رفتن به محتوا رفتن به فوتر

داستان آدینه (۲۹): «داش آکل» اثر صادق هدایت

5 نظر

  • نعمت نعمتی
    ارسال شده 22 آوریل 2011 در 10:40 ق.ظ

    سلام
    سپاس به جهت انتخاب شایسته تان. اشاره می کنم به قسمتی از نوشته ی شما در این مورد:
    “اگرچه کیمیایی در این فیلم داش آکل خود را به تصویر کشید، اما در مجموع به عنوان یک اقتباس ادبی موفق در تاریخ سینمای ایران ماندگار شد”.
    به راستی این چنین است.داش آکل کیمیایی ، “کاکا رستم” را می کشد ،زیرا مایه و درون مایه ی فیلمهای کیمیایی از این دست است. نگاهی بیندازیم به فیلم ” قیصر ” یا دیگر فیلم هایش. نگاه کیمیایی این بوده و حتما برای خودش دلیلی هم دارد که پرداختن به چنین مقوله ای در حوصله ی بحث ما نیست.اما برخلاف دیدگاه کیمیایی، صادق هدایت ” کاکا رستم ” را به حال خویش رها می کند. البته به حال خویش رها کردن بدین معنا نیست که فکر کنیم منفعل عمل کرده ، بلکه تو را با خودت درگیر می کند. با هزار توی درونت. با لایه های پنهان ذهنت و اینکه اگر تو داش آکل بودی واکنشت چه بود؟
    به هر روی سپاس مجدد از شما و آرزوی توفیق بیشتر در هرچه وزین نگاه داشتن ” مد و مه “.
    نعمت نعمتی – اهواز
    …………………………………..
    مد و مه:
    ممنون دوست عزیز از ابراز نظرتان در این زمینه
    این تفاوت از جهان بینی مختلف این دو حاصل میشود و متناسب با آن نگاهی که به قهرمانان آثارشان دارند. جهانبینی هدایت از آنجا که بسیار تلخ و تراژیک است، نه تنها کاکا رستم را زنده رها می کند، بلکه وقتی داش آکل به رسم مردانگی با مرجان ازدواج نمی کند، او به عقد پیرمردی زشت تر از داش آکل در می آید. اما کیمیایی جهانبینی اینچنین ندارد در فیلم مرجان با جوانی خوش سیما که از خانواده خوبیست ازدواج کرده و داش آکل نیز به رسم قهرمانان کیمیایی شخصیت منفی را که نامردی کرده از پای در می آورد اصولا کیمیایی تن به این نمی دهد که قهرمانانش چنین تلخ و ناکام در پایان فیلم از پای در آیند.در سینمای کیمیایی شخصیتهای منفی به هریک به گونه ای به سزای اعمال خود می رسند…

  • meh
    ارسال شده 23 آوریل 2011 در 11:37 ب.ظ

    بسیار عالی بود . ممنون از انتخابتون.

  • espoo rika
    ارسال شده 27 آوریل 2011 در 4:30 ق.ظ

    شایسته است تکریم و تقدیس شما که برای نسل امروز(که بعضی حتی نام صادق هدایت،صمدبهرنگی و.. را نشنیده اند چه رسد…!)اینچنین بازگو میکنید و روشن میکنید نام آوران بی نام این سرزمین کاویانی را.با سپاس.

  • علی
    ارسال شده 14 می 2011 در 2:03 ب.ظ

    کتاب صوتی داش اکل را از لینک زیر می تونتید دانلود کنید و گوش بدید …
    http://www.audiobook.blogfa.com/post-53.aspx

  • aghaghy
    ارسال شده 24 فوریه 2013 در 5:48 ب.ظ

    سلام واقعا داستان فوق العاده ای است با پایانی دردناک.با اینکه قبلا خونده بودمش ولی چنان زیبانوشته انگار نخونده بودمش.تبریک به حسن سلیقه شما
    بروزم با داستانک تیرکمون ومنتظر نقد ونظرتون

ارسال نظر

0.0/5