این مقاله را به اشتراک بگذارید
خالق رمان «افعی کشی»:
وقتی نیاز بود ادبیات از ۱۵ خرداد بگوید، برایش شازده احتجاب نوشتند!
مهدی کرد فیروزجایی میگوید: زمانی که جامعه ما نیاز داشت تا ادبیات برایش از پانزده خرداد بگوید برایشان «شازده احتجاب» نوشتند.
«افعی کشی» تازهترین رمان مهدی کرد فیروزجایی، طلبه داستان نویسی است که توسط انتشارات کتابستان معرفت روانه بازار شده است؛ داستانی درباره تاثیرگذاری شبکههای ماهوارهای و نیز باورهای خرافی بر ساختار خانواده ایرانی.
به گزارش مد و مه این نویسنده که پیش از این رمان «بهم رسیدن در میانسی» از وی منتشر شده است در گفتگو با مهردرباره رمان تازهاش گفت: کشور ما در حال حاضر از منظر استفاده از برنامههای تلویزیونی ماهواره در نقطه اوج قرار دارد، یعنی در هیچ دورهای مانند امروز این مساله رایج نبوده است. در این موقعیت و استفاده از تعبیر غلط «عصر ماهواره» که منجر به این شده که گفته شود کسی که از ماهواره استفاده نمیکند، متهم است و نیز رایج شدن عجیب باورهای خرافی که از قضا به کمک ماهواره نیز تشدید میشود باید از زبان ادبیات برای بیان این رویداد و تاثیر آن استفاده کرد. جالب این است که مردم ما با شعار گرایش پیدا کردن به روشنفکری، به سراغ بهرهمندی از ماهواره دعوت میشوند و از آن نیز تاثیر میپذیرند اما در عمل به اندازه گرایششان به ماهواره از دین حقیقی دور میشوند.
وی ادامه داد: متاسفانه بلایی بر سر نویسندگی امروز کشور ما آمده که بر مبنای آن موضوعات مبتلا به روزگار مورد توجه قرار نمیگیرد.زمانی که جامعه ما نیاز داشت تا ادبیات برایش از پانزده خرداد بگوید برایشان شازده احتجاب نوشتند. زمانی که نیاز داشت از انقلاب و دفاع مقدس بگوید نیز این اتفاق رخ نداد و آثار دیگری خلق شد. ادبیات ما عادت کرده که رویاهایی را در سر بپروراند که گاهی ارتباطی با نیاز جامعه ندارد.
کرد فیروزجایی افزود: به باور من قشر مومن و گروههایی که دغدغه آشنایی و معرفی آسیبهای اجتماعی موضوعاتی مانند رواج خرافه پرستی و یا برنامههای ماهوارهای را دارند بر اثر یک غفلت از تربیت داستاننویسانی که بتوانند این دغدغهها را شناسایی و بر اساس آن به تولید محتوای داستان بپردازد، غفلت کردهاند. ما یادمان رفت که مثلا باید برای روایت از ۱۵خرداد داستان نویسی را تربیت کنیم که بتواند برای آن و با الهام از آن، داستان بلند بنویسد و متاسفانه این مساله رایج شده است و باقی مانده است.
برگزیده جشنواره داستان انقلاب در ادامه درباره رمان «افعی کشی» نیز گفت: من برای نوشتن این داستان بلند سعی کردم با بهرهگیری از عناصر داستانی از شعار دور شوم. البته اینکه بگوییم در داستان نباید شعار داد و در عین حال خودمان مسلط بر تکنیک نباشیم، خود تنها یک شعار است. نویسنده اگر بر تکنیک روایت و فن بیان و ارتباط با مخاطب مسلط باشد، مقولهای که میخواهد دربارهاش صحبت کند را بداند و کارکردش را بشناسد، میتواند محتوای مد نظرش را با داستان منتقل کند. من در افعی کشی سعی کردم در قدم اول حدالمقدور داستان نویس باشم. البته داستان هیچگاه به صورت مطلق کامل نیست اما من سعی کردم به شاخصهای کامل بودن نزدیک شوم.
کرد فیروزجایی افزود: در نوشتن اشاره مستقیم به مخاطب و پند دادن به او درباره موضوعی همواره منجر به پس کشیدن مخاطب میشود اما وقتی فرد خاص را مخاطب خود قرار ندهی و و تنها ماجرایی را تعریف و نشان دهی که آن ماجرا خیال نیست، او رفته رفته به سوی پذیرش روایت شما حرکت میکند و از آن تاثیر میپذیرد. بر این اساس به باور من تکنیک اصلی در نویسندگی، نشان دادن یک موقعیت است و نه گفتن درباره آن که منجر به پس زدگی میشود. به عبارت دیگر وقتی جنبههای زیباشناسانه و یا منفی پدیدهای را بدون خطاب مستقیم، تنها نشان دهیم در کنار تاثیرگذاری بیشتر زمینه خوانده شدن و تامل در آن را نیز مهیا میکنیم. این تلاشی است که سعی کردم در «افعی کشی» رخ دهد.
یادآوری میشود رمان افعی کشی با قیمت ۱۱ هزار تومان از سوی موسسه نشر کتابستان معرفت منتشر شده است.