این مقاله را به اشتراک بگذارید
امیدی به حذف سانسور ندارم
علی مطلبزاده
«من هیچ تقاضایی از دولت ندارم زیرا در ساختارهای حکومتی مشابه ما؛ وزیر ارشاد کار زیادی نمیتواند انجام دهد. وزیر ارشاد جزیی از وزرایی است که باید تایید شود و در چنین مدلی نمیتوان کار زیادی انجام داد. روزگاری فقط وزارت ارشاد مبصر بود اما امروز برخی افراد خاص و نهادها مبصر سینما هستند؛ لذا من امید ندارم بتوانیم سانسور را حذف کنیم.» برنامه «سیوپنج» با اجرای فریدون جیرانی شنبهشب میزبان کیومرث پوراحمد بود تا این کارگردان در نخستین قسمت از سری جدید این برنامه اینترنتی از وضعیت امروز سینما و فعالیتهایش به عنوان یک فیلمساز بگوید. اما گفتههای پوراحمد در این برنامه تنها به این موارد ختم نمیشد و او در کنار انتقادهایی که از وضعیت رسانه ملی داشت از دولت یازدهم و حسن روحانی و دستاوردهای برجام هم دفاع کرد. پیروزی حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری موضوع دیگری بود که پوراحمد در صحبتهایش به آن اشاره داشت. او با طرح این سوال که «دوستان اصولگرا چرا اینقدر بیاصول رفتار میکنند» توضیح داد: «شما در انتخابات باختید؛ بعد یک نفر به نام حسن عباسی میگوید میخواهد جلوی روحانی بایستد. ما که ۲۴ میلیون نفر هستیم؛ پشت روحانی هستیم.» پوراحمد در ادامه از دستاوردهای برجام در اقتصاد ایران هم دفاع کرد. به گفته پوراحمد برجام اتفاق بزرگ و مهمی بود و مردم، امروز دولت را به دستاوردهای مهمی که برجام داشته دوست دارند. اما پوراحمد در بخش دیگری از گفتههایش در برنامه «سیوپنج» به موضوعی اشاره کرد که چهارشنبه گذشته در هفتمین شب کانون کارگردانان از آن صحبت کرده بود. او با انتقاد از تهیهکنندهها و سوپراستارهای فعلی توضیح داد: «امروز برخی افراد به سینما وارد شدهاند و درست مانند کسی که وارد ظرف عسل شده عمل میکنند. آنها پول کلان میگیرند اما بازیگر خوبی نیستند، فقط خوشگل هستند و سوپراستارهای بدلی.» او با اشاره به اینکه برخی تهیهکنندگان در سینما با نصف پول ساخت فیلم برای خود پنتهاوس میخرند، توضیح داد: «من فیلم «اتوبوس شب» را با پول یک تلهفیلم ساختم و حتی قرارداد هم نداشتم. «پنجاه قدم آخر» را با بودجه یک میلیارد تومانی ساختم. در ساخت این فیلم تهیهکننده با انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس شریک بود. من هم در نهایت ۲۰۰ میلیون تومان برای یک سال دستمزد گرفتم. در فیلم «کفشهایم کو؟» هم با علی قائممقامی شریک بودیم و سودی عاید ما نشد.» انتقادهای کیومرث پوراحمد در ادامه متوجه صداوسیما هم شد: «هر بخش از رسانه صدا و سیما یک نوع عمل میکند.» این کارگردان برخوردی را که با فیلم «اتوبوس شب» در پخش از دو شبکه مختلف سیما شد مثال زد و گفت: «شبکه یک در همین رسانه فیلم «اتوبوس شب» را سانسور کرد و شبکه چهار، آن را کامل پخش کرد. » پوراحمد بعدتر از اتفاقاتی که در هنگام نمایش فیلمهای «پنجاه قدم آخر» و «کفشهایم کو؟» افتاده بود هم صحبت کرد تا از سینمایی بگوید که مطلوب اوست. به گفته او در دهه ۶۰ و ۷۰ یعنی زمان مدیریت سیدمحمد بهشتی کارگردانسالاری بر سینما حاکم بود: «ما هم فیلمهای خوبی میساختیم اما امروز تهیهکنندگان، سالن سینما هم خریدهاند و تعیین میکنند چه فیلمی ساخته شود یا نشود. در نهایت برای امثال من کار بسیار سخت شده است، چرا که من باید از بیرون سینما برای ساخت فیلم سرمایه بیاورم.» پوراحمد در پایان به فیلمسازانی مثل شهرام مکری، رضا درمیشیان و مجید برزگر اشاره کرد که گرچه جوان اما بهروز هستند: «اینها فیلمهای قابل تاملی میسازند. من هم فیلمهای مکری و برزگر را بیش از ۵ بار در سینما دیدهام.»
به نقل از اعتماد