این مقاله را به اشتراک بگذارید
‘
نگاهی به کتاب «فیلمنامه نویسی برای پرمشغلهها» نوشته پیلار الساندرا، ترجمه نریمان افشاری ، نشر بیدگل
برای نوشتن فیلمنامه همه وقت دارند!
نیره رحمانی
این سومین کتاب از مجموعه کتابهایی است که نشر بیدگل تحت عنوان نگارش خلاق، منتشر کرده است. ابتدا «راهنمای عملی نمایشنامه نویسی» نوشته نوئل گرک، سپس «نوشتن با تنفس آغاز میشود» اثر لرن هرینگ در زمینه داستان نویسی و حالا هم «فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها» اثر پیلار آلساندرا که با ترجمه نریمان افشاری به فارسی در آمده است. مهمترین ویژگی مشترک در هر سه این کتابها که آنها را از کتابهای کلاسیک آموزش نویسندگی ( که مبتنی هستند بر یادگیری سنت های متداول در نگارش متون روایی) جدا می کند؛ متد منحصر به فردی است مبتنی بر نگارش خلاق شکل گرفته و بسیار هم به روز محسوب می شوند.
برای نمونه در «نوشتن با تنفس آغاز میشود» قرار نیست از طرح و پیرنگ، زاویه دید و چگونگی شخصیت پردازی و یا دیالوگ نویسی حرف برند. بلکه لرن هرینگ کوشیده با زبانی روشن و شیوه ای خواندنی فرایند عمیق نوشتن را برای مخاطب تحلیل و تبیین کند یا به زبان دیگر به خواننده علاقمند نوشتن بیاموزد که چگونه می تواند نوشته خود را صاحب صدایی شخصی و منحصر به فرد کند.
«فیلمنامه نویسی برای پرمشغلهها» کتابی است مبتنی بر نگاهی بسیار کاربردی که خورند زمانهی حاضر نوشته شده است. بسیارند کسانی که به دلایل مختلف دوست دارند فیلمنامه بنویسند و برخی حتی توانایی نوشتن آن را نیز در خود سراغ دارند، اما به خاطر اینکه مشغلههای مختلف روزانه آنها، زمان مناسبی در اختیارشان قرار نمی دهد، هیچگاه ایدههای خود را عملی نمیکنند. اما پیلار آلساندرا در این کتاب به ما می گوید که اگر ایده خوبی برای نوشتن داشته باشیم، در کوتاهترین زمانهایی که در اختیار ماست، هم می توانیم این کار را انجام دهیم. حتی در زمانهای مرده ای که همه کارهایمان را کنار گذاشته و قرار است به استراحت بپردازیم.
نویسنده کتاب معتقد است داشتن زمان طولانی فینفسه ضامن نوشتن یک فیلمنامه خوب نیست، بلکه وقتی ایده و اراده نوشتن وجود داشته باشد، در همین وقت های کوتاه نیز خیلی چیزها می توان نوشت.. ساختار کتاب به گونه ای است که مخاطب خود را در فضایی کاملا کارگاهی برای آموختن نوشتن فیلمنامه احساس می کند. بیان روشن و روان پیلار آلکساندرا در طول کتاب، تداعیکننده صدای استادی است که به شیوه ای خودمانی و عملی، به دور از نظریه پردازی های معمول شاگرد خود را راهنمایی می کند: آموزش، مرور و تمرین و در نهایت اجرای آنچه آموختهای در نشستهایی ده دقیقهای.
در هر فصل از کتاب بر یکی از فرایندهای متفاوت نوشتن تمرکز شده است. عناوین این فصول عبارتند از: داستان، ساختار، طرح کلی، شخصیتها، پیشنویس اولیه، دیالوگ، بازنویسی، استادکاری، ویرایش نهایی، ارائه و… در نتیجه استفاده از چنین این رویکرد نویسنده، به جای آنکه مخاطب با یکسری نظریات یا تئوریهای فیلمنامه نویسی آشنا شود، در مسیری قرار می گیرد که ضمن مطالعه کتاب و انجام تمرین ها در پایان علاوه بر آشنایی با مهمترین جنبههای فیلمنامه نویسی، عملا موفق به نوشتن یک فیلمنامه نیز خواهد شد. خوشبختانه در ویراست دوم کتاب که در برگردان فارسی مورد استفاده مترجم قرارگرفته نویسنده به فیلمنامه نویسی برای سریالهای تلویزیونی نیز پرداخته است.
کتاب «فیلمنامه نویسی برای پرمشغله ها» کتابی است کاربردی و سودمند برای همه علاقمندان فیلمنامه نویسی ، چه آنها که هنوز در ابتدای راهند و آماتور محسوب می شوند و چه آنها که با این حوزه آشنا هستند، اما میخواهند فیلمنامه های بهتری بنویسند.
‘