این مقاله را به اشتراک بگذارید
یک تامل/
پاره آجرهایی که بر سر اپرای سعدی فرود می آید
صحبت ها بر سر اجرای بهروز غریبپور چند روزی است که نقل محافل شده است. مستندات هم ارائه شده، مبنی بر عدم حضور تک خوان زن روی صحنه اپرای عروسکی «سعدی». رایزنی های لازم با بنیاد سعدی شناسی در شیراز انجام شد. گفتند سوءتفاهم ها در حال برطرف شدن است. اما…
به گزارش مد و مه، به نقل از پارسینه، شایعاتی پخش شد. خبرها که تمام آنها کذب محض بود، پیچید تا دامن یک عروسک را گرفت. سایت های خبری دامن زندند. تهدیدها آمد و شد خود را آغاز کردند و ماجرای علی مطهری را پیش کشیدند. نگرانی ها دو چندان شد. گروه تئاتر «آران» در گذشته هم تجربه اجرای اپرای عروسکی «حافظ را داشته است. به همین شیوه و از همین راه ها. اما چه مشکلی پیش آمده که می گویند: یک کلام، ختم کلام! به عروسک ها حمله می کنیم.
نگران تامین امنیت خانم ها هستم
می گویند هفته گرامیداشت مقام زن. اما چرا باید در این هفته کارگردان اپرای عاشورا، نگران تامین سلامت اعضای خانم در گروه باشد؟ می گویند جریان های خاص. اما این جریان های خاص در کجای قضیه جای دارند؟ کمی باید عقب تر برویم تا شاهد گوجه فرنگی ها و پاره آجرهای پرتاب شده به سوی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن هم در شهر شعر و طرب باشیم. همان شهری که به میهمان نوازی شهره آفاق است و البته مهد پرورش شعرای معروفی مثل حافظ و سعدی است. دلواپسی شرایطی دارد.
دلواپسی از نوع عروسک
مجالی برای گفتن اینکه دلواپس چه هستند و چه می خواهند بکنند نیست. اما همین بس که جلوی اجرای اپرای عروسکی «سعدی» – تاکید می شود: سعدی- در شهر خودش گرفته شده است. باز هم کمی عقب تر برگردیم. تک خوانی زن در این نمایش. بهروز غریب پور، کارگردان این اپرای عروسکی تمام امیدش این بود که روز اول اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز تولد شاعر بلندآوازه ایرانی- باز هم تاکید می شود: بلند آوازه. معنا می کنیم: شاعری که شهرت جهانی دارد- در شیراز، به روی صحنه ببرد. اما…
تهدیدها و فشارها تمامی ندارد
اما خبرها حکایت از تهدیدها و فشارها دارد. جریان های خاص که معلوم نیست وابسته به کجا هستند، مانع برگزاری این اپرای عروسکی خواهند شد. البته راه دوری نرویم. اجرای این اپرای عروسکی حتی در تهران نیز منتفی شده و ششمین اپرای عروسکی گروه تئاتر «آران» فعلا به صحنه ای – یا شاید هیچ صحنه ای در ایران- نخواهد رفت. البته مذاکرات لازم برای برطرف شدن مشکل این اپرای «عروسکی» از جانب بهروز غریب پور در جریان است. فیلم را هم برای بازبینی مسئولان استان برده اند. امید این می رود که شائبه تک خوانی روی صحنه برطرف شود.
لرزه ای بر تن کارگردان
اما این تنها امیدی بیش نیست. خبرها حکایت از این دارد که با اجرای اپرای عروسکی «سعدی» در شیراز مخالفت شده است. جالب است که در شهر شعر و هنر، لرزه بر تن کارگردان می افتد و بیم امنیت جانی و روانی گروه را با خود یدک می کشد. آیا این کار در صورت –حتی- موافقت مسئولان، با آرامش روی صحنه خواهد رفت؟ آیا بلیت ها کنسل ها نخواهد شد؟ آیا عروسکی از روی صحنه پایین کشیده نخواهد شد؟ آیا غریب پور در هجمه ای از گوجه فرنگی و لنگه کفش گرفتار نمی شود؟ آیا…؟ آیا… ؟ و در نهایت… آیا…؟
انسان ضد جنگ
غریب پور گفته است اگر شورای تامین استان امنیت و سلامت هنرمندان را برعهده نگیرد، ناچار هستیم سفر به شیراز را لغو کنیم. او تاکید کرده است که می خواهد با اجرای اپرای «سعدی» مشی انسان مدبر و ضد جنگ را به مردم نشان دهد. اما در این میانه گویا باید خودش شاهد جنگی باشد برای شاعری از شیراز در دل شیراز.
همدلی و همزبانی از نوع شیراز
جالب است که بدانید این نمایش در چهار دولت روی صحنه رفته و لغو سفر گروه به دلیل حاشیهسازیهای کذب عدهای، قطعا دستاوردی منفی برای دولت تدبیر و امید آن هم در سالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه ای آن را به نام همدلی و همزبانی نامگذاری کرده اند به دنبال خواهد داشت.
مهری بر پیشانی
فشارهای نهادهای خارج از دولت تن و بدن این گروه را به لرزه انداخته است. این اجرا تنها توسط عروسکی خلق شده توسط گروه تئاتر «آران» است. و حالا مهری بر پیشانی اش خورده است به نام «توقیف». لازم به گفتن این مطلب است که اپراهای عروسکی پیشین این گروه با بعضی ویژگی های مشابه مثل پخش موسیقی پلی بک و خواندن عروسک ها روی صحنه دولت های هشتم و نهم و دهم روی صحنه رفته است و هیچ مشکلی هم در مقابلش وجود نداشته است. و حالا…
زادگاه اتفاقات پاره آجری
گویا قرار است شهر شیراز مهد اتفاقات مهم و تلخ خواهد بود. همان شهری که در بدو ورودش عطر گل بهار نارنج مشامت را پر می کند. همان شهری که مردم صف می کشند برای رفتن بر سر مقبره حافظ و سعدی اش. تکرار می کنم: سعدی اش. حالا ضرب ها و شتم ها و رفت ها و آمدها، حکایات تلخی را برای عروسکی رقم می زند. از جنس شعر برای شهر شاعران.
غزاله پورخاکی
1 Comment
خبرنگار
حساسیت اصلی روی شخص سحر محمدی و نه اپرای سعدی است . این خواننده زن متهم به همکاری با شبکه های ماهواره ای من و تو و بی بی سی فارسی و فعالان گروه های مخالف نظام همچون پیروان فرقه بهایی و مخالفین حجاب اجباری در ایران همچون مسیح علی نژاد شده
مضافا آن که کنسرت تک خوانی اخیر او ابتدا در تونس و سپس در لندن و آن هم مصادف با شب شهادت دختر پیامبر اسلام و در ادامه کشف حجاب گروه ماه بانو ممنوعیت های جدیدی را برای این خواننده در پی داشته است
http://www.ukneshin.com/1857/%DA%A9%D9%86%D8%B3%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AA%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D9%84%D9%86%D8%AF%D9%86.html
نوای بهار – ویژه نوروز
گروه ماه بانو به سرپرستی و اهنگسازی مجید درخشانی و اواز سحر محمدی
برنامه لندن مقارن روز جهانی زن برگزار شد و جزو برنامه های سالیانه نوا تحت عنوان طنین سکوت برای حمایت و قدر دانی از خوانندگان زن ایران بود
نام سحر محمدی نخست در اجرا با علی قمصری و همنوازان حصار مطرح شد و بعد با تکخوانی در فیلمهای گروه ماه بانو کارش به پلیس امنیت و دادسرا کشید