این مقاله را به اشتراک بگذارید
سیوپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزیدگانش را معرفی کرد
«اِو»؛ فیلمی که همه داوران را شگفتزده کرد
وزیر ارشاد: سینما در اختیار صاحبان سینماست
مراسم اختتامیه سیوپنجمین جشنواره جهانی فجر پنجشنبه شب در تالار وحدت برگزار شد تا در نهایت پس از هشت روز برگزاری این جشنواره نام فیلم «اِو» ساخته اصغر یوسفینژاد به عنوان برنده سیمرغ زرین این دوره اعلام شود. در ابتدای این مراسم که با اجرای اشکان خطیبی برگزار میشد سیدرضا میرکریمی، دبیر سیوپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در مورد این جشنواره گفت: «مدت زمانی را در فضای آرمانی که همه ما دوست داریم، با هم گذراندیم؛ فضایی که کسی با اندیشه دیگری کار نداشت و لبخندهایمان را با هم به اشتراک گذاشتیم. ما مصمم هستیم جشنواره فیلم فجر را به پایگاهی برای سینماگرانی تبدیل کنیم که به صلح، کرامت و عدالت میپردازند و کسانی که در جستوجوی کرامت بشری هستند.» مراسم اختتامیه سیوپنجمین جشنواره جهانی فجر با اهدای جوایز بخش «نتپک» ادامه پیدا کرد و با حضور داوران این بخش یعنی رولاندو تولنتینو، هوشنگ گلمکانی و آندمی گروئه، تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به اصغر یوسفینژاد کارگردان فیلم «اِو» از کشور ایران اهدا شد. بعدتر نوبت به هوشنگ گلمکانی و توضیحات او درباره بخش نتپک رسید، بخشی که به گفته او برای نخستینبار است که در یک جشنواره ایرانی حضور دارد: «نتپک حدود ۲۰ سال قبل توسط بخش خصوصی آرونا واتاسوف، منتقد هندی تشکیل شد و چند سال بعد از شروع کار، یک هیات داوری سه نفره عمدتا آسیایی معرفی میکنند که به یکی از فیلمهای آسیایی جایزه میدهند و ترجیحا فیلم اول یا دوم کارگردان انتخاب میشوند. » در بخش «بینالمذاهب» این دوره از جشنواره جهانی فجر هم وانگ ژابو، کارگردان فیلم «چاقو در آب پاک» از چین دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش را از آن خود کرد. بعدتر کلیپی درباره عباس کیارستمی پخش شد؛ کارگردانی که چند مراسم بزرگداشت برای او در بخش ویژه سیوپنجمین جشنواره جهانی فجر برگزار شد. اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر با اهدای جوایز جلوهگاه شرق (جوایز فیلمهای آسیایی) ادامه یافت و در این بخش تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی و جایزه نقدی به آرین وزیردفتری، کارگردان «هنوز نه» از ایران اختصاص یافت. در این بخش تندیس بهترین کارگردان آسیایی و جایزه نقدی نیز به شهربانو سادات، کارگردان «گرگ و بره» محصول مشترک افغانستان، دانمارک، فرانسه و سوئد اهدا شد و تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی (برای کارگردان) به همراه جایزه نقدی هم به ثابت کورمانبکف کارگردان «بازآمده» از قزاقستان رسید. مراسم اختتامیه با حضور سیدرضا صالحی امیری، محمدجواد ظریف، محمدمهدی حیدریان و رضا کیانیان برای اهدای جایزه محمدالامین(ص) ادامه پیدا کرد و در نهایت در این بخش تندیس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مظفر حسینخانی، کارگردان فیلم «بابایی» از ایران اهدا شد. رضا کیانیان در هنگام اهدای این جایزه توضیح داد: «افتخار میکنم که گفتند جایزه اخلاق را من اعلام کنم. چون جنگها، مهاجرتها و فقر همه از بیاخلاقی میآید، چون فرد بیاخلاق به خودش اجازه میدهد که قانون را زیر پا بگذارد. از تمام بیاخلاقیهای خودم معذرت میخواهم. » اهدای جوایز بخش «سینمای سعادت» بخش بعدی مراسم اختتامیه سیوپنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود. داوران بخش مسابقه بینالملل (سینمای سعادت) متشکل از فلوریان گالنبر گر، جسیکا وودورث، لخ مایوسکی، میکو هارادا، اوبرتو پازولینی، فاطمه معتمدآریا و رسول صدرعاملی سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه و جایزه نقدی این بخش را به قصیده گلمکانی، کارگردان «آگهی فروش» از ایران اهدا کرد. در این بخش سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران هم برای بهترین دستاورد هنری در یکی از زمینههای فیلمبرداری، تدوین، موسیقی، طراحی صحنه یا طراحی لباس به جینجینگ ژو (فیلمبرداری) و وانگ تو (کارگردان هنری) فیلم سینمایی «آقای بیدردسر» محصول چین و فرانسه رسید. بخش بعدی این مراسم صحبتهای فاطمه معتمدآریا، یکی از داوران بخش مسابقه بینالملل بود: «باعث افتخار ما هفت نفر است که توانستیم سینمای جهان را مرور کنیم و انسانیترین فیلمها را انتخاب کنیم. امیدوارم ما بیراه نرفته باشیم و درست انتخاب کرده باشیم و شما هم در قضاوت ما تردید نکنید.» جایزه بعدی بخش سینمای سعادت (مسابقه بینالملل) یعنی سیمرغ سیمین و جایزه نقدی برای بهترین بازیگر مرد هم توسط رسول صدرعاملی به استفان دنولیوبوف، بازیگر فیلم «گلوری» از بلغارستان اهدا شد. سیمرغ سیمین و جایزه نقدی برای بهترین بازیگر زن به مارگیتا گوشوا، بازیگر فیلم همین فیلم رسید. در بخش بهترین فیلمنامه باز هم نوبت به اصغر یوسفینژاد رسید تا او به خاطر نگارش فیلمنامه «اِو» سیمرغ سیمین و جایزه نقدی این بخش را از آن خود کند. سیمرغ سیمین و جایزه نقدی برای بهترین کارگردانی هم به ایوان دی گائونا، کارگردان «گناهکاران» از کلمبیا رسید. در ادامه و برای اهدای جایزه بهترین فیلم بخش سینمای سعادت، محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی روی سن حاضر شد. در این بخش سیمرغ زرین بهترین فیلم و جایزه نقدی به فیلم «اِو» به کارگردانی اصغر یوسفینژاد رسید تا به گفته معتمدآریا این سیمرغ به فیلمی اهدا شود که همه داوران را شگفتزده کرده بود. یوسفینژاد هم که در این مراسم برای سومینبار روی سن حاضر میشد در صحبتهای کوتاهی گفت «این جایزه برای استادم کیارستمی و برای تبریز است. زنده باد ایران» تا پس از اهدای این جایزه پرونده سیوپنجمین جشنواره جهانی فجر هم بسته شود.
از ابقای میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره تا توضیح درباره هزینهها
اما صحبتها درباره برگزاری سیوپنجمین جشنواره جهانی فجر و احتمال معرفی سیدرضا میرکریمی، به عنوان دبیر دوره بعدی این جشنواره در حاشیه مراسم اختتامیه ادامه پیدا کرد، جایی که سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، حجتالله ایوبی مشاور عالی وزیر ارشاد و رییس سابق سازمان سینمایی و سیدرضا میرکریمی، دبیر جشنواره جهانی فجر با حضور در جمع خبرنگاران دراینباره توضیح دادند. وزیر ارشاد در شروع صحبتهایش ترجیح داد از برگزاری این دوره از جشنواره جهانی فجر حرف بزند: «امسال جشنواره جهانی فیلم فجر باشکوهتر، باکیفیتتر و با قدرتتر از سالهای گذشته برگزار شد. آقای میرکریمی و تیم او زحمت زیادی کشیدند، همچنین محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی و پیشتر از او حجتالله ایوبی نیز زحمت زیادی برای برگزاری چنین جشنوارهای کشیدند تا بتوانند جشنوارهای در خور شأن جمهوری اسلامی ایران برگزار کنند.» به گفته صالحی امیری امسال جایزه «محمد امین» که جایزه اخلاق است اهدا شد که پیام مهمی دارد: «ما در منطقهای هستیم که آشوب، جنگ و نزاع بسیاری آن را فرا گرفته اما ما در فضای امن ندای صلح و آشتی و برابری و انسانیت به دنیا صادر میکنیم و هیچ رسانهای به اندازه سینما نمیتواند این پیام انسانی و اخلاقی ایران را به دنیا برساند.» او بعدتر نظرش را درباره این دوره از جشنواره جهانی فجر اینطور جمعبندی کرد: «من فکر میکنم امسال با حضور ۶۳ کشور و با حضور ۳۵۰ مهمان خارجی در بهترین شرایط ممکن با دقت نظر درست و داوری خوب این جشنواره برگزار شد. هزینههای برگزاری این رویداد فرهنگی هم نه تنها از سال گذشته بیشتر نبوده بلکه کمتر بوده است.» صالحی امیری در بخش دیگری از صحبتهایش به صرفهجویی در هزینهها توسط رضا میرکریمی اشاره کرد و توضیح داد: «از خلاقیتهای میرکریمی میتوان به انتقال مهمانان و هتلهای آنان به مناطق پایین شهر اشاره کرد که با این کار واقعیت تهران را به آنها نشان داد و کاری کرد که مردم بتوانند با مهمانان خارجی و مهمانان خارجی با مردم ایران ارتباط بگیرند. این جشنواره به لحاظ هزینه کمتر و به لحاظ کیفیت بالاتر از گذشته انجام شد. ضریب تاثیرگذاری جشنواره امسال زیاد بوده است، اهدای جایزه اخلاق هم این پیام را دارد که جمهوری اسلامی ایران پرچمدار اخلاق است.» اما وزیر ارشاد ترجیح داد تا درباره ابقای میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فجر هم توضیحات کوتاهی بدهد. به گفته او میرکریمی از سرمایههای سینمای ایران است و نیازی به ابقا ندارد. او منشا خیر زیادی بوده و همچنان است و با محمدمهدی حیدریان همکاری خواهد داشت: «سینما در اختیار صاحبان سینماست. میرکریمی از نیروهای مهم سینمای ایران است و تیمی که با او کار میکند از بزرگان سینمای ایران هستند. وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پشتیبانی و حمایت است و تلاش میکنیم این عزیزان در عرصههای داخلی و بینالمللی بدرخشند.» بعدتر نوبت به بودجه هزینه شده برای جشنواره امسال رسید. اینها توضیحاتی بود که محمدمهدی حیدریان آنها را بر عهده گرفت: «در نظرگیری بودجه بدون اینکه بدانیم هدفمان چه بوده است نتیجه درستی نخواهد داشت. باید بدانیم چه برنامهای داشتیم و برای آن چه هزینههایی کردهایم؟ آیا هزینههایی که کردهایم درست بوده یا نه؟ هزینهها با مدیریت خوب رضا میرکریمی انجام شد حتی گاهی با خست هزینه میکرد. همیشه فکر میکنیم که باید از مهمانان خارجی در هتلهای بالاشهر پذیرایی کنیم اما آوردن آنها به بافت سنتی کشور باعث شد آنها با مظاهر مربوط به تمدن ما آشنا شوند. هزینههایی که شد بسیار برآیند مناسبی داشت.» حیدریان در نهایت در مورد بودجه این دوره از جشنواره هم گفت: «برای برگزاری جشنوارههای داخلی و خارجی ۱۳ میلیارد تومان در نظر گرفته بودیم که حالا باید ببینیم چقدر صرف جشنواره فیلم فجر شده است.» در پایان سیدرضا میرکریمی هم توضیحاتی درباره عدم حضور فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» محسن امیریوسفی در جشنواره امسال داد: «فیلمهای ایرانی باید مسیر پروانه نمایش را طی کنند تا بتوانند وارد جشنواره شوند. این فیلم، این مسیر را طی نکرده بود و من هم دوست دارم نخستینباری که این فیلم مجوز لازم را گرفت آن را به نمایش بگذارم.»
اعتماد