این مقاله را به اشتراک بگذارید
اظهارات چند سینماگر در باره جشنواره سی و چهارم فیلم فجر
هاتف علیمردانی، کارگردان سینما درخصوص کیفیت جشنواره فجر امسال با توجه به فیلمهای تولیدی سال میگوید: «نخستین مسأله مهم دبیری محمد حیدری و روش بسیار خوب و قانونگرایی وی بوده که از همان آغاز شروع شده و رابطه تنگاتنگش را از طریق سایتها و مطبوعات با فیلمسازان برقرار کرده است و نوید جشنوارهای پرشور و پویا را میداد.» سعید سیدزاده، تهیهکننده سینما معتقد است سینمای ما نیازمند آثاری است که به کودکان و نوجوانان ما بگوید برای حفظ امنیت این آب و خاک چه خونهایی روی زمین ریخته شده است. در این حوزه ممکن است کارهای ضعیفی نیز وجود داشته باشد، اما باید از این دست آثار حمایت لازم را به عمل آورد. برای نمونه به سریال «کیمیا» اشاره میکنم که این روزها با انتقادات بسیاری مواجه شده است، البته بسیاری از این نقدها نیز در جای خود صحیح بوده، اما این نقدها در بسیاری از مواقع شکل تخریبی به خود گرفته است.
او میافزاید: «متاسفانه امروزه در حوزه سینما، تخریب جایگزین نقد شده است. این آسیب به شدت آزاردهنده است و برای سینمای ما سمی مهلک محسوب میشود که باید آن را جدی گرفت و برای رفع آن نیز راهحل مناسبی اندیشید. با توجه به این توضیح میخواهم بگویم که فیلمهای انقلابی و ارزشی معمولاً با نقد حرفهای مواجه نمیشوند، بلکه برخی عقدهگشاییها نسبت به آن رخ میدهد.»
مهدی گلستانه، کارگردان فیلم سینمایی «نقطه کور» با اشاره به اینکه جشنواره فجر تنها محملی است که فیلم در آن به صورت حرفهای و فارغ از هرگونه رقابت و داوری دیده میشود، خاطرنشان کرد: «میتوانیم جشنواره فجر را نمایشگاهی برای ارایه آثار سینمای ایران بدانیم و من صددرصد با این زمینه هیچ کارگردان و هیچ تهیهکنندهای بدش نمیآید که اثرش در مناسبتهای مختلف دیده شود، موافقم.» این کارگردان جوان سینمای ایران، ضمن ابراز خرسندی از اینکه برخیها با ارایه نقاط ضعف، مستقیما به سراغ تولیدکننده اثر میروند و این نقاط را با تولیدکننده در میان میگذارند، افزود: «من خودم به شخصه از کلیه دوستان و کسانی که نقاط ضعف فیلمم را به من گوشزد کنند، بیشتر خوشحال میشوم تا کسانی که بخواهند تعریف و تمجید الکی کنند و این تنها اتفاقی است که در طول جشنواره میافتد.» او استفاده از ابزار روز تکنولوژی و دسترسی ساده مخاطبان حوزه هنر به محتوای هنری را یکی از مهمترین ویژگیهای دوره معاصر دانسته و در ادامه، ضمن تأکید بر نقش حساس و خطیر رسانهها در ایجاد زمینه ذهنی مخاطب برای گرایش به آثار هنری اظهار داشت: با توجه به اینکه این روزها دیگر فاصله دسترسی مخاطبمان به اطلاعات کمتر از نیم متر است، یعنی هر کسی فقط کافی است که در تلفن همراهش یک جستوجوی کوچک انجام دهد، اتوماتیک در مورد هر مطلبی که بخواهد هزاران لینک را مشاهده میکند.او در ادامه این گفتوگو، با اشاره به اینکه همواره مایل بوده است که نقاط ضعف آثار خود را از طریق رسانهها به رصد بنشیند، خاطرنشان کرد: «من خودم به شخصه از کلیه دوستان خبرنگار و خبرگزاریها خواهشم این بوده است که نقاط ضعف فیلم من را به خودم بگویید بهتر از این است که تعریف و تمجید الکی کنید.» این کارگردان سینمای ایران، استفاده از ظرفیت جشنواره برای نمایش آثار سینمایی را یکی از مهمترین نقاط قوت بارز این جشنواره دانسته و گفته: نقطه قوت جشنواره فیلم فجر در این سی و سه دوره گذشته این بوده است که فیلمها بدون اینکه با اتفاقات عجیب و غریب ریالی بخواهند هزینه کنند برای فیلمها تبلیغ شده است. گلستانه ادامه داد: «میتوان گفت بهترین مثالی است که زده شده است مثال نمایشگاه است و این نقطه قوت جشنواره است.» او همچنین اظهار امیدواری کرد جشنواره همراه با نظم تداوم پیدا کند.
شهروند