این مقاله را به اشتراک بگذارید
ساخته فرهادی در روز اول در شش سینمای اصلی ٢٨٠ میلیون فروخت
بیدار باش برای رونمایی از «فروشنده»
الهام نداف
بالاخره انتظارها به سر رسید و «فروشنده» اصغر فرهادی اکران رسمی خود را در ایران آغاز کرد؛ اکرانی که سینماداران را وادار کرد چراغ سالنهایشان را ساعت ۶ صبح روشن کنند و یک هفته توفانی را پیش رو داشته باشند.
تازهترین اثر اصغر فرهادی از همین حالا در تاریخ سینمای ایران به ثبت رسیده است. این کارگردان که در مدت حضور حرفهای خود در سینما توانسته مهمترین جوایز جهانی از جمله اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» و نخل طلای کن بهترین فیلمنامه را برای «فروشنده» از آن خود کند، برای نخستین بار توانست مردم را همزمان با طلوع آفتاب به سینماها بکشاند؛ اتفاق نادری که پیش از این سینمای ایران مشابه آن را به خود ندیده است. اما دلیل گذاشتن سئانس ۶:۴۵ صبح، فروختن بلیتهای «فروشنده» تنها چند ساعت پس از باز شدن گیشه پیشفروش بلیتهاست. با گذاشتن سئانس فوقالعاده، تمام بلیتهای صبح زود هم به فروش رسید و سالن شهر فرنگ سینما آزادی راس ساعت ۶:۵٧ با حضور پرشور علاقهمندان، برای نخستین بار به صورت رسمی «فروشنده» را برای مردم اکران کرد.
کارگردان اسکاری سینمای ایران پیش از آغاز نمایش «فروشنده» در اولین ساعت اکران فیلم در سینما کورش درباره اکران فیلم در ساعات ابتدایی صبح گفته بود: تماشای فیلم سینمایی در این ساعت صبح اتفاق نادری است که در هیچ جای دنیا رخ نمیدهد، بنابراین چنین رابطهای که مردم با فیلمهای ایجاد میکنند خاص کشور ایران است.
او همچنین گفت که مردم همیشه به من و آثارم محبت داشتند و رابطه خوبی با فیلم هایم برقرار کردند و امیدوارم این رابطه با فیلم «فروشنده» نیز برقرار شود. این در حالی است که اکران فیلم «فروشنده» با ٢٠ سالن سینما در تهران و ١۵ سالن در شهرستانها آغاز شد و پیش فروش بلیتهای این فیلم در همان ساعتهای ابتدایی نیز به پایان رسید. بلیتهای «فروشنده» در نخستین روزهای پیش فروش با قیمت ١٢ و ١۵ هزار تومان فروخته شد. دلیل بالا بودن قیمت این بلیتها استفاده از سیستم D برای نمایش فیلم فرهادی بود. همچنین به دلیل مدت زمان ١٢۵ دقیقهای فیلم، سئانسهای نمایش دیگر فیلمهای سینمایی با تغییراتی مواجه شده است و ظاهرا با توجه به مدت زمان «فروشنده» تعداد سئانسهای سالنهای این فیلم از شش به پنج سئانس، رسیده است. از همین رو برخی از صاحبان سینماها خواستار افزایش قیمت بلیت فروشنده شدند که این مصوبه بدون هماهنگی با اصغر فرهادی به عنوان تهیهکننده، کارگردان و ذینفع تصویب، ابلاغ و اجرا شد. اما همه اینها فرهادی را وسوسه نکرد به عنوان مالک فیلم سود بیشتری ببرد و از سینماداران خواست قیمت مرسوم بلیتهای سینما را برای آخرین فیلمش در نظر بگیرند.
این کارگردان همچنین دو روز مانده به آغاز اکران سراسری فیلم، برخی از منتقدان و اهالی رسانه را در سینما کورش گردهم آورد و «فروشنده» را برای آنها نمایش داد. به نظر میرسد دلیل گسترده نبودن این دعوت، تدبیر فرهادی برای دور ماندن از حواشی و همچنین موضعگیریها جهت دارانه باشد. البته این حواشی از زمان نمایش فیلم در جشنواره کن با فرهادی و عوامل او همراه شد و تا رسیدن موعد اکران سراسری آن در ایران برخی رسانهها به مسائلی چون تهیهکننده فیلم و اکران شدن یا نشدن آن در سینماهای حوزه هنری دامن زدند.
اما «فروشنده» در حالی در ایران روی پرده رفت که یکی از مهمترین شانسهای سینمای ایران برای حضور در اسکار ٨٩ است. تلاش فرهادی برای اکران این فیلم در ایران نشان میدهد بیش از هر چیزی اکران سراسری «فروشنده» در ایران برای او اهمیت دارد. بعد از اکران فیلم در ایران، شرکت ممنتو فیلم که پخش جهانی «فروشنده» را برعهده دارد، آن را از دوم نوامبر (١٢ ابان) در فرانسه و ٩ دسامبر (١٩ آذر) در امریکا به صورت گسترده روی پرده میبرد. «فروشنده» علاوه بر ایران، فرانسه و امریکا در بیشتر کشورهای دنیا روی پرده میرود.
پیش از این نیز کمپانی توزیع فیلم ممنتو که امتیاز پخش جهانی فیلم «فروشنده» را خریداری کرده، خبر از اکران این فیلم در آلمان و بریتانیا داده بود. این کمپانی همچنین اعلام کرده قراردادهایی با بلغارستان (بلغاریا فیلم ویژن) و جمهوری چک واسلواکی (آرتکام) و رومانی (ماکوندو) برای اکران این فیلم امضا کرده است. «فروشنده» در جشنواره کن نیز قراردادهایی برای توزیع این فیلم در امریکایلاتین و اکران در آرژانتین، برزیل و مکزیک، کلمبیا، پرو، اکوادور، بولیوی و امریکای مرکزی بسته است. این کمپانی برای پخش «فروشنده» در چین نیز با بخش نمایش دیجیتال قرارداد بسته و در هنگکنگ و ماکوئو و تایوان نیز نمایش داده خواهد شد. قراردادهای جدید شامل نمایش در استرالیا و نیوزیلند نیز میشود.
از همین حالا میتوانیم بگوییم «فروشنده» اصغر فرهادی پدیده سینمای ایران در گیشه است.
فیلمی که اجتماعی است و از همین حالا توانسته روال معمول سالنهای سینما را برهم بزند. این فیلم میتواند عنوان پرفروشترین فیلم سال ٩۵ را از آن خود کند.
بررسیهای «اعتماد» از فروش تقریبی این فیلم نشان میدهد که این فیلم تنها در یک روز یعنی چهارشنبه در شش سینمای آزادی، ملت، کورش، چارسو، اریکه ایرانیان و زندگی رقمی معادل ٢٨٠ میلیون تومان فروش داشته است. اریکه ایرانیان با فروش ٩٧ میلیون تومانی در نخستین روز اکران با هفت سئانس بیشترین فروش گیشه سینماهای این فیلم را از آن خود کرد.
پردیس سینمایی کورش نیز که دو شب پیش میزبان منتقدان و اهالی رسانه بود، در نخستین روز اکران فروشنده با در اختیار داشتن ١۵ سئانس نزدیک ٧۵ میلیون تومان فروش داشت.
البته «فروشنده» رقبایی چون «من سالوادور نیستم»، «ابد و یک روز»، «لانتوری» و «۵٠ کیلو آلبالو» را پیش رو دارد اما گیشه سینماهای این فیلم در هفته اول اکران در کسب عنوان پرفروشترین فیلم سال و حتی تاریخ سینمای ایران تاثیر دارد. گیشه سینماهای ایران که تا اینجای کار توانسته به اندازه کل سال ٩۴ فروش کند و در ادامه باید دید «فروشنده» میتواند زلزلهای در سینمای ایران به راه بیندازد یا خیر.
اعتماد