این مقاله را به اشتراک بگذارید
همهی آنچه مهران مدیری در برمامه هفت گفت
مهران مدیری در عین حال که خبر از ساخت فیلم سینماییاش میدهد،گفت: «دلیل فیلم سینمایی نساختن در این سالها، ترس از ساخت فیلم سینمایی کمدی نبود. ترس از ساخت فیلم سینمایی بود. با وجود اینکه این تجربه کم نیست، اما برای سینما کم است. و دوست داشتم وقتی به سینما میآیم خیلی حرفهای باشد.»
شامگاه ۱ مردادماه برنامه سینمایی هفت، با حضور مهران مدیری به روی آنتن زنده شبکه سه سیما رفت، برنامهای که در آن مهران مدیری خبر از ساخت اولین فیلم سینماییاش داد و اعلام کرد که از برنامهسازی تلویزیون خداحافظی کرده است.
از ساخت نخستین فیلم سینمایی تا خداحافظی از تلویزیون!
بهروز افخمی مجری و سردبیر برنامه در بخش ابتدایی «هفت» که نیم ساعت زودتر پخش می شد، میزبان مهران مدیری، بازیگر و کارگردان فیلمهای کمدی بود. مدیری در این گفتگو با اعلام خبر ساخت نخستین فیلم سینمایی خود در آیندهای نزدیک گفت: تا دو ماه دیگر فیلم سینمایی خود را میسازم. دو فیلمنامه دارم. یکی کمدی و دیگری تلخ و عجیب. در این سالها به دلیل آنکه مدام درگیر تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی بودم، نشد.
وی ادامه داد: دلیل فیلم سینمایی نساختن در این سالها، ترس از ساخت فیلم سینمایی کمدی نبود. ترس از ساخت فیلم سینمایی بود. با وجود اینکه این تجربه کم نیست، اما برای سینما کم است. و دوست داشتم وقتی به سینما میآیم خیلی حرفهای باشد.
۱ بازیگر اصلی و ۶۰۰ سیاهی لشکر
مدیری نام فیلم تازه خود را «ساعت ۵ عصر» عنوان کرد و گفت: یک فیلم کمدی است. فیلم سخت، خیابانی، بسیار شلوغ و پرجمعیتی است. ممکن است در هر سکانسی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر حضور داشته باشند. اما فیلم تنها یک بازیگر اصلی دارد و باقی مردم اند.
این کارگردان ادامه داد: «ساعت ۵ عصر» از ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر یک فرد را در تهران روایت میکند که آن روز آخرین فرصت آن فرد است که باید کاری را انجام دهد. فیلم مثل گلوله برفی است که هرچه جلوتر میرود بزرگتر میشود و ریتم مدام تندتر میشود و دیوانهوار بودن ماجرا بزرگتر و موضوع عظیمتر میشود. فیلم موضوعی به شدت اجتماعی دارد که هر روز با آن مواجهایم اما بدان توجهی نمیکنیم.
مدیری ادامه داد: طرح فیلمنامه «ساعت ۵ عصر» از خودم است اما من با خشایار الوند در حال نگارش آن هستیم. اما فیلمنامه دومم که تلخ است به تنهایی کار خودم است. علاقه خودم به نگارش متنهای تلخ و جدی است.
خداحافظی با برنامه سازی در تلویزیون
مدیری با اعلام خداحافظی خود از برنامهسازی در تلویزیون، افزود: من بعد از برنامه «دورهمی» دیگر کاری برای شبکه نمایش خانگی و تلویزیون نخواهم ساخت و به تولید سالی یک فیلم سینمایی کفایت میکنم. من از ۳۶۵ روز سال ۳۶۰ روز سال را کار کردهام و فکر میکنم دیگر باید استراحت کنم.
می خواهم حرفهای تندتر و بزرگتری بزنم
این کارگردان خاطرنشان کرد: من تصمیم دارم در ادامه مسیر فیلمسازی خود حرفهای تندتر و بزرگتری در حوزه سیاست و فرهنگ و اجتماع بزنم که جای این حرفها در تلویزیون نیست و محدودیتهای آن نمیگذارد و به نظر در شبکه نمایش خانگی و ارشاد بهتر میشود اینها را بیان کرد.
از نقد کارهای خود تا شرط حضور فراستی در استدیو!
وی در ادامه با گریز به فضای نقد سینمای کمدی گفت: نقد سینمای کمدی مبتذل و به اصلاح بدنه برای من ممکن است اما از نقد کمدی جدی اجتناب میکنم و برایم سخت است درباره رضا عطاران و… نظر دهم.
مدیری با انتقاد از برخی منتقدان بیان داشت: برخی منتقدان به دلیل اینکه جواب تلفنشان را ندادم نقدهای بسیار تندی به فیلم هایم وارد کردند که به نظرم این موضوع خیلی غیرانسانی است.
مدیری در نقد آثار خود اظهار داشت: من خیلی از کارهایم را الان دوست ندارم. مخصوصا کارهایی که زمان آنها گذشته است. کارهایی مثل «جایزه بزرگ»، «نقطه چین»، «ویلای من» و … که به نظرم بچهگانه و ضعیف اجرا شدهاند. اما برخی آثار نظیر «شوخی کردم»، «شبهای برره»، «قهوه تلخ»، «دورهمی»، «پاورچین»، «مرد هزار چهره» و… را در کارهایم دوست دارم چون حرفهای خوبی داشتند.
مدیری در ادامه با بیان طنز آنکه "تا مسعود فراستی به استدیو نیاید من دیگر صحبت نمیکنم. اصلا گفتگو بدون فراستی فایده ندارد!" گفتگوی خود را به حضور مسعود فراستی در استدیو مشروط کرد.
تیزنبودن نقدهایم بخاطر محدودیتهای تلویزیون است
مدیری در پاسخ به نخستین سوال فراستی که چرا دیگر تیز نیستی، بیان داشت: بخاطر محدودیتهای تلویزیون است! اصلا چیز عجیبی نیست، همه جا همین است، اما جدیدا بسیار سخت گیرتر شدهاند. نمونه اش در همین برنامه «دورهمی». از طرفی چیزهایی را ما میگوئیم که برای نخستین بار ما هستیم که مطرح میکنیم و پخش میشود و از طرفی مواردی را ممیزی میکنند که من اصلا نمیفهمم.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش فراستی که تو از نگاه بالا با مخاطب صحبت میکنی، گفت: در ابتدا «دورهمی» به این شکل اجرا میشد، اما به مرور مشکل حل شد با تذکر دیگران.
به یک دگردیسی نیاز دارم
وی افزود: حوصله ندارم و خیلی وقت است که حالم خوب نیست. یک نوع دگردیسی نیاز است برای ترک تلویزیون و سینمای خانگی به سمت سینما. برای اینکه از این شکل کار خسته و اشباع شدهام. اصلا دیگر دوست ندارم.
مدیری با اشاره به فیلم اصغر فرهادی گفت: وقتی فیلمنامه اصغر فرهادی را خواندم، دیدم معرکه است. دوام نیاوردم همان شب ساعت ۲ شب زنگ زدم که من میخواهم بیایم بازی کنم.
وی درخصوص فیلمهایی که بازی کرده است نیز بیان داشت: از بازی در فیلم «توکیو بدون توقف» پشیمانم. اصولا از کارگردانی دیگران وقتی برایشان بازی میکردم، حرص میخوردم. هرچند وقتی میپذیرفتم کاملا خود را می سپردم و حرفی نمیزدم مگر آنکه از من بخواهند.
مدیری در نهایت در انتقاد به برنامه «هفت» و دیگر محافل سینمایی گفت: به «هفت» به عنوان برنامهای که حرفهایترین برنامه سینمایی تلویزیون است یک انتقاد دارم. همه ما چیزهایی که میگوئیم به شدت تحت تاثیر سینمای هالیوود است. سالهای سال است که میخوانیم و می شنویم از سینمای هالیوود. یکی از وظایف این برنامه و مطبوعات حرفهای سینما شناخت وسیع تری از سینما به مردم و مخاطبان است. ما چقدر راجع به سینمای ژاپن و بلوک شرق میدانیم؟ ادبیات شرق و … را نمی شناسیم. انگار در اینترنت هم در این خصوص وجود ندارد. سینما معنی اش تمام اینها است. این کار را شما بکنید.
مسعود دهنمکی، فرزاد موتمن، در ادامه، مهمان برنامه «هفت» بودند که دربارهی سینمای کمدی نقطهنظراتشان را مطرح کردند.
برنامه سینمایی «هفت» در بخش انتهایی خود میزبان کاظم راست گفتار و اصغر نعیمی بود تا به همراه مسعود فراستی در میز نقد به سینمای کمدی مورد نظر این دو کارگردان بپردازند.