رفتن به محتوا رفتن به فوتر

نقد فیلم اعترافات ذهن خطرناک من ساخته هومن سیدی

3 نظر

  • نیما
    ارسال شده 3 فوریه 2015 در 5:43 ب.ظ

    با نظر شما موافقم

  • نیما
    ارسال شده 3 فوریه 2015 در 5:54 ب.ظ

    با نظر شما موافقم

  • ف امین
    ارسال شده 10 سپتامبر 2015 در 7:56 ب.ظ

    امروز پس از مدتها حس کردم که فیلم دیده ام؛ نه یک سلسله تصویر متوالی که معلوم نیست چه حرفی برای گفتن دارند یا حتی اصلا حرفی برای گفتن ندارند!
    کارگردانی و تصویر برداری کم نظیر این فیلم، اولین دید مثبت مرا ایجاد کرد؛ اتفاقی که طی چند سال اخیر تعداد انگشت شماری از فیلم ها موفق به بهره برداری از آن شدند.
    دومین موضوع و از دید من مهم ترین موضوع جسارت فیلم نامه نویس و کارگردان آن است؛ نو آوری در عین قابل فهم بودن. متاسفانه در طی چند سال اخیر در اکثر فیلم های سینمای ایران دو فاکتور «مفهوم داشتن» و «تازگی» همواره در تقابل بوده اند. به جرئت این فیلم از اولین فیلم هایی ست که در این زمینه تعادل لطیفی ایجاد کرده است.
    شروع و پایان داستان هم عوامل بسیار موثری بر نتیجه گیری بیننده دارند؛ اینکه شروع داستان عجیب، مرموز و نا آشناست و حتی کمتر ملموس و قابل درک است و در انتها پایانی که در اصل همان آغاز است و آنجاست که متوجه این چرخه ی بی انتها میشویم، از انتخاب تحسین برانگیز نویسنده ی آن حکایت میکند.
    در مورد موضوع فیلم، از دیدگاه من نویسنده مفهومی را به تصویر کشیده که این روزها کمتر متوجه آن میشویم: برزخ؛ زندگی امروزی ما.
    انسان این روزها پر از روزمرگی هایی ست که تماما حاصل انتخاب های خودش هستند و صبح روز بعد بی آنکه به خاطر آورد، از نو همان روزمرگی ها را تکرار میکند و روز را در تلاشی بی حاصل برای نتیجه گیری به پایان میبرد و در نهایت صبح هنگام، بی تکلیف، همان انسان تکراری دیروز و روزهای گذشته است که تمام روز را صرف بازی های دیگران کرده است.
    البته مفهوم دیگری که به طور ضمنی از این فیلم برداشت کردم، اندکی عجیب و برای خودم جالب توجه بود که شخصیت اصلی فیلم در انتها، به نظرش « ۶ روز » عددی آشنا می آمد و چه تشابه تلخ و وهم انگیزی ست بین این عدد و درازای خلقت این جهان…

ارسال نظر

0.0/5