این مقاله را به اشتراک بگذارید
«آنچه سینما هست» عنوان کتابی است از دادلی اندرو که به تازگی منتشر شده است. این کتاب که اولینبار در سال٢٠١٠ منتشر شد، طرح مجدد و بهروزشده پروژه آندره بازن، نظریهپرداز مشهور فرانسوی، درباره سینما است. دادلی اندرو از جمله نظریهپردازان و پژوهشگران مطرح سینما و مدرس دانشگاه ییل است که تاکنون پژوهشهای زیادی درباره آندره بازن، سینمای فرانسه و نظریه فیلم دارد. اندرو در این کتاب کوشیده از پی تحولات برآمده از رسانههای نو و تصویرپردازی دیجیتال، بار دیگر به پرسش از امکانات و معنای سینما در هزاره جدید بپردازد. اندرو در این کتاب «تلاش دارد نظریه رئالیستی بازن را از دام تنگنظریها و ذاتگرایی منسوب به آن نجات دهد و روایتی انعطافپذیر از آن ارایه دهد که قابلیت همسخنی با تحولات جدید سینما را دارد، اما درعینحال امکان موضعگیری در قبال رویکردهایی را به ما میبخشد که، همسو با تحولات اخیر، گاه پیوند سینما و امر واقعی را از اساس نادیده میگیرند و آن را در تصویرپردازی دستکاری شده و نوعی انیمیشن واقعنما تحلیل میبرند.» اندرو مباحث کتاب را نه در شکلی انتزاعی بلکه به واسطه فیلمهای مهم تاریخ سینما و بهخصوص سینمای فرانسه پیش میبرد و در این بین به نقدهای شکلگرفته درباره این فیلمها از جمله مباحث دورههای مختلف نشریه کایهدوسینما توجه داشته است. البته کتاب نقطه محوری خود را بر دو فیلم قرار داده و رابطهای معنادار میان آنها قایل شده؛ یکی فیلم «چهارصد ضربه» فرانسوا تروفو و دیگری «سرگذشت شگفتانگیز املی پولن» از ژان پیر ژونه. کتاب بعد از پیشدرآمدی درباره «هدف نظریه فیلم»، در چهارفصل بهترتیب به این موضوعات پرداخته: «دوربین در جستوجو در جهان»، «کشف فرم به وسیله تدوینگر»، «پروژکتور به مثابه چراغ راهنمای تماشاگر» و «تطور موضوعات سینما». «آنچه سینما هست» از دل سمینارهایی شکل گرفته که اندرو در دوره دکترای مطالعات سینمایی دانشگاه ییل برگزار کرد و البته به گفته خود اندرو، تورنتو موطن دوم این کتاب است؛ چرا که هسته کتاب در سال٢٠٠۴ در مرکز علوم انسانی دانشگاه تورنتو شکل گرفت و در سال٢٠٠٩ در دانشگاه یورک به پایان خود رسید. «بار نخوتآمیزی که در این مانیفست وجود دارد چیزی در حدود همین عنوان است، باری که دوست داشتم آن را با انبوهی از مثالها بر دوش بگیرم. هرچه نباشد، جستوجوی خود بازن در قالب ٢۶٠٠مقاله ظاهر شد که حجم انبوهی از فیلمها از هر نوع و هر شکل را به تمامی معانی کلمه مرور میکردند. اما این کتاب رسالت دیگری را دنبال میکند.»