این مقاله را به اشتراک بگذارید
مدح و مرثیهای برهنر روحوضی و سیاهبازی
رضا صدیق
سهشنبه عصر، مینی سریال داوود میرباقری رونمایی شد. «دندون طلا» آخرین سریالی است که میرباقری پس از تجربه «شاهگوش» در شبکه خانگی تولید کرده و به نظر میرسد که قید کار کردن با تلویزیون را فعلا زده است. «دندون طلا» بر اساس نمایشنامهای است که در سال ٧٨ میرباقری آن را ١٢٠ شب روی صحنه تئاتر برد و حالا در ٩قسمت این داستان را در قالب مینی سریال ساخته و پرداخته کرده است. تمام اشعار نمایش و مینی سریال «دندون طلا» که بر اساس تم سیاه بازی و نمایش روحوضی سروده و جمعآوری شده نوشته و تحقیق هنگامه مفید و با آهنگسازی فردینخلعتبری است که گویا حالا به دلیل تصویری شدن این نمایش بسط پیدا کرده است. با توجه به روایت این نمایشنامه و ساختار سریال که بر اساس سیاه بازی و تئاتر روحوضی است، میتوان گفت که دندونطلا نخستین مینی سریال موزیکال در عرصه شبکه خانگی و حتی سریالسازی به زبان فارسی است. مینی سریالی که بر اساس کهن الگوهای سیاه بازی و اشعار و ملودیهای این نمایش بنا شده و به نحوی ارایهدهنده یک نوع از نمایش موزیکال ایرانی است. عصر سهشنبه در ساختمان لوکسی در خیابان فرشته، مردان قرمز پوشی با صورتهای سیاه شده و در حال اجرای سیاه بازی بین مدعوینی بودند که برای رونمایی از «دندون طلا» گرد آمده بودند. پیش از شروع رسمی مراسم، در طبقه سوم برج محل مراسم نشست خبریای برگزار شد و داوود میرباقری، مهران برومند تهیهکننده، مهدی فخیمزاده، حمید آذرنگ، ستاره اسکندری و حامد بهداد بازیگران این مینی سریال به سوالات خبرنگاران و روزنامهنگاران مدعو پاسخ گفتند. در نشست پرسش و پاسخ «دندون طلا» ابتدا داوود میرباقری درباره علت دور شدن از همکاری با تلویزیون توضیح داد و گفت: «همیشه آرزو دارم که در صداوسیما سریال سلمان فارسی را بسازم زیرا این سریال برای من تبدیل به یک باور شده اما متاسفانه امروز تلویزیون مشکلاتی دارد که باعث شده نتوانم سلمان فارسی را بسازم. یکی از اصلیترین مشکلات؛ مسائل مالی است». میرباقری محل جبران این خلأ را شبکه خانگی دانست و به تجربه ساخت «شاهگوش» اشاره کرد که سبب شده است او به مدیوم شبکه خانگی جدیتر از پیش نگاه کند و گفت: «شبکه نمایش خانگی جاذبههایی دارد و جاذبههای آن به مراتب کمتر از مشکلاتش است. یکی از این جاذبهها این است که کاملا مشخص میشود اثر تولید شده چه میزان مورد استقبال مردم قرار گرفته لذا اگر کار باکیفیتی تولید شود؛ مردم از آن حمایت میکنند». کارگردان سریالهای مهمی چون امام علی(ع) و مختارنامه در صدا و سیما به کارکرد شبکه خانگی نیز اشاره کرد که به نسبت صداو سیما این عرصه به سلایق متفاوت مخاطبان دقت بیشتری دارد و شبکه خانگی میتواند رقیب مناسبی برای شبکههای ماهوارهای از یکسو و از سوی دیگر نیز تولیدات تک سلیقهای صدا و سیما شود. علی برومند، تهیهکننده این سریال نیز در این نشست به توضیح درباره تعداد قسمتهای «دندون طلا» پرداخت و به این نکته اشاره کرد که تا به حال ٩قسمت از این سریال تدوین شده و قرار است یک قسمت دیگر نیز از پشت صحنه ساخت این سریال بهصورت مجزا منتشر شود. تهیهکننده «دندون طلا» با اعلام زمان پخش نخستین قسمت این سریال در تاریخ ١٢ مرداد گفت که قرار است این مینی سریال هر ١٠روز یکبار در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. از سوی دیگر اما این تهیهکننده به آفتهایی که گریبانگیر شبکه خانگی است و این عرصه را دچار مشکل کرده اشاره کرد و گفت: «اگر سیستم توزیع و شکل عرضه در این شبکه اصلاح شود پتانسیل ارایه آثار سینمایی و سریال در این شبکه ١٠ برابر سینماست» او در ادامه به تحقیقی که درباره «شاهگوش» صورت گرفته بوده اشاره کرد و گفت: «قسمت اول این سریال توسط ١٧ میلیون نفر دیده شده و تیراژی نزدیک به دو و نیم میلیون نسخه توسط مردم خریداری شده است. بنابراین اگر این تیراژ کاملا از طریق مجاری مشخص و نسخه غیرقاچاق به دست مردم برسد، بازگشت سرمایه خوبی از لحاظ اقتصادی برای سازندگان به دنبال خواهد داشت». در جلسه پرسش و پاسخ ادامه این نشست، مهدی فخیمزاده که در مینی سریال «دندون طلا» بازیگر یکی از نقشهای اصلی است درباره این سریال صحبت کرد. فخیمزاده با تاکید بر همکاریاش با میرباقری گفت با خودش قرار گذاشته بود که از بعد فیلمسازی جدیاش جلوی دوربین هیچ کارگردان دیگری نرود اما وقتی میرباقری برای مختار و نقش عمرسعد او را دعوت کرد نتوانست نه بگوید و بعد از همکاری نیز میرباقری را یکی از حرفهایترینهای عرصه سینما و نمایش و نویسندگی دیده است. او همکاریاش با میرباقری در «دندون طلا» را نیز در ادامه همین موضوع دانست و از این همکاری ابراز رضایت کرد. فخیمزاده در ادامه به سینمای ایران اشاره کرد و معضل اساسی سینمای امروز را مشخص نبودن شرایط تولید نمایش دانست و گفت: «یعنی اینکه یک فیلم امروز ساخته میشود اما زمان نمایش آن مشخص نیست به همین دلیل ما باید به سمت شکلهای دیگر ارایه آثار سینمایی حرکت کنیم». ستاره اسکندری، حمید آذرنگ و حامد بهداد دیگر بازیگران «دندون طلا» نیز در این نشست درباره نقشهایشان صحبت کردند. اسکندری که در نمایش تئاتری «دندون طلا» نقش نیر را بازی کرده و امروز نیز در این مینی سریال همین نقش را ایفا میکند از اعتماد دوباره میرباقری برای ایفای این نقش از او تشکر کرد. اسکندری این اتفاق را اینگونه توصیف کرد: «خوشحالم از این اتفاق که نقش نیر که پیش از این روی صحنه زندگی کرده بودم، حالا جلوی دوربین به ثبت رسیده است». آذرنگ نیز نقشش را در «دندون طلا» سخت و مهم توصیف کرد و از وحشتش برای ایفای نقش یک سیاه باز گفت. حامد بهداد نیز که دیرتر از همه به این نشست رسید و ابتدای ورود مدام به میرباقری و فخیمزاده سلام و عرض ارادت اعلام میکرد درباره «دندون طلا» گفت: «سریال دندون طلا مدح و مرثیهای است بر هنر روحوضی و سیاهبازی که بعد از انقلاب رو به فراموشی رفته است و به نظر میرسد قرار است آن را به موزه بسپارند.» از حواشیای که در نشست پرسش و پاسخ «دندون طلا» پیش آمد سوال خبرنگاران از داوود میرباقری و مهدی فخیمزاده(که هردو از کارگردانان مهم در ساخت سریالهای مذهبی بوده و هستند) درباره موضوع پیش آمده برای «رستاخیز» بود که در فرصت مناسبی که به این فیلم میپردازیم به آن اشاره خواهد شد. پس از این نشست در سالن سینمای برج لوکس انتخاب شده در فرشته مراسم رونمایی با حضور چهرههای سینمایی و تئاتر برگزار شد و سکانسهایی از مینی سریال «دندون طلا» به نمایش درآمد.
اعتماد