرو در دو فیلم برنده اسکار «گلادیاتور» و «یک ذهن زیبا» مقابل دوربین رفت.
۴۹- اما رکورد بازی در بیشترین فیلمهای برنده اسکار در اختیار فرانکلین فارنام بازیگر نقشهای مکمل است که در شش فیلم بازی کرد: «زندگی امیل زولا» در ۱۹۳۷، «تعطیلی از دست رفته» در ۱۹۴۵، «قرارداد شرافتمندانه» در ۱۹۴۷، «همه چیز درباره ایو» در ۱۹۵۰، «بزرگترین نمایش روی زمین» در ۱۹۵۲ و «دور دنیا در ۸۰ روز» در ۱۹۵۶٫ درمورد بازیگرانی که در حال حاضر فعال هستند، نایجل داونپورت، رالف فاینس، کالین فیرث، مورگان فریمن،بث گرانت، برنارد هیل، داستین هافمن، دایان کیتن، شرلی مکلین، جک نیکلسن و تالیا شایر هر یک در سه فیلم برنده اسکار بهترین فیلم بازی کردهاند. اگر «بینوایان» یا «کتاب بارقه امید» امسال اسکار بهترین فیلم را بگیرند، راسل کرو و رابرت دنیرو هم به این گروه میپیوندند.
۵۰- پیش از ست مکفارلین، تنها دو نفر دیگر در همان سالی که مجری مراسم جوایز اسکار بودند، نامزد جایزه اسکار هم بودند: پل هوگان (نامزد اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای «کروکودیل دندی» در ۱۹۸۷) و جیمز فرانکو (نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد برای «۱۲۷ ساعت» در ۲۰۱۱).
ایندیوایر / ۲۰ فوریه / ترجمه: علی افتخاری/ خبرآنلاین
***
حقایقی جذاب دربارهی پشت صحنهی مراسم اسکار
قیمت نفت را فراموش کنید: امسال انفجار واقعی قیمت در کورس اسکار است! با پشتیبانی دو استودیوی صاحب سرمایه در یکی از نزدیکترین دوئلهای چندسال اخیر برای تصاحب اسکار بهترین فیلم، بین «آرگو» و «لینکلن» جنگی تبلیغاتی درگرفته که مدیران اجرایی هالیوود از آن به عنوان پرهزینهترین مبارزهی انتخاباتی تاریخ اسکار نام بردهاند.
“جیم برک”، تهیهکنندهی «نوادگان»، یکی از فیلمهای نامزد اسکار سال پیش میگوید: «امسال کورس رقابت مثل یک نبرد جنگی شده است»
رقابت بهترین فیلم خارجی در سالهای اخیر بین تولیدات مستقلی چون «قفسه درد» و «هنرمند» بوده است که به راحتی نمیتوانستند برای تبلیغ فیلمشان مثل نقل پول خرج کنند. اما در کورس اسکار امسال «آرگو»، تولید کمپانی “برادران وارنر” و «لینکلن»، تولید کمپانی “والت دیسنی” هر کدام مبلغ تخمینی ۱۰ میلیون دلار برای تبلیغ فیلمهای خود خرج کردهاند تا شانس پیروزیشان افزایش یابد. هزینهای بیش از ۲ برابر آنچه که در مبارزات انتخاباتی پیشین خرج میشده.
ولخرجی استودیوهای دیگر نیز دستکمی از این دو نداشته. یونیورسیال (برای «بینوایان»)، فاکس قرن بیستم (برای «زندگی پی») و سونی پیکچرز (برای «سی دقیقه بعد از نیمهشب»)، همگی پولهای بسیاری خرج کردهاند.
خرج این پول البته میتواند توجیه اقتصادی داشته باشد. اسکار بهترین فیلم میتواند میلیونها دلار بیشتر در باکس آفیس نصیب فیلم کند و مقدار زیادی به فروش DVD های آن کمک کند. به علاوه، سختافزار آکادمی میتواند فیلمسازان کمتر شناختهشده را به بدنهی استودیوها معرفی کند. دیسنی، پخشکنندهی «لینکلن» تابهحال مجسمهی اسکار بهترین فیلم را تصاحب نکرده و برادران وارنر مسلما تمایل دارند که “بن افلک” و “جورج کلونی”، کارگردان و تهیهکنندهی «آرگو» را خوشحال کنند.
با وجود اینکه آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک، بعد از اعلام اسامی نامزدها، تعداد نمایشها، پارتیها و ایمیلهای دستهجمعی تبلیغی را محدود کرده است، اما هیچ قدرت و اختیاری در کنترل هزینههای تبلیغی مربوط به کمپینهای انتخاباتی ندارد. این طوفان مخارج شامل کاورهایی در روزنامههای تجاری هالیوود (یک کاور تک صفحه در مجلهی ورایتی میتواند تا ۸۰۰۰۰ دلار هزینه داشته باشد)، تیزرهای ۳۰ دقیقهای تلویزیونی (که پخش آنها در شبکههای محلی بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار آب میخورد)، هزینهی بلیطهای درجهیک، لموزینها و هتلها برای فیلمسازانی است که به سراسر جهان سفر میکنند تا فیلمشان را برای اعضای آکادمی به صورت اختصاصی تبلیغ کنند.
یکی از مشاوران جوایز آکادمی، تونی آنجلوتی، میگوید که بودجههای تبلیغاتی هر فیلم تا نهایی شدن چندین بار اصلاح میشود: «اگر ۱۰ میلیون دلار خرج کنید و هیچ اسکاری دریافت نکنید، دیگر هیچکس نمیخواهد همچین چیزی را ببیند»
برآورد کردن و خرج هزینهها، ماهها پیش از روز اولتیماتوم رأیدهی شروع میشود. استودیوها از اوایل پائیز شروع میکنند به شناسایی و هدف گذاری بسیاری از گروههای پیشرو و مؤثر، مثل انجمنهای منتقدین و سازمانهای وابسته به صنعت سرگرمی. آنها اغلب با اهداء جوایز سعی میکنند افکار آنها را جهتدهی کنند. امسال اعضای انجمن منتقدین برادکست (BFCA) چهار نمونهی مختلف و گرانبها از کتابهای تبلیغی «لینکلن» دریافت کردند (یکی از آنها تنها شامل تارخچهی جنگهای داخلی آمریکا بود)؛ بهعلاوهی یک DVD مخصوص که در یک جعبهی میناکاریشده به دست آنها رسید. پس از اینکه «لینکلن» با ۱۳ نامزدی رکورددار شد، هر رأیدهنده یک یادداشت تشکرآمیز اختصاصی از کارگردان دریافت کرد. یونیورسال نیز امسال به همهی اعضای BFCA یک آیپاد شافل (به قیمت ۵۰ دلار) هدیه داد که با آهنگهای متن فیلم «بینوایان» پرشده بود.
“اسکات منتز”، از منتقدان هالیوود فیلم میگوید: «یادم میآید که با خودم فکر میکردم، امسال از حیث جوایز مقداری زیادهروی شده… در همهی ۲۲ سالی که فصل اهداء جوایز را پوششدهی کردهام، هیچگاه چنین چیزی را مشاهده نکرده بودم. هنگامی که صندوق پستیتان را باز میکنید و میبینید که درون آن یک آیپاد بینوایان هست، متوجه میشوید که دیگر دوران بحران اقتصادی تمام شده است»!
یونیورسال گفت که کمپین «بینوایان» برای تصاحب جایزهی بهترین بازیگر مکمل زن برای “آن هاثاوی”، که چندان هم به بردنش مطمئن نیستند، نزدیک به ۱۰ میلیون دلار خرج کرده است.
“هاروی وایناشتاین” که فیلمهای «هنرمند» و «سخنرانی پادشاه»اش در دوسال اخیر جوایز بهترین فیلم را تصاحب کردهاند میگوید که خرجهای گسسته و بیحسابوکتاب، تضمینکنندهی مجسمهی طلایی نیست و شاید به عنوان کسی که در مبارزات انتخاباتی اسکار یک خبره است، پر بیراه نگوید. «من عقیده ندارم که خرج کردن لزوما جواب بدهد؛ همانطور که در گذشته این موضوع را ثابت کردهایم» او فکر میکند که امسال فیلم «دفترچه امید بخش» میتواند یک برندهی غیرمترقبه باشد و بسیاری را ناراحت کند. «هر مقدار پولی که خرج میکنید باید این انگیزش را در مردم ایجاد کند که برای دیدن فیلم به سالنهای سینما بروند»
مایکل بارکر، رئیس “سونی پیکچرز” که امسال با «عشق» هم در بخش بهترین فیلم و هم بهترین فیلم غیرانگلیسیزبان نامزد شده است میگوید: «در ۲۴ فوریه خواهیم دید که ولخرجیها تا چه اندازه تأثیرگذار خواهند بود. من امسال با عشق با ۵ نامزدی اینجا نشستهام و همهی این نامزدیها بیانگر این موضوع است که اعضای آکادمی همیشه به اسمهای بزرگ توجه نمیکنند»
سینمانگار: شاهد طاهری