رفتن به محتوا رفتن به فوتر

تخیل ادبی در برابر توهم ایدئولوژیک / کاوان محمدپور

2 نظر

  • ناشناس
    ارسال شده 15 اکتبر 2018 در 6:55 ب.ظ

    «نوستالوژیا» که بارها در متن آمده به چه زبانی است؟ فرانگلیسی؟

  • ناشناس
    ارسال شده 16 اکتبر 2018 در 5:37 ق.ظ

    ادبیاتی که در آن جنبهٔ بازنمایی کم‌رنگ شده باشد و نویسنده نخواهد از غفلت خواننده سوءاستفاده ببرد بلکه بخواهد تفکرش را برانگیزد در نزد ناشران ما خریدار ندارد زیرا می‌ترسند که نفروشد یا عناد کسانی را پیش بیاورد که ناشران دل‌شان نمی‌خواهد با آن‌ها دربیفتند و عملاً محافظه‌کار شده‌اند چه خود را چپ بدانند و چه راست. یعنی همان گرایشی هرچند سطحی‌تر (زیرا در کشور ما ناشران با ادبیات انتقادی سخت مخالفند هر چند هزار گونه لندیدن عوامانه در آثار ادبی چاپی دیده می‌شود) که ناشران آمریکایی در برابر موبی دیک و ناشران فرانسوی در برابر در جست‌وجوی زمان از دست رفته و ناشران انگلیسی در برابر چهرهٔ مرد هنرمند در جوانی داشتند و ما هنوز گرفتار آنیم. اگرچه تفکر، ملی‌گرایی و عدالت‌طلبی در نزد ناشران منفور است، هزار برداشت سطحی و نیندیشیده از ذن و تائوئیسم و برساخت‌گرایی و انواع مدهای گذرا و رسانه‌ای در آثار موجود است. بررس‌های ناشران ادبیات را با معیارهای «سریال‌های تلویزیونی» می‌سنجند و هر آن‌چه از این معیارها ادبی‌تر، تفکربرانگیزتر و معنادارتر باشد از نظرشان غیرداستانی، «ایدئولوژیک»، سخت، زننده و نشان دهندهٔ قشری بودن و عقب ماندگی است.
    ژورنالیست‌هایی که مدام از افول ادبیات در کشور ما می‌نالند، به این نکته توجه نمی‌کنند که اکنون اتوریتهٔ ادبیات در اختیار ناشران است و هستند بسیاری نویسندگان گمنام که آثار ادبی خلق می‌کنند اما از گذشتن از سد این بررس‌های سریال‌بین سیاست‌زده که خواسته یا ناخواسته ادبیات را به سوی زرد بودن می‌رانند، ناکام می‌مانند.

ارسال نظر

0.0/5