این مقاله را به اشتراک بگذارید
‘
هرچند جشنواره فیلم فجر در سینمای مردمی به شکلی کاملا متفاوت با کاخ جشنواره جریان دارد، اما در کنار داوری اعضای هیئت های معرفی شده توسط جشنواره، داوری های مردمی نیز سور و حال و گرمای خاص خود و البته ارزش بسیاری نزد فیلمسازان و اهالی سینمادارد.
روز دوم جشنواره فیلم فجر در حالی با نمایش فیلم «خداحافظی طولانی» اثر فرزاد موتمن آغاز شد که نتیجه شمارش ۶ هزار رای مردمی در روز نخست خانه سینما، پیشتازی فیلم «عصر یخبندان» اثر مصطفی کیایی را نشان میدهد؛ اتفاقی که قابل پیش بینی بود اما آیا این پیشتازی حفظ خواهد شد؟
اما اتفاق مهم روز دوم، اکران «خداحافظی طولانی» و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» است که هر دو آثار جدی جشنواره سی و سوم به شمار میروند و رگه های پررنگ سینمای اجتماعی را به رخ میکشید؛ فیلمهایی که موتمن بهترین عبارت را برایشان به کار برد: «درباره مردم پایین تر از پارک وی».
دومین روزِ سی و سومین جشنواره فیلم فجر با نمایش شش اثر سینمایی در بخش های رقابتی سودای سیمرغ، نگاه نو، هنر و تجربه و مستند در سالن همایش های برج میلاد در حال پیگیری است و پیش بینی میشود که امروز فیلمهایی بهتری نسبت به روز نخست به نمایش درآید و امیدواری را نسبت به سال پیش رو سینمای ایران -به ویژه در گیشه- افزایش دهد.
«خداحافظی طولانی» ساخته فرزاد موتمن، مستند «زندگی پنهان» ساخته دلاور دوستانیان، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» اولین فیلم سینمایی وحید جلیلوند، «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمدرضا رمضان زاده و تهیهکنندگی مسعود جعفری جوزانی، «خانه دختر» چهارمین فیلم بلند شهرام شاه حسینی و «موقت» به کارگردانی امیر عزیزی، مجموعه آثاری است که در روز دوم جشنواره در سالن اصلی به نمایش در میآید تا ارزیابیها درباره آثار آهسته آهسته دقیقتر شود.
در همین راستا نتایج آرای مردمی روز نخست جشنواره مشخص شد و از مجموع ۶۱۰۸ برگ رای شمارش شده به ترتیب فیلم عصریخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی با میانگین امتیاز ۳/۰۵در رتبه نخست، فیلم کوچه بی نام به کارگردانی هاتف علیمردانی با میانگین امتیاز ۲/۸۸ در رتبه دوم و فیلم اعترافات ذهن خطرناک من به کارگردانی هومن سیدی با میانگین ۲/۶۹ حائز رتبه سوم شده اند.
۱۰:۳۰- «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن اولین فیلمی است که در روز دوم در کاخ جشنواره سی و سومین جشنواره فیلم فجر اکران شد. فیلم ماجراى مردى را روایت مى کند که از اتهام یک قتل جنجالى تبرئه شده است اما جامعه و اطرافیانش هنوز به عنوان مجرم نگاهش مى کنند. مرد که درگیر یک رابطه عاطفى است براى تداوم عشق و زندگى باید بر این بحران غلبه کند. ساره بیات، میترا حجار و سعید آقاخانی بازیگران اصلى فیلم هستند.
۱۰:۳۸- فرزاد موتمن لحظاتی پیش قبل از اکران فیلمش در میان حاضرین داخل سالن نمایش گفت: «این فیلم، فیلم عاشقانه ای است که محصول یک گروه است و تنها امیدوارم مخلطب از آن خوشش بیاید.» و ساره بیات نیز عنوان کرد: فیلم ما به ساعت اکران صبح افتاد و گمان نمی کردم که تا این حد سالن در شود و از همه شما ممنونم.
۱۰:۳۹- روز گذشته ۱۲ بهمن ماه پردیس سینما آزادی با نمایش فیلم های «ایران برگر» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی و «عصر یخبندان» به کارگردانی مصطفی کیایی کار خود را در سی و سومین جشنواره فیلم فجر آغاز کرد تا آنگونه که مهر گزارش داده، با توجه به استقبال مخاطبان برای تماشای این ۲ فیلم، بلیت سفید فروخته شد و علاقه مندان برای تماشای این دو اثر در سالن های سینما روی زمین نشستند.
۱۰:۴۰- امیراحمد انصاری کارگردان «هاری» به فارس گفته است: با تمام احترامی که برای اساتید سینما که هر چه داریم از آنها داریم آرام آرام باید پوست اندازی و تغییر نسل باید بوجود بیاید که به نظرم سال گذشته آثار اول خیلی خوب بود و امسال هم فیلمهای خوبی دارد و به نظرم بخش نگاه نو جشنواره سی و سوم مخاطبان را شگفت زده خواهد کرد.
۱۱:۰۴- وحید جلیلوند کارگردان «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» که امروز فیلمش در بخش نگاه نو در کاخ جشنواره رونمایی میشود، گفته است: زنده یاد انوشیروان ارجمند را همیشه به او می گفتند چرا این قدر کاراکتر منفی بازی میکنی می گفت «هرکسی هرچیزی را بازی می کند که نیست. من فیلمی را ساختم که نیستم.
۱۱:۳۸- فرزاد موتمن گفته است: من دو نوع فیلم را خیلی دوست دارم؛ یکی فیلم جنایی و دیگری فیلم عشقی است. درباره فیلم جنایی یکبار جمله ای گفتم که کمی مناقشه آمیز شده اما واقعا به آن اعتقاد دارم. گفته بودم سینما یعنی فیلم جنایی و باقی ژانرها فرعی هستند. من واقعا معتقدم اصل سینما یعنی فیلم جنایی.
– کارگردان خداحافظی طولانی به مهر گفته است: به نظرم بهترین فیلم عشقی است که در سینمای ایران ساخته شده فیلم «بن بست» است که یک اقتباس ادبی محسوب می شود و از یک داستان یک صفحه ای از چخوف گرفته شده است. فیلم عشقی همیشه نحوه نزدیک شدن و هم مسیر شدن آدم ها با یکدیگر است و گرنه فیلم عشقی فیلمی نیست که آدم ها راه بروند و مدام به هم بگویند دوستت دارم و گیتار بزنند و ترانه بخوانند و سوار موتورسیکلت بشوند و عینک ریبن بزنند.
– به شدت و یکی از علایقی که دارم این است که فیلم بد بسازم. به نظرم بدترین چیز برای فیلمساز این است که بترسد فیلم بد بسازد. فیلم بد ساختن وظیفه ماست، بخشی از کار ماست. اصلا من کسی را نمی شناسم که فیلم بد نساخته باشد. فقط ما غالبا این مساله را پنهان می کنیم و از فیلم های بدمان جوری تعریف می کنیم که انگار چه شاهکاری ساخته ایم و خیلی ها هم حرف ما را باور می کنند. اما من با خودم روراستم. فیلم بد فیلم بد است و خودم هم می دانم چرا برخی فیلم هایم بد است. اتفاقا وقتی به فیلم های بدم نگاه می کنم، می بینم که منتقدها از زاویه درستی به آنها حمله نکرده اند یعنی دلیل بدی فیلم را نمی گویند به چیزهای دیگری اشاره می کنند که اصلا بد نیست. دلائل بد بودن این فیلم ها جای دیگری است بنابراین من خودم منتقد بهتری نسبت به آنها هستم و می توانم بگویم چرا فیلم هایم بد از آب درآمده اند.
– شاید کسی نداند که من در دوران جوانی ام ۲ سال در کارخانه های چوب بری کارگری و نجاری کردم بنابراین خیلی خوب این محیط را می شناسم، ضمن اینکه در محیط شرکت نفت هم بزرگ شدم که باز یک محیط صنعتی است بنابراین واقعا دوست داشتم درباره این محیط فیلم بسازم. نکته دومی که مرا جذب فیلمنامه کرد عاشقانه بودنش بود. به خود گفتم یک فیلم عشقی در محیط کارگری چیزی است که من دنبالش هستم. اینجا دیگر این دو عاشق نمی توانند مثل «شب های روشن» برای هم اشعار عاشقانه بخوانند چون در اینجا با طبقه ای سروکار داریم که دایره کلماتش محدود است.
– «خداحافظی طولانی» فیلم مدرنی است. در فیلم مدرن اولین قانون این است که ما به مخاطب دروغ نگوییم. ممکن است چیزی را نگوییم اما به او دروغ نمی گوییم. مثلا در «شب های روشن» که آن هم فیلم مدرنی است ما نمی گوییم که دختر فرار نکرده و برای دیدن کسی به تهران نیامده است بلکه از همان ابتدا به تماشاگر راستش را می گوییم که او چهار شب ساعت ۱۱ شب با یک نفر قرار دارد.
۱۱:۵۰- شهرام شاهحسینی؛ کارگردان خانه دختر گفته است: این فیلم یکی از فیلمهای پرکاراکتر به شمار میرود که تقریبا همه بازیگران آن، از باتجربههای سینما به شمار میروند. پگاه آهنگرانی، باران کوثری، حامد بهداد، رعنا آزادیور، بابک کریمی، رویا تیموریان، بهنازجعفری، محمدرضا هدایتی و… از باسابقههای سینما به شمار میروند که خوشبختانه در طول این پروژه همکاری خوبی با کارگردان وعوامل فنی داشتند. حامد بهداد نیز به خوبی نقش خود را بازی کرد. درخصوص انتخاب حامد بهداد نیز باید بگویم پرویز شهبازی هنگام نوشتن متن، نقش را برای حامد بهداد مینوشت.
۱۱:۵۵- آهنگرانی در خصوص شهرام شاهحسینی کارگردان فیلم خانه دختر گفت: فیلم خوب، احتیاجی به ترغیب مردم ندارد. در چند سال اخیر ثابت شده است فیلمی که خوب باشد٬ همه مشاهده میکنند. آقای شایسته گفتند فیلم جنجالی نیست اما به نظر من این فیلم یکی از جنجالبرانگیزترین آثار سینما است و قطعا در جشنواره و زمان اکران میبینید که شهرام شاهحسینی در این فیلم چه چیزی برای گفتن داشته است.
۱۲:۰۰- نشست خبری فیلم «خداحافظی طولانی» با حضور عوامل این فیلم برگزار شد. فرزاد موتمن کارگردان «خداحافظی طولانی» برگ برنده این فیلم را حضور سعید آقاخانی دانست و گفت: این فیلم به طرز وحشتناکی مدیون بازی سعید آقاخانی است. تمام بار فیلم بر دوش سعید آقاخانی است و خوشبختانه بازی او بسیار خوب درآمده است. برای این نقش به بازیگری نیاز داشتیم که در فاصله سنی ۴۰ تا ۵۰ ساله باشد و لباس کارگری به تنش بیاید، اما متأسفانه امکانات سینمای ما بسیار کم است و برای انتخاب این بازیگر، جلسهای شبیه جلسه بحران گذاشتیم تا اینکه به سعید آقاخانی رسیدیم.
– این فیلمساز با اشاره به پیشینه آقاخانی در فیلمهای کمدی یادآور شد: تجربه تاریخی ثابت میکند کمدینها خیلی خوب از پس نقشهای درام و جدی برمیآیند. شاید به این دلیل که آنها خیلی متحمل فشار میشوند، بویژه در کمدیهای تلویزیونی ما که به شدت متکی بر بازیگر است. با اینکه او چشمان خندانی دارد در این فیلم به طرز شگفتانگیزی چشمان خود را کنترل میکند.
– موتمن دو ژانر جنایی و عشقی را ژانرهای مورد علاقه خود دانست و گفت: سینما برای من همین دو ژانر است، اما بعد از «شبهای روشن» هیچ فیلمنامه عشقی دیگری به دستم نرسید و متأسفانه این فیلمنامهها در سینمای ما کم است. یکی دیگر از جذابیتهای فیلمنامه «خداحافظی طولانی» پرداختن این فیلمنامه به طبقه کارگر است. بسیاری از فیلمنامههای ما به دلایل تجاری از پارکوی به بعد میگذرند و بیشتر طبقات جامعه به ویژه طبقات کارگر را حذف کردهایم. در حالی که آن ها مخاطبان اصلی آثار ما هستند اما چیزی از خودشان در فیلمهای ما نمیدیدند.
– موتمن یکی دیگر از تمهای فیلمش را وسترن دانست و توضیحات داد: تم تقابل فرد با جمع که در این فیلم وجود دارد، اساسا تم وسترن است و در کل همه این جذابیتها باعث شد این فیلمنامه را بسازم و نکته مهمتر دیگر این بود که پول گروه تولید آماده بود و خیلی زود کار را شروع کردیم.
– سعید آقاخانی بازیگر اصلی این فیلم که برای اولین بار نقشی جدی را بازی میکند، گفت: هرگز در ذهنم نمیگنجید، روزی چنین نقشی به من پیشنهاد شود چون همه کارهایم کمدی بود، اما وقتی فیلمنامه را خواندم حس کردم آن را دوست دارم و میتوانم در آن بازی کنم. افراد در این طبقه را خیلی دیدهام و در فیلمنامه هم این فرد بسیار کم حرف بود.
– ساره بیات درباره تکراری بودن نقشهایش بعد از فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفت: تا امروز همیشه نقشهای مورد علاقهام را انتخاب کردهام.
۱۲:۵۰- مراسم تودیع محمد احسانی و معارفه حبیب ایلبیگی به عنوان معاونان قدیم و جدید نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی که صبح امروز، ۱۳ بهمن ماه، در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با رونمایی از سند مالکیت فیلمهای سینمایی همراه بود.
ایوبی در انتهای این مراسم با اشاره به همکاری خانه سینما و کامبیز نوروزی (حقوقدان) گفت: سند مالیکت فیلمهای سینمایی از جمله اقداماتی است که انجام شده است و امیدوارم این سند روز به روز معتبرتر شود تا بتوان آن را وثیقه گذاشت یا با آن وام گرفت.
حجتالله ایوبی سپس با همراهی محمدمهدی عسگرپور سند مالکیت فیلمهای سینمایی را رونمایی کرد و این خبر را هم داد که قرار است محمد احسانی در یکی از شوراهای ساخت یا نمایش فیلمهای سینمایی همچنان حضور داشته باشد.
۱۲:۵۶- ابراهیم حاتمی کیا کارگردان فیلم سینمایی «چ» در دومین روز از برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر به تماشای فیلم سینمایی «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد موتمن نشست.
۱۳:۰۰- فیلم مستند «زندگی پنهان» ساخته دلاور دوستانیان به نمایش درآمد. این اثر مستند از زندگی چندین نوع حشره و دوزیست در طبیعت ایران را به نمایش می گذارد.
۱۳:۳۵- علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی کرد: با توجه به فیلمها و موضوعاتی که فیلم های امسال دارند، قطعا سال آینده سینمای پررونقی خواهیم داشت و به نوعی ویترین سینمای ایران در سال آینده بسیار خوب و درخشان خواهد بود.
۱۳:۴۸- پژمان جمشیدی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتوگو با فارس درباره علت حضورش در سی و سومین جشنواره فیلم فجر گفت: برای تماشای فیلم سینمایی «بوفالو» به کاخ جشنواره آمدم و کار سیروس الوند را هم دیدم. چیزی که برای من مهم است این است که هر بستر هنری برای من قابل احترام است و هر دو فیلمی که دیدم من را به وجد نیاورد.
جمشیدی درباره جدیدترین فعالیتهای خود در سینما گفت: بعد از نوروز سال ۹۴ فیلم سینمایی «پژمان» را خواهیم ساخت.
۱۴:۰۰- بهروز افخمی در بخشی از گفت و گویی جالبش با تسنیم گفته است: لیبرالها با فروپاشیدن اتحاد شوروی ادعا کردند که در طرف درست تاریخ قرار گرفتهاند و همین لفظ در طرف درست یا غلط تاریخ بودن، خودش بزرگترین ایدئولوژی است. چون فکر می کند حقیقت با او است و لاغیر. این حرف از حقههای بزرگ تاریخی است. گذارید خیالتان را راحت کنم. تمام جامعه روشنفکری ما از ابتدا تا انتها ایدئولوژیک است. هیچ کس در جامعه روشنفکر ما نیست که ایدئولوژیک نباشد.اما برخی آنقدر بی سواد هستند که نمی دانند هر ایسمی به معنای ایدئولوژیک است و برخی دیگر میدانند و پنهان میکنند.
۱۴:۱۳- علی اکبر ثقفی تهیه کننده «همه چیز برای فروش» که فیلمش در بخش هنر و تجربه جشنواره حضور دارد، بیان کرد: شک نکنید که در حوزه فیلمهای هنر و تجربه، در یکی دو سال اخیر اتفاق مهمی برای داده است. این فیلمها همیشه مهجور میماندند اما حالا بخشی از اکران را به خود اختصاص دادهاند و در جشنواره فیلم فجر حضور دارند. انگیزه جوانهایی که نگاه نویی دارند و میخواهند فیلمهایی بسازند که حاصل نگاه جهانشان است، اهمیت دارد. بسیار امیدوارم که در آینده نزدیک، این سینما بر حوزههای دیگر غالب شود.
ثقفی با اشاره به فیلم «ماهی و گربه» تصریح کرد: باید به این فیلم بسیار توجه میشد اما کمی در جشنواره گذشته مهجور ماند و از رقابت سیمرغ کنار گذاشته شد. این فیلم در اکران با استقبال مخاطبان مواجه شد و منتقدان و نویسندگانی که درباره آن نقد نوشتند، نشان دادند که این فیلم ها نمونه بارز سینما هستند. «مردی که اسب شد» هم می تواند در همان گروه قرار گیرد.
۱۴:۲۵- به موجب سپاس نامه معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ورئیس سازمان سینمایی، دکتر سید محمد صادق خرازی، دکتر حمید رضا آصفی، دکتر محمد روحی صفت، دکتر محمد جواد شبستری به عنوان اعضای شورای راهبردی امور بین الملل سینمای ایران معرفی شدند. در متن این سپاسنامه آمده است:
«از اینکه یک عمر تلاش و تجربه گران سنگتان در ارتباطات بین المللی در عالی ترین سطوح را سخاوتمندانه به سینمای پر افتخار کشورمان تقدیم کرده اید سپاسگزارم؛خرسندم که بدینوسیله عضویت شما را در" شورای راهبردی امور بین الملل سینمای ایران" اعلام کنم. جامعه سینمایی قدردان این حمایت شماست.بی گمان به تدبیرتان روزگاری درخشان برای بین الملل سینمای ایران رقم خواهد خورد.»
همچنین طی حکمی از سوی حجت الله ایوبی علیرضا شجاع نوری، دکتر محمد علی حسین نژاد، علی معلم، مرتضی رزاق کریمی و محمد مهدی عسگرپور به عنوان اعضای دیگر شورای راهبردی امور بین المللی سینمای ایران منصوب شدند. در متن حکم این چهره ها آمده است: «با توجه به سوابق ارزشمندتان در ارتباطات بین المللی به موجب این حکم به عنوان " عضو شورای راهبردی امور بین الملل سینمای ایران" منصوب می شوید. استفاده از ظرفیت های بی مانند سینمای ایران در عرصه دیپلماسی ،ایجاد فرصت های جدید برای عرضه تولیدات سینمایی،حضور موثر در عرصه های جهانی و جشنواره های مهم بین المللی ،ارتباطات علمی،فنی و تکنولوژیک برای به روز رسانی صنعت سینما،ارائه خدمات آموزشی و کارگاهی به کشورهای اسلامی بویژه جهان فارسی زبان،سیاست گذاری جهت برگزاری هدفمند و موثر هفته ای فیلم و جشنواره های بین المللی از جمله اولویت های این شورا می باشد. امیدوارم با بهره گیری از دانش و تجربه شما، گامی بلند برای ارتقاء سینمای کشور در جهت تحقق اهداف والای نظام جمهوری اسلامی ایران برداشته شود.
۱۴:۳۰- فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» اولین تجربه کارگردانی وحید جلیلوند اکران شد. در خلاصه داستان «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» آمده است: یک آگهی غیر متعارف در بخش نیازمندی های روزنامه همشهری، جمعیت کثیری را در روز مشخصی به خیابان می کشد. دخالت پلیس قائله را علی الظاهر پایان می دهد اما… . نیکی کریمی، امیرآقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، آفرین عبیسی، سعید داخ، کتانه افشاری نژاد، میلاد یزدانی، سحر احمدپور، حشمت آرمیده و وحید جلیلوند حضور دارند.
۱۴:۳۶- محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در بخشی از گفت و گویش با تسنیم به نکته مهمی اشاره کرده است. عسگرپور گفته است: گروه های مختلفی هم هستند که به هزار و یک دلیل میخواهند مرجعیت را از سینما بگیرند. هر قوهای میخواهد بنابه دلایل مختلف سینما را ناتوان سازد و وقتی این عزم وجود داشته باشد که مرجعیت از سینما گرفته شود ما با همان وضعیتی روبه رو میشویم که الان در سینما وجود دارد، کافی است که شما به سینماگرانتان از طریق بودجه، سیاستگذاری و هزار ماجرای اجرایی دیگر بگویید که اساسا سینما مرجعیت ندارد. به نظر من بخش عمدهای از این ماجرا به این بر میگردد که تشخص از سینماگران ما دارد گرفته میشود. کافی است که تشخص به آنها داده بشود و خودشان را در آن موقعیت احساس بکنند آن وقت ماجرا خیلی فرق می کند.
۱۴:۴۵- ستاره اسکندری درباره بخش هنر و تجربه جشنواره گفت: حدود بیست سال قبل و زمانیکه جوانتر بودم، پاتوقمان جایی مثل سینما عصر جدید بود. این سینما به عنوان جایی که غالبا فیلمهای حوزه اندیشهای را اکران میکرد شناخته میشد؛ از فیلمهای تارکوفسکی تا فیلمهای خوب ایرانی. امروز گروه هنر و تجربه برای من یادآور آن روزهاست. هنر و تجربه سینمایی است که مخاطب مشخصی دارد و محصول اندیشه و تفکر خاصی است. به نظرم راه اندازی این بخش، یک اتفاق خوب برای سینمای کشور است.
۱۴:۵۰- ابراهیم حاتمی کیا کارگردان سینما درباره فیلم مستند «سمفونی استیضاح» که به کارگردانی محمدعلی شعبانی ساخته شده و نخستین نمایش این فیلم امروز ۱۳ بهمن ماه در خانه هنرمندان برگزار می شود، یادداشتی منتشر کرد. متن یادداشت ابراهیم حاتمی کیا به شرح زیر است: «مستند «سمفونی استیضاح» از دو جنبه مبارک است یکی کاوش در تاریخ انقلاب اسلامی بدون طعم سفارش و محافظهکاری. و دوم ورق خوردن انقلاب به همت نسلی که هیچ خاطره ای از آن ایام ندارند. حاتمی کیا – ۵ بهمن ۱۳۹۳»
مستند ۷۰ دقیقهای «سمفونی استیضاح» به کارگردانی محمدعلی شعبانی، فیلمی در مورد شهید عبدالحمید دیالمه است که در بخش «سینما حقیقت» سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.
۱۵:۵۴- نشست مردمی فیلم «جامه دران» به کارگردانی حمیدرضا قطبی و تهیه کنندگی سیدجمال ساداتیان در پردیس کیان برگزار نشد. کارگردان «جامه دران» به دلیل عدم حضور عوامل فیلمش در پردیس کیان به شرح زیر است: سالها محنت و غم از طلب وصل تو بود چکنم گر طلبت اینهمه دشوار نمود آنهمه ناله جانسوز به دوران شباب گوش بد مهری ایام ز هیچش نشنود خوشحالم که پس از سالها تلاش و کوشش برای ساخت جامه دران بالاخره به نتیجه رسیدیم و این فیلم ساخته شد. تهیه کننده محترم بر سر پیمان ماند و شرایط را فراهم کرد. ما هم راه افتادیم و برای انتخاب لوکیشن، شهرها و روستاها را گشتیم. از پا افتادیم، اما ناامید نشدیم. عوامل و هنرپیشگانی هم که دعوت کردیم با جان و دل آمدند.
دوسال پی در پی پیش تولید کردیم و هر بار که آماده بودیم جلوی مجوزها را گرفتند. هر چه بود گذشت… با تغییر شرایط ، جامه دران بر پرده ها جان گرفت و روسیاهی به آنها ماند که تنگ نظر و کج فهم بودند. بسیارامید داریم که آن سیر و سلوک و آن طی طریق احساسی باشد که بتوانیم آنرا بار دیگر در سالن نمایش با تماشاگران فیلم تجربه کنیم. این اصلا دور نیست چرا که آنها که ما و شما دوستشان داریم و هنرمندند پس از تماشای فیلم نشانه هایی از آن را بروز داده اند. من دلم آرام است. بشنو از نی چون حکایت می کند از جدایی ها شکایت می کند با درود فراوان به شما تماشاگران و شما زحمتکشان پردیس کیان حمیدرضا قطبی»
۱۶:۲۵- نشست خبری فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند با حضور وحید جلیلوند (کارگردان)، محمدحسین لطیفی و علی جلیلوند (تهیه کنندگان)، نیکی کریمی، برزو ارجمند، آفرین عبیسی، شاهرخ فروتنیان (بازیگران) و مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری) برگزار شد.
جلیلوند در پاسخ به پرسشی دربارهی مابهازای بیرونی شخصیتهای فیلمش، گفت: همه ما چنین افرادی را در جامعه دیدهایم. روزی که امیر آقایی برای بستن قراردادش آمد، گفت، تمام تلاشم این است که اگر کسی از سالن سینما بیرون آمد و در جایی پولی داشت که لازم نداشت، آن را به یک فرد نیازمند بدهد. اگر فیلم ما بتواند چنین کاری کند خوش به حالمان است.
– نیکی کریمی نیز گفت: بسیار علاقهمندم با کارگردانهایی همکاری کنم که اولین فیلمشان را میسازند. منامهی خوب، خیلی کم است. بازیگر خوششانسی هستم و با گروههای خوبی کار کردهام. البته من هم مثل همه بازیگران، ۳ – 4 فیلم بد دارم که متوجه شدهام بازی من در آنها اشتباه بوده است.
او با اشاره به علاقهاش به سینمای متفکر، ادامه داد: این سینما به من انرژی میدهد و برایم لذتبخش است و مثل همه عوامل سینما، دوست دارم در آثار خوب بازی کنم، زیرا هیچ چیزی ارزش ندارد تا بهخاطرش کار متوسط انجام دهیم.
– ارجمند نیز در بخش دیگری از مراسم عنوان داشت: اصولا در سینما آدم بدشانسی هستم و باورم نمیشود این همه خوش اقبالی را که در کنار این اعتماد داشتهام. آرزویم این بود که ای کاش با پدرم فیلم «چهارشنبه؛ ۱۹ اردیبهشت» را تماشا میکردم. من ۲۰ سال برای بازی در این نقش صبر کردم و خوشحالم که امروز آرزویم بر آورده شده است.ایراد ندارد که نقشم کوتاه بود، کم بود ایراد ندارد.
۱۶:۳۰- اکران فیلم «حکایت عاشقی» به کارگردانی احمدرضا رمضان زاده و تهیهکنندگی مسعود جعفری جوزانی دیگر فیلم روز دوم در بخش سودای سیمرغ است. این فیلم درباره خانوادهای است که بعد از مدتها دور هم جمع میشوند. در این فیلم بهرام رادان، شیلان رحمانی، شوان عطوف، قطب الدین صادقی، بهمن زرین پور، کیمیا مواد خانی، محمد بکتاش، نرگس امینی وحسین اعتماد ایفای نقش می کنند.
۱۶:۴۰- آیدا پناهنده کارگردان جوان سینما با یادداشتی که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است درباره روند ساخت فیلم «ناهید» از ابتدا تا انتها توضیح داد. یادداشت این کارگردان جوان از این قرارست: «بعد از ساختن سه تله فیلم و اولین کار سینمایی، دیگر مطمئن شده ام که برخلاف آنچه همه می گویند مشکل اصلی سینمای ما، فیلمنامه نیست. حاضرم سرم را بدهم و به شما ثابت کنم که مشکل در جاهای دیگر هم به همان شدت، وجود دارد.
فرض کنید شما قرار است یک فیلمنامۀ نسبتاً خوب را تبدیل به فیلم کنید و کارگردان نسبتاً خوبی هم هستید و بنابراین شرط لازم برای ساخت یک فیلم نسبتاً خوب را دارید. فرض کنید آدم خوشحال پرانرژیِ محکمی هستید و کفش های آهنی تان را هم پایتان کرده اید. حالا قصه شروع می شود: مشکل اول، تهیه کننده ای است که وقت کند فقط و فقط فیلمنامۀ شما را بخواند. هر جا می روید، کوهی از فیلمنامه ها روی میزها تلنبار شده و همه در نوبت نشسته اند و شما باید بروید ته صف زنبیل بگذارید. وقتی چند نفر هم خارج از نوبت، وارد اتاق ویزیت می شوند، حق اعتراض ندارید. اگر بعد از ماه ها و سال ها این مشکل اولتان حل شود، تازه می رسید به مشکل پیچیدۀ بعدی.
در سینمای ما، برای کاراکترهایی در سنین مختلف، بازیگران متنوعی وجود ندارد و دستتان خیلی بسته است و امکان انتخاب زیادی ندارید. مثلاً اگر قرار است فیلم شما، بازیگر کودک یا نوجوان داشته باشد، فقط خدا باید به فریادتان برسد چون بازیگران کودک، خیلی کم تعدادند و وقتی می روید سراغشان، یا قد کشیده اند یا صدایشان دورگه شده یا بخاطر طمع یکی از والدین شان، هزار تا حاشیه پیدا کرده اند. یا ممکن است یک یا دو تا از نقش های توی فیلمنامه تان، مناسب فیزیک خیلی از بازیگرهای شناخته شده نباشد و آن وقت است که مکافات شروع می شود.
ممکن است شما نقشی را برای یک آدم مسن نوشته باشید و در جریان پیش تولید بفهمید بازیگرهایی که به آن فکر کرده اید، نقش های بزرگ تر از سن شان را بازی نمی کنند و حتی شاید با سن واقعی خودشان هم مشکل داشته باشند. یا بفهمید بعضی ها حاضر نیستند در فیلم بچه داشته باشند. یا آگاه شوید اگر فیلمنامۀ شما زن محور باشد، هستند کسانی که سایه تان را با تیر می زنند. یا با دوستانی ملاقات کنید که در شهرستان کار نمی کنند. یا بعد از یک ماه تماس و پیغام و پسغام فرستادن، بفهمید که فلان بازیگر در سفر خارج است و به این زودی ها برنمی گردد.
پیدا کردن بازیگر مناسب برای فیلمنامۀ نسبتاً خوب شما، مثل پیدا کردن پاسخ یک معادلۀ چند مجهولی است. شک نکنید که یک اشتباه کوچک می تواند فیلمنامۀ شما را، درب و داغان کند. بازیگرها قلب تپندۀ فیلم هستند و ما هنوز نتوانسته ایم به اندازۀ تقاضایمان، بازیگرهای متنوع داشته باشیم. مجبوریم فیلمنامه هایمان را آنقدر دستکاری و بزرگ و کوچک کنیم تا اندازۀ قامت بازیگران موجود و در دسترس بشوند.
بعد تازه باید همکاران دیگرتان را انتخاب کنید: فیلمبردار، طراح صحنه، صدابردار، تدوینگر، صداگذار، آهنگساز، منشی صحنه. اینجاست که می فهمید این سینمای ایران که می گفتند دیگر کارش تمام شده و دارد نفس های آخرش را می کشد، چقدر ماشاءالله شلوغ پلوغ است. چشم حسود کور، همه سر کارند و آنقدر تب فیلم و سریال ساختن، داغ است که بعضی ها از یک پروژه به پروژۀ بعد، دیزالو می شوند!
هیچکس وقت سر خاراندن ندارد و آن هایی هم که وقت دارند، ممکن است یا سر دستمزد به توافق نرسند یا بیایند و بخواهند بدون توجه به فیلمنامه شما، ایده های خودشان را پیاده کنند یا به علت هزینه ها و مشکلات تولید و استرس تهیه کننده نتوانند ایده های شما را به سرانجام برسانند یا همزمان سر چند پروژه دیگر هم باشند. راستی حواستان باشد اگر خواستید نزدیک جشنوارۀ فجر فیلم بسازید، ممکن است یک گروه فیلمسازی دیگر، هرکدام از این بازیگرها و همکاران نازنین را که با کلی خون جگر خوردن پیدا کرده اید، روی هوا بزنند و از دستتان بیرون بیاورند. خیلی مراقب باشید!
همینطورها می شود که در انتها، فیلمنامۀ نسبتاً خوب شما به طرزی ناامیدکننده، به هدر رفته و سوخت شده است. منتقدان هم وقتی فیلم را می بینند، اولین ایراد را به فیلمنامه وارد می کنند چون نمی دانند کارگردان بدبخت، مجبور شده به تدریج از تمام مواضعش عقب نشینی کند و آنقدر کوتاه بیاید که آخر سر، فیلم مثله شده ای روی دستش بماند.
تمام این ها که نوشتم بلاهایی بود که با سماجت من و چند نفر از رفقای خوب گروه ساخت فیلم «ناهید» خوشبختانه از بیخ گوش پروژه مان رد شد و احساس می کنم شانس یاری کرد و توانستیم با کمی اغماض به جوهر فیلمنامه مان وفادار بمانیم. والسلام، فیلمنامه تمام!»
۱۷:۰۰- مجید مجیدی کارگردان فیلم سینمایی «محمد» (ص) در ابتدای هفته با پایان مراحل فنی فیلمش از آلمان به ایران بازگشته است. در این میان گفته میشود احتمال اکران این فیلم در طول جشنواره وجود دارد و برخی رسانهها نیز با توجه به خالی بودن سانس ۲۱:۳۰ روز جمعه هفده بهمن ماه، از احتمال به نمایش درآمدن نسخه نهایی تازه ترین ساخته مجیدی در این سانس خبر دادهاند اما آیا این اتفاق رخ خواهد داد؟ نخستین قسمت از سه گانه «محمد» با محوریت کودکی پیامبر اکرم (ص) است و در ترکیب عوامل فنیاش، گروهی از معتبرترین و شاخصترین چهرههای سینمای جهان به چشم میخورند.
۱۷:۱۰- تسنیم در نقدی نوشته است: بالاخره فیلمی استاندارد در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد."چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت" فیلم تلخی بود و نشانه خوبی برای اینکه هر فیلم تلخی سیاهنمایانه نیست.
۱۷:۲۰- بهتاش صناعی ها کارگردان فیلم احتمال باران اسیدی حضور بخش هنر و تجربه را در جشنواره فجر لازم می داند و معتقد است این بخش باید در جشنواره سال های بعد هم لحاظ شود. صناعی ها در این باره تاکید کرد: گروه هنر و تجربه در این چند ماه نشان داده که موفق بوده است. تصمیم به حضور بخشی با این عنوان در جشنواره فیلم فجر بسیار هوشمندانه است و من به شورای سیاست گذاری جشنواره تبریک می گویم که چنین برنامه ریزی انجام داده اند.
وی تاکید کرد: تمام فستیوال های موفق دنیا آن هایی هستند که بخش های جداگانه ای با برنامه ریزی ها و نیت های مختلف دارند در ونیز، برلین و بسیاری از جشنواره های کلاس ب همین طور است که بخش هایی با سرفصل های مشخص و موضوعیت خاص وجود دارد. اساسا وجود داشتن چنین گروهی در هر دوره از جشنواره لازم است و مخاطبان این گروه که حرفه ای به سالن می آیند بهتر است که در ایام جشنواره هم برایشان خوراک وجود دارد.
۱۸:۲۴- کاوه سجادی حسینی کارگردان «بوفالو» درباره انتخاب اسم بوفالو برای این فیلم گفت: بوفالو حیوانی است که به همه چیز بسیار بی تفاوت است و بی توجه از مزارع رد میشود. بوفالو در عین حال طماع است و به سراغ تمساح میرود تا آن را بخورد ولی آخر در دام می افتد.
۱۸:۳۰- عصر امروز (دوشنبه) فیلم سینمایی «دو» به نویسندگی و کارگردانی سهیلا گلستانی و تهیه کنندگی پرویز پرستویی در سینما فرهنگ یک به نمایش درآمد. پیش از نمایش این فیلم پرویز پرستویی تهیه کننده «دو» از حضور احسان روزبهانی قهرمان بوکس و حمید سوریان قهرمان کشتی تقدیر و تشکر کرد.
۱۸:۴۰– نشست نقد و بررسی فیلم «حکایت عاشقی» با حضور احمد رمضانزاده کارگردان، بهمن زرینپور بازیگر، بهرام رادان بازیگر، شیلان رحمانی بازیگر، محمد آلادپوش مدیر فیلمبرداری، آزیتا موگویی مجری طرح، مشکین مهرگان طراح صحنه و لباس و محمدرضا مقدسیان منتقد برگزار شد.
– احمد رمضان زاده کارگردان این فیلم در مورد حضور هلالاحمر در فیلم «حکایت عاشقی» که با توجه به نقش هلال احمر در حمایت مالی از این فیلم صورت گرفته، تاکید کرد که پروژه سفارشی نبوده و گفت: هلالاحمر در ۸ سال دفاع مقدس حضور پررنگی داشته و در پاسخ به دوستانی که میگویند شما هلالاحمر را پررنگ کردید باید بگویم که فیلمنامه ما از همان ابتدا دست خودمان بود و سفارشی نبود بلکه خودمان آن را به فارابی ارائه دادیم.
– آزیتا موگویی نیز در این باره گفت: زمانی که حلبچه بمباران میشود به خاطر نزدیکیاش به مرز ایلام از اولین گروهی که برای کمک به مجروحین اعزام میشوند گروههای هلالاحمر بود.
– بهرام رادان که نقش عکاسی در حلبچه را ایفا میکرد در ادامه این نشست گفت: مدت زیادی بود که دوست داشتم در فیلمی با محوریت دفاع مقدس ایفای نقش کنم. هنوز هم این فیلم را دفاع مقدسی نمیدانم چرا که معتقدم «حکایت عاشقی» روایتی عاشقانه را در بستر جنگ روایت میکند و از طریق خانم موگویی با کارگردان اثر آشنا شدم.
۱۹:۱۰- فیلم «خانه دختر» چهارمین فیلم بلند سینمایی شهرام شاه حسینی اکران شد. «خانه دختر» داستان مردی به نام مرتضی است که قصد دارد خانه کوچکشان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانش فرار کند. حامد بهداد، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، رعنا آزادی ور، بابک کریمی، بهناز جعفری، محمدرضا هدایتی، نسیم ادبی، امیر علی نبویان، پردیس احمدیه، نادر فلاح، مانی شاه حسنی و رویا تیموریان بازیگران اصلی «خانه دختر» هستند.
۱۹:۴۰- محمد حسین مهدویان و عضو هیات انتخاب بخش مستندهای جشنواره فیلم فجر درباره فرآیند انتخاب مستندهای جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر رویدادی است که در آن فیلم های بلند سینمایی به نمایش در می آید و فیلم های سینمایی بلند عموما دارای جذابیت فراوانی برای مخاطبان است. از این رو تلاش کردیم به عنصر جذاب’
1 Comment
کریمی
برخی بازیگران وکارگردانها فقط برای کسب اعتبار وگرفتن جوایز رو به بازی در فیلمهای انقلابی و ارزشی میاورند.زمانیکه به مراد دلشان میرسند به اصل خویش برمیگردنند …