این مقاله را به اشتراک بگذارید
گفتگو با آرنولد شوارتزنگر
مردم برای یک ترمیناتور دیگر هیجانزدهاند
کیان فرهاد
«ترمیناتور: پیدایش» فیلمی اکشن علمی- تخیلی از سری فیلمهای ترمیناتور است. سال ١٩٨۴ سالی بود که جیمز کامرون نخستین قسمت از سری فیلمهای ترمیناتور را روانه سینماها کرد و بعد از آن چهار قسمت بعدی را ادامه داد. فیلم جدید «ترمیناتور: پیدایش» را آلن تیلور کارگردانی کرده است اما جیمز کامرون با اعلام این موضوع که فیلم تازه ادامه فیلمهای ترمیناتور اوست حمایتش را از قسمت پنج این فیلم اعلام کرد. این فیلم در اول جولای ۲۰۱۵ اکران شد. آرنولد شوارتزنگر یکبار دیگر در این فیلم در نقش شخصیت ترمیناتور بازگشته و در کنار بازیگرانی همچون امیلیا کلارک، جیسون کلارک، جای کورتنی، مت اسمیت، لی بیونگ- هان و کورتنی بی. ونس بهایفای نقش پرداخته است. داستان فیلم در سال ٢٠٢٩ و جنگ میان انسانها و روباتها رخ میدهد. جان کانر (جیسون کلارک) به نظر میرسد که در جنگ با اسکاینت در حال دست یافتن به پیروزیهایی باشد اما طرف مقابل، روباتی را به گذشته (سال ١٩٨۴) میفرستد تا مادر جان کانر یعنی سارا کانر (امیلیا کلارک) را به قتل برساند و به این ترتیب حضور جان کانر هم در آینده منتفی شود. به همین دلیل جان، یکی از اعضای باوفای خود به نام کایل ریس (جی کورتنی) را به گذشته میفرستد تا اجازه ندهد مادرش توسط دشمن کشته شود اما زمانی که کایل به گذشته میرود برخلاف انتظارش، با سارا کانری مواجه میشود که یک نگهبان (آرنولد شوارتزنگر) همواره همراه اوست. در جولای سال گذشته «اسلش فیلم»، مصاحبهای با این آرنولد شوارتزنگر سر صحنه فیلمبرداری انجام داد. او در این فیلم در نقش T٨٠٠ ظاهر شده است، اما این T٨٠٠ چیزی نیست که ما قبلا دیده باشیم.
چقدر طول میکشد که این اعضای مصنوعی را رویتان سوار کنند؟
فکر کنم تقریبا دو ساعت و نیم. ولی هرروز این کار را نمیکنند. بستگی دارد در چه مرحلهای از فیلم باشیم. حالا که داریم به پایان فیلم نزدیک میشویم، مدام سختتر و سختتر میشود.
بازگشت به این شخصیت چه حسی دارد؟ با همان چهره آسیبدیده و سروشکل کلاسیکتان ادامه میدهید.
مثل این است که کل زندگیتان آن را انجام دادهاید، چون من خیلی نسبت به این شخصیت علاقه دارم. فکر میکنم شخصیت عالی و جذابی است. به نظرم داستان خیلی خوبی هم دارد. کل ایدهای که کامرون قبلا در دهه ٨٠ داشت، درباره خلق دنیایی است که ماشینها آن را در اختیار میگیرند و چیزهایی که امروز به واقعیت بدل شدهاند، ولی آن زمان حتی به ذهن کسی خطور نمیکرد. واقعا فوقالعاده است برای اینکه کل گروه همه توانشان را برای آن میگذارند. حضور در چنین فیلمی لذتبخش است. استودیو جدا نسبت به فیلم ترمیناتور مشتاق است. تهیهکنندهها و کارگردان واقعا آدمهای بااستعداد و خلاقی هستند. این را از روی مراحل فیلم متوجه میشوید. همهچیز بهواقع عظیم و هیجانانگیز است. بسیار تجربه عالیای بود.
شما نقش ترمیناتور شرور، ترمیناتورِ پدر را ایفا کردهاید. در این فیلم چه مدل ترمیناتوری از شما خواهیم دید؟
این ترمیناتور، شخصیتی است که برنامهریزی شده است تا از دیگران و از سارا کانر محافظت بکند، ولی اساسا من همان ترمیناتور هستم. هرچه سر راهم قرار بگیرد را نابود میکنم که از سارا کانر حفاظت کنم.
در این نسخه ترمیناتور چه چیزی بود که با خودتان گفتید «آهان، این همان چیزی است که میخواهم انجام بدهم»؟
خب من همیشه گفته بودم که مایلم در صورتی که داستان خوب باشد، ترمیناتور را دوباره بازی کنم و واقعا وقتی داستان را خواندم از آن لذت بردم. به نظرم افرادی که درگیر با این پروژه بودند مرا قانع کردند که فیلم خوبی از کار درمیآید و قرار است همه توان خود را برای این کار بگذارند. و قضیه فقط این نیست که «بیاییم یکبار دیگر از این حقامتیاز استفاده کنیم و از بعضی چیزهای خوب که در گذشته بوده، بهره ببریم»، آنها واقعا این پروژه را جدی گرفتند. واقعا برای اینکه چگونه داستان را ادامه بدهند چارهاندیشی کردند و اساسا به نوعی فیلم قبلی را نادیده گرفتند.
فکر میکنید این مجموعه طی ٣٠ سال گذشته خیلی تغییر کرده است؟
گمان میکنم مردم نسبت به آن خیلی مشتاق هستند. حتی امروز این یکی از برترین مجموعههایی است که افراد چشمانتظار تماشای آن هستند. نکته کلیدی در این است که به مردم چیزی حتی بیش از آنچه انتظارش را دارند، ارایه کنید. به این دلیل است که فکر کنم بسیار مهم است که این فیلم – به گمان همه این را تشخیص میدهند – چنین چیزی را ارایه بدهد.
برای مقیاس و میزان اکشن؟
همهچیز. داستان، خلاقیت، پیچشها و همه اینها. در تمام سطوح باید چنین چیزی را ارایه بدهد. به نظرم تیم درستی گردآوری شده که این کار را انجام بدهند. برای همین به من حس خوبی میدهد؛ حس غرور از اینکه بخشی از این پروژه باشم.
بخش اصلی تمامی فیلمهای ترمیناتور، حضور شما در یک صحنه اکشن خیرهکننده است. آیا در این فیلم هم صحنه اکشن طولانیای خواهید داشت و اینکه آیا از صحنه اکشن ترمیناتور ٢ که فیلم محبوب من است، پیشی بگیرد؟
میدانم که باید از ترمیناتور ٢ بهتر باشیم. کارگردان هم این را میداند. تهیهکنندهها و استودیو نیز این را میدانند. فکر کنم همه با این موضوع همگام هستند که باید به لحاظ جلوههای بصری از فیلم دوم موفقتر عمل کنیم، چراکه آن فیلم بسیار از زمان خودش جلوتر بود. پس نکته همینجاست که با فیلمی با یک انفجار بزرگ از راه برسیم و مخاطب را در سراسر دنیا سرگرم کنیم.
بخش دیگری از این فیلمها طنز و تکجملاتی است که قابلیت نقلقول شدن دارند و معمولا از جانب شخصیت شماست. آیا در این فیلم همچنین چیزی خواهیم داشت؟
بله، البته. به واقع صحنههای بسیار بامزهای در این فیلم وجود دارد – صحنههایی که سعی ندارند بامزه باشند، ولی شرایط آنها را بامزه میکند.
طی مدتی که بخشی از این مجموعه بودید، چه موقعی متوجه شدید که این مجموعه ادامهدار خواهد بود و قرار است فیلمهای دیگری را هم بازی کنید؟
فکر کنم بعد از قسمت دوم فهمیدم که قرار است مجموعه واقعا عظیمی بشود. قسمت دوم بزرگترین فیلم سال بود. ۵٠٠ میلیون دلار به دست آورد که حتی نمیدانم به دلار امروز چه رقمی میشود، احتمالا یک میلیارد دلار؛ کسی چه میداند؟ ولی واقعا فیلم عظیمی بود و حقیقتا کامرون کار خارقالعادهای در نوشتن فیلم انجام داد.
پس فکر کنم شگرد کار در این است که بسیار خب، با چنین انفجار بزرگی چگونه ادامه خواهید داد.
به باورم مردم فیلمهای ترمیناتور شما را جدا دوست داشتند و بعضی از هوادارها کمی با فیلم آخر دلزده شدند. پس چگونه میخواهید با این فیلم دل آنها را به دست بیاورید؟ چطور متقاعدشان میکنید که فیلم را ببینند؟
به نظرم در عمل معلوم میشود و نه در حرف. میشود هرچه میخواهید دربارهاش سروصدا کنید ولی هیچ اهمیتی ندارد. به باورم به محض اینکه تریلر فیلم بیرون بیاید، بلافاصله رکورد میزند. زمانی که تریلر فیلم دروغهای حقیقی بیرون آمد را به یاد دارم و مردم بلافاصله فهمیدند که چطور فیلمی و چقدر عظیم است. پس به نظرم آن را ببینید. نکته کلیدی این است که آنها تریلر عالی میسازند، آن را سریعا تبلیغ میکنند و بعد زمانی که نخستین اکرانهای فیلم را ببینید، سروصدایش باقی کار را به عهده میگیرد. فکر نمیکنم جذب مردم کار سختی باشد چون مردم واقعا برای یک ترمیناتور دیگر هیجانزدهاند. آمادهاند که یک ترمیناتور دیگر ببینند. فقط باید آنچه را که میخواهند به آنها ارایه کند.
نسبت به این مجموعه بااحتیاط عمل میکنید؟ وقتی برای نخستینبار فیلمنامه را برایتان فرستادند چه حسی داشتید؟ چیزهای مشخصی بود مثل اینکه «دوست دارم این را عوض کنم یا نکنم»؟
اوه نه، ما بحثهای بسیار بازی با هم داشتیم. بعد از اینکه فیلمنامه را دریافت کردم سوالات زیادی داشتم. بعضی از چیزها با عقلم جور درنمیآمد. پیچیده بودند. برای دیگران هم معنای چندانی نداشت. پس اینکه آن را به بهترین حالت درآورند یک فرآیند لازم بود. به نظرم یک دوره چندماهه. آدمهای بسیار بااستعدادی بودند که از کار کنارگذاشته شدند و مساله فوقالعاده اینجاست که همه با پروژه همگام بودند. این طور نبود که من یک سمت بروم، دیوید الیسون جور دیگری فکر کند یا آلن متفاوت بیندیشد. هیچکدام از اینها نبود. فکر کنم این فیلم، پروژه بسیار منحصربهفردی است چرا که همه نسبت به آن بسیار بااحتیاط عمل میکنند. نه فقط به خاطر جنبه هنری آن، بلکه به نظرم به خاطر جنبه تجاریاش. استودیو اینطور به فیلم نگاه میکند که «اگر در اینجا خوب عمل میکنیم، میتوانیم با چند فیلم دیگر هم ادامه بدهیم. میتوانیم مردم را سرگرم کنیم. میتوانیم پول دربیاوریم و اینکه در برگرداندن این مجموعه خوب عمل کردهایم.»
از این رو همه با فیلم همگام هستند. برای همین است که اینجا همه شبانهروز کار میکنند که فیلم عالی بشود.
برش
کارگردان: آلن تیلور
تهیهکننده: دیوید الیسون
دانا گولدبرگ
نویسنده: پاتریک لوسیر
بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، امیلیا کلارک، جیسون کلارک، جای کورتنی، مت اسمیت، لی بیونگ-هان، کورتنی بی. ونس
موسیقی: لورن بالفه
تدوین: راجر بارتون
توزیعکننده: پارامونت پیکچرز
تاریخ انتشار: ۱ ژوئیه ۲۰۱۵ (ایالات متحده)
مدت زمان: ۱۲۶ دقیقه
کشور: ایالات متحده امریکا
هزینه فیلم: ۱۵۵ میلیون دلار
فروش گیشه: ۴۳۵ میلیون دلار