رفتن به محتوا رفتن به فوتر

برندگان جایزه اسکار روی صحنه چه گفتند؟

4 نظر

  • عباس
    ارسال شده 26 فوریه 2013 در 9:24 ق.ظ

    در فیلم های سیاسی تاریخی معمولا واقعیات فدا می شوند به دلایل زیر:
    ۱- جنبه درام فیلم. نویسنده و کارگردان می خواهند چون داستان، خواننده را میخکوب کنند و پای فیلم تا آخر بکشند. واقعیت هیچگاه اینقدر تعلیق و زیبایی ندارد. فیلم زندگی پای را ببینید کتاب ببر سفید را هم بخوانید تا آن سوی هند، هند واقعی را ببینید.
    ۲- سرمایه گذار و عوامل فیلم دیدگاه های خود را در فیلم تاثیر می دهند. این واقعیتی ذاتی است.
    ۳- دیدگاه های عوامانه و تحت تاثیر تبلیغات وبمباران رسانه ها ذائقه بینندگان را شکل می دهد و بینش شان نسبت به بقیه کشورها را. این است که آرگو ، بدون دخترم هرگز، این قدر مغرضانه و دور از واقعیت روایت می شوند که حتی مسوول وقت کنسول کانادا در ایران هم به فغان می آید.
    ۴- فیلمنامه های هالیوودی فرمول ساده و مشخصی دارند که در آن واقعیت و باور پذیری جای کمی دارد و برای پول ساخته می شوند و جذب بیننده و ارضای ذهنیت بیننده. نه برای بیان حقیقت و ایجاد پارادایم جدید.
    نتیجه اینکه نه فیلم هایشان و نه جایزه هایشان را نباید خیلی جدی گرفت.

  • علیرضا
    ارسال شده 28 فوریه 2013 در 5:44 ب.ظ

    واقعاً متاسفم برای شما good will hunting رو شکار گوود ویل ترجمه کردی این فیلم خیل معروفه و بیشتر به اسم ویل هانتیک نابغه معروف هست ویل هانتیگ اسم شخصیت اول فیلم با بازی مت دیمون هست با این تفاسیر شما که اطلاعی از سینما نداری داری اسکار رو زیر سوال میبری؟؟! مورد دوم در مورد کمپانی هاروی وین‌اشیتن هست که گفتی انگار اینا از قبل از نتایج اطلاع داشتن من میخوام بدونم رای گیری و حفظ امنیت افشاء آرا و بیمه کردنش رو کدوم کمپانی انجام میده اگه هاروی وین‌اشیتن از نتایج اطلاع نداشته باشه پس کی داشته باشه؟ سوم جالبه که بدونم ایرانی ها به کجای فیلم آرگو اعتراض دارن؟ عین واقعیت بود حتی آخر فیم عکس های واقعی رو هم پخش کردن که با فیلم مو نمیزد!
    ……………………….
    دوست عزیز ممنون از تذکری که دادید
    اما ذکر چند نکته: مطلب مورد اشاره شما همان طور که در انتهای آن آمده ار ایسنا نقل شده!
    اما با این حال اشاره کنیم که هیج مترجم یا گزارش نویسی را نمی توانید پیدا کنید که همه ی فیلمها را دیده باشد، شما آن فیلم را دیده اید اطلاعات کامل تری دارید و کار خوبی کردید که آن را برای دیگران هم نوشتید.
    شکی نیست که این فیلم good will hunting از مهر هفتم برگمان معروف تر نیست، شاید جالب باشد بگوییم مترجم بزرگ و صاحب نام ایرانی نجف دریابندری چند دهه پیش در کتاب تاریخ سینمای آرتور نایت، مهر هفتم را سگ ماهی هفتم ترجمه کرده و منتشر هم شده بود! (در چاپ های بعدی اصلاح شد) جالب اینکه از اغلب کسانی که او را به بی سوادی محکوم کردند امروز نشانی نمانده!
    قضایا را نمی شود اینطور نگاه کرد و حکم کلی داد!
    البته با ابن بخش از نوشته شما: «اگه هاروی وین‌اشیتن از نتایج اطلاع نداشته باشه پس کی داشته باشه؟» کاملا مواففیم.
    اما در مورد آرگو دوست عزیر چطور شما ادعا می کنید این فیلم صد درصد مبتنی بر واقعیت بوده وقتی خود سازندگان چنین ادعایی ندارند و جالب اینکه دولت مردان آن روزگار امریکا نیز همین نظر را دارند و حتی آن سفیر کانادا که خودش در متن ماجرا بوده نیز همین را گفته!
    حکایت تشابه چند عکس که برخی از آنها مربوط به دوره تاریخی دیگری هم هست، از زرنگی سازندگان فیلم بوده که در انتها فیلم وقتی مخاطب می خواهد از سینما بیرون برودالقا کنند که این فیلم که دیدی واقعی بود!
    اما حکایت خود آرگو : فیلم هالیودی کاملا خوش ساختی ست اما به لحاظ هنری بار چندانی ندارد اگر چه برخی صحنه ها و دیالوگ هایش عالی نوشته و ساخته شده. ماجرای سیاسی بودن اسکار هم در یادداشتی مفصلا نوشته ایم، مختصر اینکه اسکار مستقیما سیاسی نیست، یعنی سازمان سیا یا کاخ سفید در مورد برندگان آن تصمیم نمی گیرند، بلکه به طور غیر مستقیم از فضای رسانه ای سیاسی ساخته شده می تواند تاثیر بگیرد مثل اینکه دولت مردان امریکایی هرگاه که بخواهند به جایی حمله کنند به کمک رسانه ها ابتدا افکار عمومی را آماده می کنند تا مردم امریکا خودشان این را از آنها بخواهند!
    مد و مه

  • بي نام
    ارسال شده 1 مارس 2013 در 11:27 ق.ظ

    به نظرم بریم سفارت کانادارم تسخیر کنیم بعد فیلمه اینو خودمون بسازیم

  • علی
    ارسال شده 1 مارس 2013 در 1:46 ب.ظ

    داستان اصلی، تسخیر سفارت آمریکا به صورت وحشیانه، که واقعیت داره!
    ………………….
    دوست عزیز
    در اینکه خشونت ماجرای تسخیر سفارت چقدر بوده باید آنها که از نزدیک شاهد بوده اند شهادت بدهند، اما قطع یقین میزان آن به اندازه یک دهم خشونتی که امریکا در جنگ ویتنام بکار گرفت نبوده!
    اما اجازه بدهید ماجرا را به این گونه نگاه نکنیم، شکی نیست که تسخیر سفارت یک کشور در عرف بین الملل کار پسندیده ای نیست، اما این اتفاق را باید درظرف زمانی خود دید… با تجربه تلخی که که دانشجویان از ماجرای کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ داشتند (این خیانت بزرگ در حق مردم ایران که داغش تا ابد بر دلمان خواهد ماندسفارت امریکا در آن نقش اصلی داشت) کم نبودند کسانی که می ترسیدند دوباره سفارت امریکا ماجرایی این چنین پیاده کند! از سوی دیگر ماجرای پناه دادن به شاه هم بود که خشم دانشجویان را بیشتر شعله ور کرد. حمله به سفارت امریکا درست یا غلط حاصل ذهنیتی بود که خود آنها برای مردم ایران شکل داده بودند…
    مد و مه

ارسال نظر

0.0/5