رفتن به محتوا رفتن به فوتر

دو نگاه متفاوت/ نقدهای مسعود فراستی و امیر قادری درباره فیلم مهم جشنواره امسال

6 نظر

  • ناشناس
    ارسال شده 7 فوریه 2016 در 8:22 ق.ظ

    نقد، عالی بود واقعا عالی بود.

  • عطیه
    ارسال شده 10 فوریه 2016 در 7:36 ب.ظ

    هرچند نصف حرف های آقای فراستی رو هم قبول ندارم و به کنار. این چه لحنیه؟ درباره هشتاد درصد فیلم ها با چنان لحنی نقد میکنن که انگار سازنده فیلم یا یک سارق قلابیه یا جنایتکار!!! با تنفر بی نظیری راجع به فیلما حرف میزنن, نمیدونم خودشون اعصابشون خورد نمیشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • مصطفي
    ارسال شده 12 فوریه 2016 در 8:19 ق.ظ

    اقای فراستی
    هیچ چیز ابدی نیست با یک روز اضافه
    به نقدهای شما نقدهای زیادی وارده
    کمی خودتونو نقد کنید
    البته اگر…اگر
    کمی انصاف داشته باشید…

  • نصراله
    ارسال شده 5 آوریل 2016 در 6:16 ق.ظ

    آقای فراستی گاهی در نقد فیلم ها به نکات خوبی اشاره میکند. ایشان به قول بعضی ها “خیلی باسواد” نیست.
    ولی مشکل اصلی نقدش همان است که همیشه ادعا میکند از آن مبراست: ایدئولوژی زندگی مفرط. و این مسئله را زیر الفاظی پنهان میکند که در معنایی به شدت گل و گشاد به کارشان می برد: مثلا در نقد این فیلم دربارۀ واژه های “محتوا”، “فرم” و “مضمون” کاملا بیربط حرف میزند و نسبت این سه ترم را طوری تعریف میکند که گویی تنها تعریف نسبت این سه ترم از آن اوست. هرچند تعریفش گل و گشادتر از آن است که بشود منظور او را به خوبی فهمید. این تکنیکی است برای گیجاندن مخاطب عامی که می گوید به به استاد فراستی. فکر کنم فراستی سالهایت “خوب” کتاب نخوانده.

  • علی
    ارسال شده 28 می 2016 در 6:42 ق.ظ

    گویا آقای فراستی مطلقا با شرایط زندگی بسیاری از افراد طبقه پایین آشنایی ندارند ابد و یک روز یک تصویر کاملا واقعی بود از یک خانواده درگیر با این مشکلات از این دست.که اتفاقا بازی تمام بازیگران به بهترین شکل مسئله رو گویا تر کرده بود.
    فیلم بسیاار عالی بود از هر لحاظ.

  • حسین
    ارسال شده 27 دسامبر 2016 در 9:04 ق.ظ

    آقای فراستی، اینکه هرکس فیلم را از دیدگاهی می بیند، از نظر من خود یک نقطه قوت برای فیلمساز است.
    هرکس یک جور فیلم را تفسیر می کند، شما که خود از وضع وطن مطلع هستید آن را وطن فروشانه می بیند و به آن انگ ضد وطن می چسبانید، در صورتی که اگر اندکی در کوچه پس کوچه های مناطق فقیر نشین قدم بزنید و از حال و روز مردم مطلع شوید می فهمید که فیلم به گونه ای رئالیسم است.
    اگر قرار است با دروغ گویی وطن خود را به گل و بلبل تبدیل کنیم، همان بهتر که جهنم بماند. از دید شما هرکس که یکی از واقعیات دردناک اجتماع را بیان کند بر ضد وطن خود کار کرده است. آقای فراستی همه فیلمها نمی توانند در باره جنگ و رشادتهای سربازان (که کسی هم منکر آنها نیست) ساخته شوند تا ملی و وطنی به نظر برسند یا در باره زیباییهای غیر ملموس وطن که تنها در فیلمها حضور دارند و در واقعیت خبری از آنها نیست ساخته شوند. اگر فیلمی یک حقیقت آشکار (مانند رشادت سربازان یا دلاوری های انقلاب) را بیان کند هنر نیست، چیزی است که همه از آن مطلع هستند، همواره در تمام محافل آن را می بینند، عموی مادر من شهید است و این حقیقتی لست که همه روزه با آن سر و کار داریم، اما فیلم ابد و یک روز موضوعی را بیان می کند که برای بسیاری از مردم نهفته و نا آشکار است، معضلی که بیش از ۵۰درصد اجتماع همه روزه با آن دست و چنجه نرم می کنند، بعضی ها خود زخم خورده آن هستند. از نظر من نقد جنابعالی با همه احترامی که برای شما قائلم کاملا” یکسو و خودخواهانه کما اینکه غیر منصف است.
    قرار نیست تمام فیلمها محوریت ملی داشته باشند و قرار نیست همه فیلمسازان تمجید و تحمید افراد خاصی را بگویند یا چیزی را جلوه دهند که در حقیقت عکس آن جاری است، تا منتقدانی با دیدگاه شما از آنها راضی باشند، فیلم آقای سعید روستایی را اگر بیطرفانه و از دید ارزش سینمایی نگاه کنیم نه تنها بسیار عالی بلکه یک شاهکار به حساب می آید. بله اشکالاتی نیز دارد اما به آن تندی که شما بیان می کنید نیست، حتی اگر برداشت شما از فیلم دقیقا” همان چیزی باشد که خود سازنده مد نظر داشته انتقاد آن به این شیوه تهاجمی کار درستی نیست، فقط کم مانده بود به نویسنده و کارگردان فیلم انگ “ضد انقلابی” بچسبانید و فیلم را یک ننگ ملی خطاب کنید. فیلم سلام بمبئی که کارگردان برای ساخت شماره ۲ آن راهی هند شده است را اگر از دیدگاه شما بخواهیم ببینیم که بیشتر ضد ملی و بر ضد وطن ساخته شده است ( از نظر من یکی از بی محتوا ترین و بدترین فیلمهایی است که نه ارزش هنری دارد و نه ارزش سینمایی و تنها یک پروژه تجاری موفق است) کما اینکه کاملا بدون محتوا است. به هر حال تمام اینها بر شالوده فیلم روستایی بی تاثیر است و ازارزش سینمایی و هنری آن نمی کاهد. هر فیلم منتقدان موافق و مخالف خود را دارد و نظر هر شخص نیز در جای خود محترم است، در نهایت این بیننده و مخاطب است که تصمیم می گیرد. “تابوده همین بوده”

ارسال نظر

0.0/5