این مقاله را به اشتراک بگذارید
این هفته درمیان پرفروشهای کتاب، دو مجموعهشعر تازه از سیدعلی صالحی و یغما گلرویی، رمانی از دنبراون، گفتوگویی با داریوش مهرجویی و رمان ابوتراب خسروی را معرفی میکنیم.
باران برای تو میبارد
یغما گلرویی که ترانههای نابش را میشناسیم، حالا با یک مجموعهشعر تازه بازگشته و بازار کتابهای شعری را رونق داده است. محتوای شعرهای یغما خیلی نزدیک به دغدغههایی است که در ترانههایش دنبال کردهایم. عشق مضمون اصلی شعرهای این دفتر است. او به موضوعات تنهایی، گذر عمر، خاطرات و دنیای پر از مکافات نیز پرداخته و با تصویرگرایی خاصی که جزو شگرد و سبک ادبی اوست، آنها را به اتفاقات و شخصیتهای روز پیوند زده است. «باران برای تو میبارد» در ۲۴۶صفحه ازسوی انتشارات نگاه منتشر شده و در هفتههای اخیر جزو پرفروشهای شهرکتاب مرکزی بوده است.
مهرجویی؛ کارنامه چهلساله
درباره فیلمهای سالهای اخیر داریوش مهرجویی، بسیاری از سینماروهای امروز معتقدند که پس از «سنتوری» – و بهقول بعضیها پس از «میهمان مامان» – مهرجویی دیگر آن مهرجویی سابق نیست و فیلمهایش ازهم گسیخته شدهاند. اما او که کارش را از دهه ۵۰ شروع کرد و در دهههای ۶۰ و ۷۰ جزو کارگردانهای بزرگ سینمای ایران بود، تعدادی از ماندگارترین فیلمها را در تاریخ سینمای کشور برجا گذاشت. این کتاب شامل گفتوگوی مانی حقیقی با داریوش مهرجویی درباره کارنامه ۴۰ساله این فیلمساز است. مانی حقیقی خود کارگردان، فیلمنامهنویس و دانشآموخته فلسفه است و از این جهت قرابتهای زیادی با پیشینه و روش مهرجویی در فیلمسازی دارد. در این کتاب به ریشهیابی تفکر کارگردان فیلمهای هامون، بانو، میهمان مامان، پری و… پرداخته شده است. ویژگی مهم کتاب در این است که گفتوگوی انجامشده، نه بهقصد انتشار متوالی در جراید بلکه با انگیزه تهیه کتاب انجام شده و از این جهت، دارای پیوستگی و استحکام روایی است. کتاب را نشر مرکز در ۳۵۱ صفحه منتشر کرده است.
ملکان عذاب
پیشتر در همین روزنامه، مصاحبه و نقدهایی درباره رمان جدید ابوتراب خسروی منتشر شده است. «ملکان عذاب» که مدت زیادی برای کسب مجوز از وزارت ارشاد صبوری کرد، داستانی همسو با دغدغههای سابق ابوتراب خسروی دارد، با این تفاوت که اینبار روایت نویسنده به یک رمان کلاسیک نزدیک شده است. داستان کتاب، داستان صوفیان و خانقاه و خانههای سنتی است. نقد و واکاوی سنت، در رمانی که خوانش آن برای خواننده عادی کتاب نیز جذاب و گیراست، بهخوبی در اثر نشسته است. پرفروششدن این رمان ربطی به آشفتهبازار کتاب و فقدان رمان خوب فارسی در این روزها ندارد. با خواندن چند صفحه ابتدایی کتاب، چیرهدستی و سختکوشی ابوتراب خسروی در نوشتن رمان بر خواننده آشکار میشود و نوید خواندن یک اثر قدرتمند و خوشخوان را به او میدهد. «ملکان عذاب» را نشر ثالث در ۳۵۴ صفحه منتشر کرده است.
دوزخ
روی جلد این کتاب، نام نویسنده جلوتر از نام کتاب به چشمتان میخورد. دلیلش هم این است که او دنبراون، نویسنده رمانهای «کد داوینچی» و «نماد گمشده» است. کتابهای او موردتوجه هر ناشری در ایران است که میتواند به آسانی و بدون درنظرگرفتن خرید امتیاز اثر و حقوق مولف و غیرهذلک، اقدام به چاپ آنها کند و تنها باید نیمنگاهی به رقبا داشته باشد تا مبادا از سایه درآیند و در نشر آن سبقت بگیرند. «دوزخ» که بهتازگی با ترجمه مهرداد وثوقی در ۶۲۲صفحه ازسوی نشر افراز منتشر شده، با همان سبک و سیاقی که از دنبراون سراغ داریم، نوشته شده است. اطلاعات و اشراف نویسنده در مورد ادبیات کلاسیک و فرهنگ دوران گذشته، در این اثر نیز نمود قابلتوجهی دارد. او در این رمان با دستمایه قراردادن «کمدی الهی» دانته و الهام از بخش «دوزخ» آن، ماجرایی پرکشش را روایت کرده و خواننده را به دوران عهدباستان میبرد. بدونشک کتاب برای کسانی که روابط بینامتنی رمان را دریابند، جذابتر خواهد بود.
پنهانی چند شعر عاشقانه برای دو، سه نفر
در سالهای گذشته، کمتر پیش آمده که کتابهای سیدعلی صالحی درمیان آثار شعری پرفروش نباشد. مجموعه کامل اشعار او هنوز جزو پرفروشهاست و دفترهای جداگانه وی نیز به محض ورود به بازار، مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد. صالحی اینروزها هم با کتاب «پنهانی چند شعر عاشقانه برای دو سه نفر» مورد استقبال قرار گرفته است؛ کتابی حاوی اشعاری که مثل همه شعرهای صالحی از امید و زندگی میگوید، از سادگی و عاشقی و از دعوت به صلح و آرامش. شاعر در ابتدای کتاب، چند صفحه از خود و گذشتهاش نیز گفته است. او در این نوشتار زبان شاعرانه و خاطرهنگارانه دارد و بهقول خودش، داستانی نقل کرده از گذشته شاعر. این کتاب را انتشارات نگاه در ۱۸۲ صفحه منتشر کرده است.
یغما گلرویی که ترانههای نابش را میشناسیم، حالا با یک مجموعهشعر تازه بازگشته و بازار کتابهای شعری را رونق داده است. محتوای شعرهای یغما خیلی نزدیک به دغدغههایی است که در ترانههایش دنبال کردهایم. عشق مضمون اصلی شعرهای این دفتر است. او به موضوعات تنهایی، گذر عمر، خاطرات و دنیای پر از مکافات نیز پرداخته و با تصویرگرایی خاصی که جزو شگرد و سبک ادبی اوست، آنها را به اتفاقات و شخصیتهای روز پیوند زده است. «باران برای تو میبارد» در ۲۴۶صفحه ازسوی انتشارات نگاه منتشر شده و در هفتههای اخیر جزو پرفروشهای شهرکتاب مرکزی بوده است.
مهرجویی؛ کارنامه چهلساله
درباره فیلمهای سالهای اخیر داریوش مهرجویی، بسیاری از سینماروهای امروز معتقدند که پس از «سنتوری» – و بهقول بعضیها پس از «میهمان مامان» – مهرجویی دیگر آن مهرجویی سابق نیست و فیلمهایش ازهم گسیخته شدهاند. اما او که کارش را از دهه ۵۰ شروع کرد و در دهههای ۶۰ و ۷۰ جزو کارگردانهای بزرگ سینمای ایران بود، تعدادی از ماندگارترین فیلمها را در تاریخ سینمای کشور برجا گذاشت. این کتاب شامل گفتوگوی مانی حقیقی با داریوش مهرجویی درباره کارنامه ۴۰ساله این فیلمساز است. مانی حقیقی خود کارگردان، فیلمنامهنویس و دانشآموخته فلسفه است و از این جهت قرابتهای زیادی با پیشینه و روش مهرجویی در فیلمسازی دارد. در این کتاب به ریشهیابی تفکر کارگردان فیلمهای هامون، بانو، میهمان مامان، پری و… پرداخته شده است. ویژگی مهم کتاب در این است که گفتوگوی انجامشده، نه بهقصد انتشار متوالی در جراید بلکه با انگیزه تهیه کتاب انجام شده و از این جهت، دارای پیوستگی و استحکام روایی است. کتاب را نشر مرکز در ۳۵۱ صفحه منتشر کرده است.
ملکان عذاب
پیشتر در همین روزنامه، مصاحبه و نقدهایی درباره رمان جدید ابوتراب خسروی منتشر شده است. «ملکان عذاب» که مدت زیادی برای کسب مجوز از وزارت ارشاد صبوری کرد، داستانی همسو با دغدغههای سابق ابوتراب خسروی دارد، با این تفاوت که اینبار روایت نویسنده به یک رمان کلاسیک نزدیک شده است. داستان کتاب، داستان صوفیان و خانقاه و خانههای سنتی است. نقد و واکاوی سنت، در رمانی که خوانش آن برای خواننده عادی کتاب نیز جذاب و گیراست، بهخوبی در اثر نشسته است. پرفروششدن این رمان ربطی به آشفتهبازار کتاب و فقدان رمان خوب فارسی در این روزها ندارد. با خواندن چند صفحه ابتدایی کتاب، چیرهدستی و سختکوشی ابوتراب خسروی در نوشتن رمان بر خواننده آشکار میشود و نوید خواندن یک اثر قدرتمند و خوشخوان را به او میدهد. «ملکان عذاب» را نشر ثالث در ۳۵۴ صفحه منتشر کرده است.
دوزخ
روی جلد این کتاب، نام نویسنده جلوتر از نام کتاب به چشمتان میخورد. دلیلش هم این است که او دنبراون، نویسنده رمانهای «کد داوینچی» و «نماد گمشده» است. کتابهای او موردتوجه هر ناشری در ایران است که میتواند به آسانی و بدون درنظرگرفتن خرید امتیاز اثر و حقوق مولف و غیرهذلک، اقدام به چاپ آنها کند و تنها باید نیمنگاهی به رقبا داشته باشد تا مبادا از سایه درآیند و در نشر آن سبقت بگیرند. «دوزخ» که بهتازگی با ترجمه مهرداد وثوقی در ۶۲۲صفحه ازسوی نشر افراز منتشر شده، با همان سبک و سیاقی که از دنبراون سراغ داریم، نوشته شده است. اطلاعات و اشراف نویسنده در مورد ادبیات کلاسیک و فرهنگ دوران گذشته، در این اثر نیز نمود قابلتوجهی دارد. او در این رمان با دستمایه قراردادن «کمدی الهی» دانته و الهام از بخش «دوزخ» آن، ماجرایی پرکشش را روایت کرده و خواننده را به دوران عهدباستان میبرد. بدونشک کتاب برای کسانی که روابط بینامتنی رمان را دریابند، جذابتر خواهد بود.
پنهانی چند شعر عاشقانه برای دو، سه نفر
در سالهای گذشته، کمتر پیش آمده که کتابهای سیدعلی صالحی درمیان آثار شعری پرفروش نباشد. مجموعه کامل اشعار او هنوز جزو پرفروشهاست و دفترهای جداگانه وی نیز به محض ورود به بازار، مورد استقبال مخاطبان قرار میگیرد. صالحی اینروزها هم با کتاب «پنهانی چند شعر عاشقانه برای دو سه نفر» مورد استقبال قرار گرفته است؛ کتابی حاوی اشعاری که مثل همه شعرهای صالحی از امید و زندگی میگوید، از سادگی و عاشقی و از دعوت به صلح و آرامش. شاعر در ابتدای کتاب، چند صفحه از خود و گذشتهاش نیز گفته است. او در این نوشتار زبان شاعرانه و خاطرهنگارانه دارد و بهقول خودش، داستانی نقل کرده از گذشته شاعر. این کتاب را انتشارات نگاه در ۱۸۲ صفحه منتشر کرده است.
…………………………
نماد نسلی تاریخی
آینه بامداد
جواد مجابی. ناشر: بهنگار
«آینه بامداد» با عنوان فرعی «طنز و حماسه در آثار شاملو»، عنوان کتابی از جواد مجابی است که شامل مقالاتی درباره زندگی و آثار احمد شاملو است. مجابی که پیش از این، کتاب مفصلی با عنوان «شناختنامه شاملو» منتشر کرده بود، در «آینه بامداد» بیشتر روی دو عنصر طنز و حماسه در آثار شاملو تاکید داشته است. برخی از مقالههای این کتاب، از جمله «طنز در آثار شاملو»، «ژورنالیسم شاملو-ارتباط فرهنگی»، «تخیل آفرینشکار علیه خودسانسوری»، «حضور مداوم چهل سال زندگی شاعرانه» زمینه سخنرانیهای مجابی «به یاد و سپاس خاطره شاملو» در مجامع فرهنگی بوده است. همچنین دو گفتوگو در کتاب آمده که یکی از آنها، گفتوگوی چند نفر از نویسندگان با مجابی درباره زندگی ادبی شاملو است و دیگری، حاصل نشستی است با حضور چند نفر از شاعران معاصر.در متن تاریخ
بزرگ علوی
محمد بهارلو . ناشر: بهنگار
«بزرگ علوی» با عنوان فرعی «نویسنده سانتیمانتال یا روشناندیش»، عنوان کتابی از محمد بهارلو است که در واقع متن ویرایششده مقدمه کتاب «برگزیده آثار بزرگ علوی» است که در اوایل سال ۷۷ منتشر شده بود. «برگزیده آثار علوی» به دلایلی امکان چاپ مجدد را از دست میدهد و بهارلو اخیرا مقدمه آن را بهطور جداگانه در قالب این کتاب منتشر کرده است. بهارلو در این مقدمه، علاوه بر زندگینامه بزرگ علوی، به بررسی آثار او هم پرداخته است. در بخشی از کتاب درباره بزرگ علوی آمده است: «علوی، چنانکه غلامحسین ساعدی درباره او گفته است، جزو آن دسته از نویسندگانی است که همواره خود را در متن یک حادثه تاریخی میتواند مطرح کند و جدا از آن نه میتواند و نه میکند. اما خود او، بیآنکه خواسته باشد تظاهر به فروتنی کند، به صراحت گفته است که نه بدعتی گذاشته است و نه اصولا رسالتی داشته است. علوی خوشتر میداشت که او را قصهگو یا داستانسرا بشناسند و حتی انتظار نداشت که کسی به او لقب نویسنده بدهد…»گرتهای از رویا
برگ کاهی در تندباد
کاظم سادات اشکوری .ناشر: بهنگار
«برگ کاهی در تندباد» عنوان گفتوگویی بلند با کاظم سادات اشکوری است که در آن زندگی، آثار و خاطرات این شاعر معاصر مرور شده است. این گفتوگوی طولانی که توسط رضا قنبری صورت گرفته، در ۲۲ بخش تدوین شده و در آن برخی از وقایع مهم شعر معاصر از جمله شبهای شعر خوشه مورد بررسی قرار گرفتهاند. اشکوری در بخشی از صحبتهایش درباره این ۱۰ شب میگوید: آنچه مسلم است این است که فضای کشور، در آن روزها، به شدت سیاسی بود تا جایی که وقتی شاعری شعری میخواند، شنوندهها به مضمون شعر کمتر توجه داشتند که به واژههای به کار رفته در شعر.
شرق / مد و مه / شهریور ۱۳۹۲
«آینه بامداد» با عنوان فرعی «طنز و حماسه در آثار شاملو»، عنوان کتابی از جواد مجابی است که شامل مقالاتی درباره زندگی و آثار احمد شاملو است. مجابی که پیش از این، کتاب مفصلی با عنوان «شناختنامه شاملو» منتشر کرده بود، در «آینه بامداد» بیشتر روی دو عنصر طنز و حماسه در آثار شاملو تاکید داشته است. برخی از مقالههای این کتاب، از جمله «طنز در آثار شاملو»، «ژورنالیسم شاملو-ارتباط فرهنگی»، «تخیل آفرینشکار علیه خودسانسوری»، «حضور مداوم چهل سال زندگی شاعرانه» زمینه سخنرانیهای مجابی «به یاد و سپاس خاطره شاملو» در مجامع فرهنگی بوده است. همچنین دو گفتوگو در کتاب آمده که یکی از آنها، گفتوگوی چند نفر از نویسندگان با مجابی درباره زندگی ادبی شاملو است و دیگری، حاصل نشستی است با حضور چند نفر از شاعران معاصر.در متن تاریخ
بزرگ علوی
محمد بهارلو . ناشر: بهنگار
«بزرگ علوی» با عنوان فرعی «نویسنده سانتیمانتال یا روشناندیش»، عنوان کتابی از محمد بهارلو است که در واقع متن ویرایششده مقدمه کتاب «برگزیده آثار بزرگ علوی» است که در اوایل سال ۷۷ منتشر شده بود. «برگزیده آثار علوی» به دلایلی امکان چاپ مجدد را از دست میدهد و بهارلو اخیرا مقدمه آن را بهطور جداگانه در قالب این کتاب منتشر کرده است. بهارلو در این مقدمه، علاوه بر زندگینامه بزرگ علوی، به بررسی آثار او هم پرداخته است. در بخشی از کتاب درباره بزرگ علوی آمده است: «علوی، چنانکه غلامحسین ساعدی درباره او گفته است، جزو آن دسته از نویسندگانی است که همواره خود را در متن یک حادثه تاریخی میتواند مطرح کند و جدا از آن نه میتواند و نه میکند. اما خود او، بیآنکه خواسته باشد تظاهر به فروتنی کند، به صراحت گفته است که نه بدعتی گذاشته است و نه اصولا رسالتی داشته است. علوی خوشتر میداشت که او را قصهگو یا داستانسرا بشناسند و حتی انتظار نداشت که کسی به او لقب نویسنده بدهد…»گرتهای از رویا
برگ کاهی در تندباد
کاظم سادات اشکوری .ناشر: بهنگار
«برگ کاهی در تندباد» عنوان گفتوگویی بلند با کاظم سادات اشکوری است که در آن زندگی، آثار و خاطرات این شاعر معاصر مرور شده است. این گفتوگوی طولانی که توسط رضا قنبری صورت گرفته، در ۲۲ بخش تدوین شده و در آن برخی از وقایع مهم شعر معاصر از جمله شبهای شعر خوشه مورد بررسی قرار گرفتهاند. اشکوری در بخشی از صحبتهایش درباره این ۱۰ شب میگوید: آنچه مسلم است این است که فضای کشور، در آن روزها، به شدت سیاسی بود تا جایی که وقتی شاعری شعری میخواند، شنوندهها به مضمون شعر کمتر توجه داشتند که به واژههای به کار رفته در شعر.
شرق / مد و مه / شهریور ۱۳۹۲