این مقاله را به اشتراک بگذارید
برنامه سینمایی هفت باز هم با «تحولات جدی» همراه شد
جدایی «فراستی» از «هفت» قطعی شد
«هفت» برای بار چندم با «تحولات بسیار جدی» همراه خواهد بود. مدیران تلویزیون اگرچه بسیاری از برنامههای قدیمی این رسانه را با همه اشکالاتشان، در فهرست کارهای ماندگار ثبت میکنند، «هفت» اما قطعاً جایی در این فهرست ندارد. چرا که نطفه این برنامه سینمایی از همان اردیبهشت سال ۸۹ که روی آنتن شبکه سه سیما رفت، هم در حوزه تولید با تغییرات دائمی روبهرو بود و هم مقبولیتش در میان مخاطبان نوسانهای شدیدی داشت. خبر تازه هم که البته دست کم برای این برنامه دیگر تازگی ندارد، این است که مدیر شبکه سه سیما از تحولات بسیار جدی در ساختار و محتوای سری جدید برنامه تلویزیونی «هفت» خبر داده است. «علیاصغر پورمحمدی» در حاشیه بازدید از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «پنچری» در پاسخ به فارس درباره سری جدید برنامه هفت گفت: این برنامه قطعاً پس از ماه رمضان به روی آنتن خواهد رفت و در سری جدید با تغییرات بسیاری در ساختار و محتوا روبهرو خواهیم بود. وی ادامه داد: در سری جدید برنامه سه بخش دارد و اجرای هر بخش هم بر عهده یک مجری خواهد بود و میتوان گفت که در مجموع برنامه با ۳ مجری به روی آنتن خواهد رفت که هنوز مشخص نشده است. پورمحمدی همچنین گفت: منتقد برنامه دیگر آقای فراستی نخواهد بود و ایشان جای خود را به سیدمحمد حسینی خواهد دارد. آقای حسینی قبلاً هم در برنامه بودهاند و بهعنوان منتقد حضور داشتهاند.
«هفت»ی که هیچگاه «نود» نشد
«هفت» همواره با برنامه دیگر شبکه سه یعنی «نود» مقایسه شده و مدیران رسانه ملی هم الگویشان را برای طراحی آن، همین نود دانستهاند. غافل از آنکه برنامه فوتبالی نود، از همان ابتدا به فردی کاردان سپرده و به او اعتماد شد تا در نهایت به ثبات رسید و حالا به یکی از مهمترین برنامههای گفتوگو محور تلویزیونی تبدیل شده است. هرچند نمیتوان حساسیتهای برنامهای را که در حوزه ورزشی و فرهنگی ساخته میشوند، با هم مقایسه کرد، اما ساختار غیرحرفهای «هفت» را که سنگ بنایش از همان اول کج گذاشته شده، نمیتوان انکار کرد. با این همه، سری اول هفت با اجرا و تهیه کنندگی فریدون جیرانی، که بعد از او محمود گبرلو و بهروز افخمی بر صندلیاش تکیه زدند، موفقترین دوره این برنامه بود. هرچند مسعود فراستی منتقد برنامه – که از الف تا یای سینمای ایران هیچ کدام را نمیپسندد – در دوره جیرانی پایش به هفت باز شد، اما با همه این تفاسیر، هفت باز هم توانست مخاطبان زیادی را تا بامداد شنبهها پای تلویزیون نگه دارد. دولت فریدون جیرانی در هفت مستعجل بود و آن طور که خودش بعدها گفت به دلیل مخالفت با سینمای حکومتی کنار گذاشته شد. با رفتن او، اندک روزنههای باقی مانده برای محبوب شدن این برنامه هم بسته شد. کارنامه محتاط و پر از محافظه کاری گبرلو و رویکرد تهاجمی بهروز افخمی که به سختی میشد اسم نقد را روی آن گذاشت، بهترین مصداق از دست رفتن امیدهاست. حالا با معرفی سید محمد حسینی و سوابقی که دارد و همچنین رویکرد او که مخاطبان هفت پیش از این با آن آشنا شدهاند، راحتتر از گذشته میتوان آینده این برنامه سینمایی را پیشبینی کرد…