این مقاله را به اشتراک بگذارید
«نیمه شب اتفاق افتاد» تینا پاکروان در جشنواره فیلم
این فیلم از دغدغههای شخصیام سرچشمه میگیرد
بیتا موسوی
«نیمه شب اتفاق افتاد» دومین فیلم بلند سینمایی تینا پاکروان، کارگردان و تهیهکننده سینمای ایران است که امسال در جشنواره فجر به نمایش درمیآید. این فیلم هم مانند کار قبلی این کارگردان زن سینمای ایران برگرفته از دغدغههای اجتماعی او است اما برخلاف «خانوم» ساختار یکخطی و غیراپیزودیکی دارد. درباره این فیلم و مراحل فنی «نیمه شب اتفاق افتاد» با پاکروان گفتوگو کردیم.
«نیمه شب اتفاق افتاد» مثل فیلم اولتان قصه زنانهای دارد؟
محور قصه این فیلم هم یک زن است و شاید دغدغههای مربوط به یک زن در این فیلم هم برایم مهم باشد. اما در آن موضوع اخلاق و اتفاقها و ماجراهای تهران امروز هم برایم اهمیت دارد. در فیلم قبلی به زندگی زناشویی چند زوج از طبقههای مختلف جامعه پرداختم. اما در این فیلم روابط عجیب و غریب و بیشتر عشقهای نامتعارف را به تصویر میکشیم. این فیلم هم قطعا از دغدغههای شخصی من سرچشمه میگیرد و بیشتر آنها را در روابط اجتماعی و خانوادگی دیدهام.
البته این فیلم کاملا ساختار خطی دارد.
بله از این جهت دو فیلم با هم تفاوت دارند. از نظر ساخت قطعا این دو فیلم به یکدیگر هیچ شباهتی ندارند. ولی اگر این دو اثر را کنار هم بگذاریم، خصوصا به لحاظ موضوعی، مشخص است که هر دو اثر یک کارگردان است.
عمدتا شما به حضور بازیگر چهره در فیلمهایتان علاقهمندید. اینبار همان تجربه را تکرار کردید؟
بله. همیشه فکر میکنم مخاطب با بازیگری که از آن شناختی دارد در فیلم بهتر ارتباط برقرار میکند. از طرف دیگر همانطور که میدانید گیشه هر فیلم برای صاحب آن اثر اهمیت دارد. در شرایطی که سینمادار هم در مقوله اکران یک فیلم دخالت میکند ما هم باید به ویترین فیلم توجه کنیم. در غیر اینصورت باید به فکر اکران در گروههای دیگری باشیم. البته به این موضوع هم فکر میکنم که وقتی بازیگر توانمند و حرفهای برای هر شخصیت انتخاب کنم قطعا قابل باورتر میشود. اما همیشه سعی میکنم از این بازیگران آشنازدایی کنم و هرگز برای شخصیتهای داستان سراغ بازیگرانی نمیروم که در آن نقش کلیشه شدهاند. در فیلم «خانوم» هم همین تجربه را داشتم و بهطور نمونه میتوانم به انتخاب امین حیایی اشاره کنم که کاملا ما یک بازی متفاوتی از او میبینیم. بیشتر تلاش میکنم از همه تواناییهای یک بازیگر استفاده کنم. همینطور درباره نقش سیامک انصاری هم در آن فیلم من دست به انتخاب تازهای زدم. در «نیمه شب اتفاق افتاد» هم شما با جنس بازی دیگری از حامد بهداد روبهرو میشوید. او کاملا در این فیلم یک شخصیت افسرده و درونگرایی دارد. آتیلا پسیانی هم همینطور. فکر میکنم بازیهای ستاره اسکندری و گوهر خیراندیش قطعا در این جشنواره از چشم داوران دور نخواهد ماند. رویا نونهالی هم مثل همیشه خوب است.
گویا حامد بهداد در این فیلم نقش یک خواننده را دارد. از این جهت شباهتی با «دندون طلا» ندارد؟
نه حتی در حرفهای که دارد کاملا با «دندون طلا» فرق میکند. در «دندون طلا» حامد بهداد کاملا شخصیتی برونگرا دارد ولی در این فیلم اینگونه نیست.
امسال نسلهای مختلفی از فیلمسازی در جشنواره فجر حضور دارند که میتواند رقابت را برای شما سختتر کند؟
من معتقدم جشنواره همیشه قابل پیشبینی است. از همین حالا فکر میکنم که ممکن است چه کسانی جوایز را دریافت کنند. به نوعی از یک سیاست خاص پیروی میکند. در هر حال هم میدانم داوری کار بسیار سختی است. اما امیدوارم در این رقابت سخت «نیمه شب اتفاق افتاد» هم دیده شود.
چقدر به حضور زنان فیلمساز در سینمای ایران امیدوارید که اتفاقا در سالهای اخیر تعدادشان بیشتر شده است.
من واقعا از حضور زنان در این حوزه استقبال میکنم با اینکه میدانم کارکردن در این عرصه چقدر سخت است. من خودم پروسه طولانی را طی کردم تا توانستم فیلم اولم را بسازم. خوشحالم دوستان قدیمی و همکلاسیهای خودم آیدا پناهنده و مرجان اشرفیزاده فیلمهای اول خود را ساختند. اما مطمئنم که این راه ادامه پیدا میکند و این فضا را خیلی روشن میبینم.
فیلم در چه مرحلهای است؟
میکس نهایی توسط سید علیرضا علویان در حال انجام است و کارن همایونفر هم ساخت موسیقی را برعهده دارد. قطعا فیلم برای حضور در جشنواره فجر آماده میشود.