این مقاله را به اشتراک بگذارید
خانوم (تینا پاکروان)
محسن بیگآقا: تینا پاکروان پس از دستیارى کارگردانهایی مثل بهرام بیضایى، مسعود کیمیایى، فریدون جیرانى و… حالا اولین فیلمش را ساخته است. خانوم زندگى سه زن در سه خانواده مختلف را روایت میکند که هر یک مشکلات خاص و متفاوتى دارند. یکی زن ثروتمندی که با ورشکستگى شوهرش حالا حتی فرش زیرپا هم ندارد، دیگرى طلبکارى است که برای طلبش به دنبال شوهر قصهی اول است و سومى کارگر آسیبدیده از کار در کارخانهی شوهر قصهی اول است. اما ارتباط زنها فقط از طریق کارشان نیست. همهی نکته در این است که آنها همگى پای همسران خود ایستادهاند و به رغم مشکلات درونى و بیرونى، تنهایشان نگذاشتهاند. چنین فیلم زنانهای رنگ و بوی فمینیستی به خود نگرفته و بیش از هواداری از زن، برتر دانستن و نمایش بینیازى او از مرد، به انسانیت بها داده. خانوم خستهکننده نیست، فضاهاى داخلى خانهی هر زن را با توجه به روحیه و نحوهی زندگىاش متناسب به تصویر کشیده و نورپردازى مناسبی دارد که بهویژه در قصهی اول که بازى خاموشى و روشنایى دارد، خوب از کار درآمده. ریتم فیلم هم به تناسب هر قصه متفاوت است: قصهی اول که ماجراى فرار شوهر ورشکسته را روایت میکند، ریتم پرشتابى دارد، درحالى که قصهی آخر که زندگى کارگر معلول است، ریتم کندى پیدا میکند. موسیقى فیلم نیز به دلیل آهنگساز بودن شوهر قصهی دوم و ماجرای پیانویى که شوهر براى فروش گذاشته، تابعى از همین ابزار موسیقى است. بین بازىهای فیلم. سیامک انصارى بازى متفاوتى ارائه کرده است.
***
فرشتهها با هم میآیند (حامد محمدی)
مهرزاد دانش: جمعوجور بودن فیلم در کنار فضاسازی صمیمانه و دوستداشتنیای که بین دو کاراکتر اصلی داستان جاری است و البته بیش از هر چیز بازی خوب جواد عزتی و نازنین بیاتی به آن کمک میکند، از امتیازهای این فیلم است، اما آفتهایی همچون فقدان خط اصلی در مسیر درام و نیز مقصد خوشخیالانهای که لابد قرار است مفهوم امید از آن تلقی شود، مانع از دستیابی فیلم به سطح بالاتری میشود. یکی از نقاط قابل توجه فیلم به ویژه در مقایسه با فیلمهایی که شخصیتهای روحانی دارند و به زندگی روحانیان میپردازند، اکتیو بودن روحانی فیلم است که برخلاف نمونههای مشابه که عمدتاً از روحانیان تصویری ضعیف و کمرو ارائه میدهد، هویتی ملموس دارد. البته نکاتی اغراقآمیز مانند امتناع بیدلیل این شخصیت از گرفتن یارانهی ماهانهاش با توجه به نیاز شدید مالیای که دارد شمایل یادشده را تا حدی مخدوش میکند.
فیلم / مد و مه / ۲۱ بهمن ۱۳۹۲